Har du andra smakintressen?

Vad gillar du? (Flera val)

  • Vin

    Röster: 21 7.6%
  • Whisky

    Röster: 19 6.9%
  • Öl

    Röster: 26 9.4%
  • Mat

    Röster: 98 35.5%
  • Bakning

    Röster: 44 15.9%
  • Annat

    Röster: 96 34.8%

  • Totala väljare
    276

martink78

Well-known member
Är jag verkligen den enda som är intresserad av te? I sådant fall har ni verkligen missat nått, te har ju en absurt lång tradition och finns därför i en mängd varianter, från vitt te med sina ultralätta smaker via gröna, oolong, svarta till lagrade årgångs Pu Erh med mustiga stalldofter.
Precis som med kaffe så finns det en mängd sätt att brygga och en oändlig mängd parametrar att labba med där temperatur och tid är de viktigaste, de flesta teer blir dessutom bättre efter ett par bryggningar och smaken förändras för varje bryggning.

Det trevliga med te är att det går utmärkt att ägna sig åt till vardags och dessutom har få negativa bieffekter (skulle vara frekventa toalettbesök då.. :). Och som sagt, det finns i en otrolig variation, själv dricker jag till vardags oftast ett lättare grönt Longjing som wokas torrt och därför får en lätt nötaktig ton, de bryggda bladen doftar starkt av nyklippt gräs en fuktig sommarmorgon (har räddat mången tråkig vinterdag på jobbet). I samma genre gillar jag japanskt sencha te som ångas och får en doft av sjögräs, väldigt friskt och att lukta på det känns som att stå vid havet. Närmast tänkte jag pröva ett Pu Erh som är 5-6 år gammalt på jobbet, det blir intressant att se om det funkar. Det är mycket mörkare, påminner mer om kaffe än te i färgen men har en stark doft av jordkällare, stall och fuktig jord. Det bryggs också flera gånger på samma blad och förändras mycket för varje bryggning.

Nackdelen med te skulle väl vara att det inte är lika mycket tekniksport som kaffe, det enda tekniska tillbehör är väl vattenkokaren och möjligtvis en termometer. Därmed inte sagt att det behöver bli billigt, 50-åriga pu erh teer kostar skjortan och te set i Yixing lera är inte gratis (den renläriga behöver dessutom minst ett set för varje tesort).
 

Englund

Well-known member
Te är grymt trevligt! Fanns det ett te-forum av samma kaliber som detta skulle jag förmodligen hänga där också.

Sencha är fint. Liksom en bra darjeeling. Favorit just nu är Milky Oolong som får en grymt trevlig och annorlunda smak eftersom téet ångas över mjölk.
 

Jay

Well-known member
Mina övriga intressen innefattar rödvin (föredrar zinfandel, shiraz och pinot noir) och öl (föredrar Indian Pale Ale, lager och pilsner), skulle vilja lära mig mer om calvados och cigarrer...

Har också börjat utforska choklad och ost. Bröd är en fantastiskt intressant värld förstås!
 

Axel

Well-known member
OT: Jay bor du möjligtvis i Perth och jobbar i centrum? Själv har jag börjat geeka cigarrer mer och mer.
 

Hårdrock

New member
Jay: Det kunde ha varit jag som sagt det där om rödvinet. Du räknade precis upp mina 3 favoritdruvor. Möjligen skulle jag vilja lägga till Syrah på listan, vilket är samma druva som Shiraz, men det vet du förmodligen redan ;)

Wit bier! En iskall Hoegaarden en sommardag, eller vilken dag som helst, går inte av för hackor! Weissbier är nästan lika bra, men Belgarna kan verkligen det där med att brygga gott öl.

Som fransman intresseras man även av ost och sedan choklad och i lagom mängder är naturligtvis inte heller fel.

Det ska vara gott att leva, annars kan det kvitta, kom ihåg det!
:coffee:
 

robbowan

Well-known member
Jay: Det kunde ha varit jag som sagt det där om rödvinet. Du räknade precis upp mina 3 favoritdruvor. Möjligen skulle jag vilja lägga till Syrah på listan, vilket är samma druva som Shiraz, men det vet du förmodligen redan ;)
:coffee:

Jag var helt insnöad på druvor förut... Shiraz, Cab Sauv och Zin på röda sidan och Gewürtztraminer (alldeles för få supportrar enligt min mening) och Viognier på vita.

Pinot blev jag (pinsamt nog) riktigt fascinerad av först efter Sideways - även om det mer var en tillfällighet.

Merlot är inte en favorit - även om det funkar i en del Bordeaux självklart.

Kultvin är från druvorna Pinotage och Cabernet Franc.

Nu har jag snöat in på district istället - nämnde några i förra inlägget.

Det tråkiga med Sverige är att det är förtvivlat svårt att få tag på viner från Hunter Valley i Australien. Finns några stycken men försvinnande få. Mudgee och Orange ska vi inte tala om. :mad:

Jaja... Och sedan har vi ju cognac... Heliga cognac. :D
 

Jay

Well-known member
OT: Jay bor du möjligtvis i Perth och jobbar i centrum? Själv har jag börjat geeka cigarrer mer och mer.
Stämmer.... vi har nog haft en kort PM-sejour på Flashback?

Cigarrer verkar vara ytterligare en djungel att tränga in i! Såg på Paul Bassetts tv-serie om ett rosteri (har jag för mig) som ägnade fredagarna åt cigarrnörderi! Kul idé!
 

Jay

Well-known member
J.Pinot blev jag (pinsamt nog) riktigt fascinerad av först efter Sideways - även om det mer var en tillfällighet.

Merlot är inte en favorit - även om det funkar i en del Bordeaux självklart.
hehehehe... känns som att stycke 1 och stycke 2 hängde ihop lite grann där ;) Man var ju inte så förtjust i Merlot i Sideways heller :lol:

Jag tycker att Merlot är lite underskattat. Drack en billig rackare, som var riktigt fin faktiskt! Rund och god!
 

Jay

Well-known member
Jay: Det kunde ha varit jag som sagt det där om rödvinet. Du räknade precis upp mina 3 favoritdruvor. Möjligen skulle jag vilja lägga till Syrah på listan, vilket är samma druva som Shiraz, men det vet du förmodligen redan ;)
Ja, syrah/shiraz ser ju förstås lite olika ut beroende på terroir. De shirazer från Sydafrika jag druckit har skiljt sig en del från de Australiska t ex. Mindre kropp... Men även mellan södra delen av Margaret River och norra så kan det skilja en del...
 

robbowan

Well-known member
hehehehe... känns som att stycke 1 och stycke 2 hängde ihop lite grann där ;) Man var ju inte så förtjust i Merlot i Sideways heller :lol:

Jag tycker att Merlot är lite underskattat. Drack en billig rackare, som var riktigt fin faktiskt! Rund och god!

Det är väl det som är grejen, jag tycker Merlot ofta blir lite för runda och intetsägande. Man sitter där efteråt och "jaha...". Pinot kan ju vara likadan syltig, rund och "jaha" om man inte hittar en bra.

Cigarrer som nämndes är ju fantastiskt. har fortfarande några Cohiba, Romeo y Julietta samt Montecristo sedan Cubaresan. Kändes schysstare med en fatlagrad Santiago och en Cohiba i en rottingfåtölj i pelargården på Nacional de Cuba än på balkongen i hammarbyhöjden dock. ;)

Hittade ett schysst kaffe (kanske lite rough men trevligt) från Cubita som jag gillade dessutom. Arabica :coffee:
 

Beate

Member
Intressant att choklad var populärt hos de flesta finsmakarna. Samma last har jag. Belgisk choklad är favoriten.
 

Davil

Well-known member
Jag har ett stort intresse av (Single) Malt Whisky.

Jag gillar allt från rökbomber som tex Ardbeg Uigeadail till sherryfatslagrat som tex Aberlour Abunadh.
Men mitt favoritdestilleri är Springbank (som även innefattar Hazelburn och Longrow).
Det blir gärna 2 cl ca 2ggr/vecka mums :).
Här är vad som står öppnat i skåpet för tillfället: http://www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=12656

Choklad älskar jag också. Ca 65-75% kakaohalt. Med märken som tex Domori (favorit då denna är utan vaniljstång som jag tycker kan ta över för mkt i andras chokladkakor). men även Valrhona årgångskakor och Michael Cluizel Madagaskar mfl är finfint.
 

Hankki

Member
Allt som är gott :)
Jag är en periodare med vissa saker men speciellt bakning. När jag börjar kan jag baka 2-3 ggr i veckan tills det blir totalstopp.
Står också gärna vid spisen men det blir så mycket att städa upp efteråt, diskmaskinen är min bästa vän :)
Whisky är gott om det är rätt sort. Laphroig 10 år, macallan 12 år och nu i sommar hade min bror en 16 årig jura som satt fint.
Cognac går också i vissa lägen. Vin dricker jag nog men tar hellre ett glas kall mjölk till maten :)
Nu är det grillning och bbq som gäller, köpte en weber smokey mountain nyligen för att ha något nytt att leka med. Då passar ju öl bra och en favorit är samuel adams boston lager och dylika halvbeska.
Kaffet har de 6 senaste veckorna bestått till stor del av selecta automatkaffe pga långa arbetsdagar på en fabriksmodernisering men jag tror det blir att beställa hem Lucaffe mr exclusive som är den bästa espresso jag druckit fast den blir gjord på min krupsmaskin.
Något jag är väldigt dålig på är att bena ut olika smaker i t ex kaffe och vin så allt blir mest uppdelat i drickbart och mindre drickbart.
 

pojoel

Well-known member
Gott pressokaffe :D och te med (numera mindre mängd) mjölk. Masala Chaï från Kahls i stooor kopp är favoriten. :coffee:

Mat som är god (och ren). Jag börjar ramla mer och mer in i "rena-råvaror-och-eko-träsket". Handlar ägg hos producenten, närodlat kött hos lokal slaktare och fisk o skaldjur (utom krabba som är för jobbigt och sött) i kustnära fiskaffär. Grönsaker oftast hos Lidl dock. Svamp från skog. Vägrar lätt- och fulprodukter, kör 40%-ig grädde och ekosmör. Vällagrad helfet ost, gärna av de mögliga sorterna också.

Det är en utmaning att laga god och för mig nyttig mat från grunden eftersom jag tvingats bli hardcore LCHF:are.
Mitt smaksinne har ändrats rejält sedan jag avsötade mig. Prinskorv som jag kunde äta som godis direkt utan att steka har nu en söt otäck bismak. De flesta svenska charkuterier har blivit äckelsöta. Min livslånga kärlek till Kalles har också bleknat. Ironiskt att jag som vann "Sveriges godaste surdegsbröd" 2010 nu inte kan äta det själv... Halv- och helfabrikat existerar inte i min sinnevärld numera.

Kryddigt och mustigt rödvin, enligt Systemets cirkeldiagram. Torrt och krispigt vitvin, gärna blandat med sodavatten från egen sifon.
Högkvalitativ cognac och dito rom, gärna med en yttepytteliten bit 85% chockelad. Valrhona samsas med Lidl i hyllan. En god cigarr till det, nån gång i veckan. Eller månaden.
 

pojoel

Well-known member
Jag kryssade i allt, till ostfavoriterna

Parmesan - självklart
Primadonna-ett mellanting mellan parmesan och lagrad "svensk" hårdost, underbart
Så älskar jag ovan nämnda klassiska hårdost, en riktigt god prästost tycker jag slår västerbotten på fingrarna, lite krämigare och mer smak (om man frågar mig)

Och jag tycker att en vällagrad svensk cheddar slår båda ovan OCH den brittiska på alla fingrarna.
 
Topp