Ett tips så här dagen "efter"... Mauro Special Espresso!

Pac

Maskindoktorn
Det snackas mycket om Mauro's DeLuxe och att den skall vara det Jag tycker att det är en riktigt bra blandning när jag vill vara otrogen emot min favvoblandning "Zix's special homebrew";) :D

Och jovisst, DeLuxe'en är bra. Men det finns en blandning till från Caffè Mauro som man lätt missar i allt haussandet av DeLuxe.

Mauro's Special Espresso är en blandning med en något kraftigare bäska och ganska häftig/tung "kaffesmak". vilket väl skulle passa ganska bra så här dagen efter Midsommar.:)

Den säljs på 500g påse vilket jag känner kan vara bättre för hemmabruk än de 1kg'arna som DeLuxe'en säljs på.

Är det någon annan som testat Special Espresso?
 

HeMo

Well-known member
Ja, jag har testat. Av just den anledningen att den säljs på 500g. Helt OK blandning, men inget jag skrev hem om. Jag tycker det är synd att det inte finns några Mauro-påsar på 250g, vilket jag föredrar med min begränsade konsumtion.
 

zix

Well-known member
Heh!
Man kan också rosta på en snutt med monsun malabar, rent, ungefär lagom till nubben, och dricka det dagen efter. Väcker upp döda.
 

blomkål

Active member
Jag har lite monsun hemma, faktiskt första gången. Det är dock inte hemrostat. Funkar säkerligen dagen efter, men gott är det inte!
 

Tallinn

Well-known member
Äntligen nån som håller med... Ibland är det bara att inse att ett kaffe kan vara "intressant", "karaktäristiskt" och mycket annat utan att för den skull vara gott...
 

blomkål

Active member
Äntligen nån som håller med... Ibland är det bara att inse att ett kaffe kan vara "intressant", "karaktäristiskt" och mycket annat utan att för den skull vara gott...

Precis min åsikt! Monsunen var definitivt "intressant" och jag upplevde att det tillhör allmänbildningen för en kaffenörd att ha provat den även om det inte föll mig på läppen.
 

zix

Well-known member
Näeh, inte är det just "gott", men sannerligen uppryckande ;)
(Fast sparar man MM i cirka två veckor i påse med backventil, eller åtminstone 6 dagar i en icke gastät burk - typ honungs- eller syltburk i glas alltså - så är det färdigmoget. Då tycker jag också att det är gott.)
 

knasper

Well-known member
"Vadå malabar väcka upp döda?", tänkte jag. Sedan ser jag fler som har negativa (?) synpunkter på denna böna. Är den så barsk? Är det så stor skillnad om den får mogna en vecka efter rost som zix säger? Har gjort ett par hemrostningar med stor del MM ihop med rätt mycket indisk robusta och lite old brown sulawesi. Tufft kaffe, javisst, men är det inte meningen att ett skott skall ta ordentligt?;) Skall väl tilläggas att när jag testade 100% robusta i en singlerostning så tyckte jag den var god också. "Smaklökarna kvar, Knasper?":lol:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Monsoon Malabar är ju fantastiskt god!
Tjonga in 20-30% i en espressoblandning och det gör susen, utan att vara illasmakande som robustor är. (enligt mig i alla fall...).

:coffee:
 

Jemo

Well-known member
jag tycker också monsun malabar är en toppenböna. jag har visserligen bara smakat j&ns rostning, men den smakar väldigt bra som espresso. jag har t o m listat den som en av mina favoriter, inte för att den är den godaste som finns men för att den är så olik allt annat.
 

Tallinn

Well-known member
jag har t o m listat den som en av mina favoriter, inte för att den är den godaste som finns men för att den är så olik allt annat.

Precis, den är egen och lätt att peka ut, som vissa viner passar för vinprovning men inte för mat...

Sedan kan den säkert passa fint i olika blandningar, det tvekar jag inte alls på.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp