A package was recieved...

RuneL

Well-known member
Yes, så er PID'en installeret som den skal.

Jeg skar et hul i frontpanelet med en dremel på 45x22 mm og filede kanterne til så controlleren passer stramt ind i hullet. Derefter var det bare at skrue sladdarne på igen, og så power-up.

Efter at ha leget lidt med sensoren og P,I og d-værdierne er jeg kommet frem til at 98 grader ikke er helt fel som udgangspunkt.
Sensoren jeg anvender er ikke et thermocouple som sidder på ydersiden af kokaren, men derimod en pt100 sensor med gevind på, som skrues ned i et hul i kokaren. Derfor giver den lidt andre værdier end en TC-sensor.

Her er et par billeder fra installationen.
Der er nogen sorte streger over selve controlleren, det er bare rester fra den gaffer-tape der blev brugt til at maskere hullet.
 

Bilagor

  • IMG_0269-small.jpg
    IMG_0269-small.jpg
    120.8 KB · Visningar: 67
  • IMG_0272-small.jpg
    IMG_0272-small.jpg
    132.8 KB · Visningar: 87
  • IMG_0276-small.jpg
    IMG_0276-small.jpg
    114.3 KB · Visningar: 92
  • IMG_0279-small.jpg
    IMG_0279-small.jpg
    85.9 KB · Visningar: 105

Lassekongo

www.gokaffe.se
Ruggigt snyggt! Undrar ifall man får plats på motsvarande sätt i Gaggian? Man vill ju inte ha PID:en hängandes utanför med sladdar och prylar som värsta stomipåsen... Känns som att Gaggian ska få träffa Mr Black & Smäcker...

Någon som vet hur lång tid det tog från att man beställt från Auberins tills att prylarna landar i Sverige? På shipmentsidan står det fortfarande att US Postal Service endast fått en elektronisk shipping info, inget konkret ännu trots att jag lade beställningen i lördags.
 

Tobbe_L

Well-known member
För mig tog leveransen en vecka från Auberins.
Rekomenderar att du även fixar en snabb PT100 givare :)
 

RuneL

Well-known member
Hej håller med, det tar ca en vecka fra man har bestilt til prylarna lander i sverige. Min sensor var tilfælligt slut da jeg bestilte, men da den kom på lager igen gik der en vecka.
PT100 sensoren er rigtigt god, men mit råd vil nok være at bestille en TC sensor med også. Den koster ikke ret meget, og så har man friheden til at eksperimentere lidt mere med placering på kokaren etc.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
För mig tog leveransen en vecka från Auberins.
Rekomenderar att du även fixar en snabb PT100 givare :)

Fasen, hm, beställningen har ju redan lagts, men det kanske går att köpa en sådan snabbare givare här i sverige. Asså, reagerar den som följer med för långsamt enligt dej/er?
 

Emil

Well-known member
Roligt med PID och fint blev det också, nice :) Funderar på att fixa en till min Perfetta...
 

Tobbe_L

Well-known member
I min Faema E98 så funkar termoelement inget bra.
Dels så fixar inte PIDen tiondels grader med TC element o så blir systemet allt för oexakt. Har bättre stabilitet med pressostaten jämfört med TC element. Men med en snabb PT100 givare så blev det mycket bättre :)
Var helt enkelt tvungen att få till reglering på tiondelar för att få ett bättre resultat än pressostaten.
 

RuneL

Well-known member
Det vart ju jättefint RuneL! Riktigt bra gjort.
Hur smakar kaffet?

Well, kaffet smager som det gjorde før, den store nyhed er at man slipper for at temp-surfe inden man kører et shot. Det er nok mest en komfort-grej med PID, da man jo kan opnå samme resultat med at temp-surfe.
Den anden nyhed er at man har koll på tempen istedet for at gætte hvad den er. Især når man skummer mælk hjælper det, man kan køre temp op til 135 grader førend man åbner for ångan, så slipper man for at varmelementet slukker og man mister "inertien" i varmeelementet. Det er ret skønt.
 

knasper

Well-known member
Stämmer bara in i kören, du har gjort det fint RuneL. Så här skall en Silvia se ut! PID fasttejpad på utsidan maskinen ger en känsla av, ja - vet inte vad - labmiljö, kanske. Du har ju en hemmamaskin och den ser väldigt hemma ut!
 

caffeine

Member
Stämmer bara in i kören, du har gjort det fint RuneL. Så här skall en Silvia se ut! PID fasttejpad på utsidan maskinen ger en känsla av, ja - vet inte vad - labmiljö, kanske. Du har ju en hemmamaskin och den ser väldigt hemma ut!


Bara var försiktiga när ni moddar. Det är starkström och en hel del värmeutveckling. Samt att det är trångt under huven på Silvian.

Originaltermostaten på Silvian switchar på:
* 110 Celsius på kokaren
* 140 Celsius för ångningen

Detta betyder att temperaturen runt kokaren kan komma att ligga på över hundra grader.

Beakta också "operating environment" för den PID som installeras. T.ex. Watlow SD3C som jag använder specas till -18 till 65 Celsius.

Min konklusion är hellre att det ser ut som en lab-miljö än att man riskerar brand i köket.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Originaltermostaten på Silvian switchar på:
* 110 Celsius på kokaren
* 140 Celsius för ångningen
....................

Beakta också "operating environment" för den PID som installeras. T.ex. Watlow SD3C som jag använder specas till -18 till 65 Celsius.

Det Kanske inte vore helt fel att peta in en digital termometer in i Silvian. En sådan där som har ett minne för max "utomhustemperatur" så slipper man skriva upp temperaturerna. Sedan kan man kolla när dagens kaffen (och mjölkskumningar) är gjorda vad som är max temp.

Visar den att temperaturen inne i silvian är för hög för PID specifikationen kanske en isolering av kokaren vore på sin plats?
 

Tobbe_L

Well-known member
Detta är helt klart något man bör ha lite koll på.
Auber PIDen har en arbetsområde på 0-50grader så kan vara läge att både isolera kokaren samt PIDen när den sitter ibyggd.

Men det blir attans snyggt med den inbyggd :)

Själv monterade jag min under i en egen liten låda.
623126715_d4a410e525_o.jpg
 

RuneL

Well-known member
Instemmer helt og holdent, sikkerheden går fremfor alt. Kokaren man f.eks. isoleres med armaflex som nævnt andetsteds her i forummet.
Jeg har også funderet på at lave en række huller i toppladen i miss silvia for at få et luftflöde gennem maskinen der kan tage toppen af temperaturen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp