Min första espresso

iceaway

Well-known member
Den länge efterlängtade maskinen och kvarnen anlände idag och har just gjort iordning min första espresso någonsin :)

espresso.png


Hur ser den ut?

Ska man räkna extraktionstiden från att man trycker på knappen eller från att kaffet börjar rinna?
Jag hade lite problem med att "rinnet" stack iväg från den ena pipen(?) på filtret och hamnade på kanten/utsidan av koppen. För snabbt flöde kanske? Ska jag mala finare?

Vågar inte uttala mig om smaken då jag av någon utomordentligt korkad anledning valde att borsta tänderna strax innan jag drack den första koppen :D
 

lupoo

Well-known member
Grattis!
Ser fin ut för att vara den allra första.

Extraktionen börjar när maskinen går upp i tryck alltså inte när man trycker på knappen, man kan höra när pumpen börjar att jobba och ljudet blir lite dovare. Sen är tiden bara ett "riktmärke" och inget att följa helt slaviskt. Hur rinner det (mussvans), färgen på kaffet samt när det börjar att "blonda" dvs creman blir mycket ljus är faktorer som bestämmer hur lång extraktionen skall vara för optimalt kaffe samt givetvis även vätskemängd i koppen.

Ta nu och skölj munnen och gör en ny ;) Du är på helt rätt väg!
 

Anders

Well-known member
Kul! Grattis! Skönt att fraktbekymren ordnade sig till slut...

Du kan ju komplettera med lite bilder på workplace och bryggare så vi får se hur det ser ut! :)

Ett litet tips initialt är att brygga i glaskoppar, så ser du bättre hur du lyckas med crema osv.

Om det rinner mer/snabbare ur på ena sidan av portafiltret (spouten?), kan det bero på att du tampat ojämt/snett
 

iceaway

Well-known member
Måste haft relativt bra tur med den första espresson ändå. När jag försökte mig på den andra, i två små shotsglas istället, så blev extraktionstiden lite väl lång (närmade sig 40sek utan att dom blev fulla), och snacka om snedtampning :D Det här blir till att öva ordentligt innan man blir någorlunda konsekvent. Jobbigt att det är så mycket koffein i kaffe, annars hade man väl druckit shot på shot på shot på shot....... :)

Såhär ser det ut där dom blir till i alla fall:

workbench.png


Lite trångt men jag har ett litet kök så man får göra så gott man kan :)
 

rhide

Well-known member
Lycka till med all espresso! Jag är själv relativt ny, men alltid kul att se någon mer lockas in i kaffets förföriska värld :)
 

Dunne

Well-known member
När du gjort några hundra shots så har du kommit in i lagom tampning, mängd och malningsgrad. Det är bara öva och gör så att det smakar gott, som lupoo sa så är alla tider och grejer fingervisningar och inte lagar. Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,659
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp