A package was recieved...

RuneL

Well-known member
Indeholdende ét styk SYL-1512 PID controller, ét styk 25A solid state relay og ét styk pt100 RTD sensor.

Mere info efterhånden som Miss Silvia får undersøgt indholdet af pakken nærmere.
 

Bilagor

  • PID-small.jpg
    PID-small.jpg
    46.8 KB · Visningar: 123

zix

Well-known member
ahaa! Det ska piddas! Kul. Lycka till och glöm inte att skriva hur det går!
 

Pac

Maskindoktorn
Det PID'as i var och varannan tråd här på hårdvara! :eek:hmy:

Zix, nu får vi snart göra slag i saken :D
 

RuneL

Well-known member
Her er så en lille film af det første skud efter PID'en var installeret. Bemærk den top-professionelle installation og isoleringen mellem kabinettet og de 220V i controlleren bestående af et foldet A4-ark papir.

http://www.youtube.com/watch?v=Mo-9omopE-U

Jeg håber at få skåret et hul i kabinettet på maskinen en af de kommende dage så den kan blive fuldt integreret.
 

kafei

Well-known member
Skoj!
Jag blir så grymt sugen på att PIDa min Silvia när jag läser sånt här..

Vart beställde du (RuneL) det ifrån? Pris?
 

Tobbe_L

Well-known member
PT100 är en resistiv givare där resistansen ändras med temperaturen.
I det är fallet (PT100) så är grund resistansen 100ohm.
En TC är termoelement som utnyttjar att metaller har olika egenskaper vid olika temperaturer (något förenklat)
Fördelen med PT100 är att de är mycket exaktare men något långsammare svarstid jämfört med termoelement.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Ah, nice! Blir sugen på att pidda min Gaggia, ser att det fanns ett PID-kit för Gaggian också... Hm, är det någon med mer el i hjärnan än jag som skulle kunna uttala sig om det är bra prylar att satsa på?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Äh, uppgraderingsfebern här på forumet smittar av sig... Om än i begränsad omfattning, beställde ett kit till gaggian...$160 m frakt är ju inte så farligt...
 

Marv

Well-known member
Äh, uppgraderingsfebern här på forumet smittar av sig... Om än i begränsad omfattning, beställde ett kit till gaggian...$160 m frakt är ju inte så farligt...

Jag upplevde att mina shots blev betydligt jämnare med PID så jag tror inte du kommer ångra dig...
 

RuneL

Well-known member
Så bra. Tack.
Beställde du ett av deras Silvia PID-kit? Vilket isf?

Vad är skillnaden mellan RTD-sensor och TC-sensor?

Nope, jeg købte ikke kittet (se første post i denne tråd) - jeg tænkte det var skoj at samle det selv.
Jeg har igså tænkt mig at save et hul i fronten på silvia så controlleren kan blive fuldt integreret. Flere billeder når det er færdigt.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag upplevde att mina shots blev betydligt jämnare med PID så jag tror inte du kommer ångra dig...

Det låter bra Marv! Sedan hade ju du fixat förvärmning dessutom, hm... Kanske man kunde köpa ett kit av dig, är det möjligt eller? Jag skulle gott kunna tänka mig det eller byte råkaffe eller dyl...
 

kafei

Well-known member
Äh, uppgraderingsfebern här på forumet smittar av sig... Om än i begränsad omfattning, beställde ett kit till gaggian...$160 m frakt är ju inte så farligt...

:) härligt!
bra köp tror jag. berätta hur det går att installera den sen! jag är verkligen ingen el-kille....så jag hoppas det inte är för svårt att installera..



det står att silvia-kiten på auberins.com inte funkar till de som är tillverkade efter 2006. why not?? min är tillverkad efter -06. vad är det för skillnad liksom?
RuneL -> vet du när din är tillverkad? hur gör man med en efter -06 tillverkad?
 

RuneL

Well-known member
RuneL -> vet du när din är tillverkad? hur gör man med en efter -06 tillverkad?

Nope. jeg ved ikke hvilken skildnad der er på en pre- og post 06'er. Min er fra 04/06 og den passer ihvertfald med PID controlleren og SSR'et. Bemærk jeg har selv samlet det hele med en controller, en sensor og et SSR.

Forøvrigt fik jeg skåret et hul i front-panelet idag og er klar til at montere PIDen på sin endelige position - det kommer at bli helt perfekt :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp