Stavning, censur och andra påfåglar

Maglite

Well-known member
Jag började skriva det här i Cheffalos rättstavningstråd men flyttade den hit eftersom den kanske är lite mer allmänt riktad. Och jag vill inte smutsa ner den excellenta tråden. ;)

JAG bryr mig inte så mycket om att alla ord är rättstavade överallt. Även om det i vissa sammanhang kan bli lustigt och störande (vilket egentligen i ännu större grad gäller sär skrivningar). Jag tror dock att när det gäller facktermer, som det här ändå får sägas tillhöra, så kan det nog ofta bero på att man inte riktigt vet hur det ska stavas. Därför tycker jag att trådar som Cheffalos är mycket bra. Man kan få termerna rättstavade och förklarade, så man vet.

Jag tycker dock inte att man i de allmänna trådarna ska kritisera stavningen av ord, precis som Cheffalo skriver i sin stavningstråd, det kan vara mycket känsligt. Och det finns många personer som inte är bra på att hantera den typen av kritik.

I ett annat forum jag har deltagit i så har det funnits en forumdel som heter något i stil med "Rättstavning, särskrivning och andra rättningar", där man har kunnat kommentera andra personers inlägg lite mer fritt, och kanske inte alltid så konstruktivt. Det har sina fördelar att man kan få "tjafs" till en separat del av forumet så att man inte "smutsar" ner de andra delarna. Tredje tråden har ju tendenser åt det här hållet, även om det mer är allmänt tjõt (ska uttalas på göteborska) där. Nackdelen är att moderatorerna måste vara betydligt mer aktiv i en sådan del för ibland blir det för mycket personliga påhopp. Kan det vara en ide att försöka kanalisera ilskan, frustrationen eller missnöjet till en sådan forumdel?

JAG tycker att det här forumet har en riktigt bra nivå. JAG tycker det är väldigt lite påhopp på det personliga planet. Vilket jag tycker är mycket positivt! Jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb som kan hålla den här nivån. Dock, som nyligen har skrivits någonstans, tycker jag att när moderatorerna gör inhopp i trådar så bör ni tala om vad ni gör! Det är viktigt tycker jag. Jag har i ett annat forum fått en tråd helt bortplockad, varför vet jag fortfarande inte. Och det skapar en massa frustration. Skriv vad som är fel så kommer förhoppningsvis medlemmarna att lära sig var gränserna går. Det kan vara att ta bort hela inlägg för att det var för offtopic, eller ta bort en del av ett inlägg för att det var påhopp, eller vad som helst, men skriv varför ingrepp i trådarna görs!

Jag hoppas verkligen att det här forumet kan fortleva och frodas. Jag tycker det är ett mycket bra och vettigt forum med massor av bra och nyttig kunskap. Och det vore en förlust för mänskligheten, nåväl sverige iallafall, om det försvann.

Länge leve respekten för individen och dess olika åsikter! :D
 

Pac

Maskindoktorn
Bra att du tar upp detta Maglite. Heder till dig.:)

Jag kan inte annat än instämma. Tydlighet från Admin, mods och medarbetare är oerhört viktigt för att respekten och välviljan skall frodas mellan oss medlemmar.

Länge leve respekten för individen och dess olika åsikter! :D
Länge leve :coffee:-mångfalden!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,620
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp