Stava rätt?

Coffeehead

Well-known member
Denna stavning som Monteriva har har jag sett på flera ställen även i Italien så kan det handla om dialektala skillnader eller gammal typ av stavning?
 

ts

Well-known member
Denna stavning som Monteriva har har jag sett på flera ställen även i Italien så kan det handla om dialektala skillnader eller gammal typ av stavning?

Om det är i Italien skulle jag tro att det är för att typsnittet inte hade accent åt rätt håll. Angående monteriva så stavar de inte ens konsekvent, på påsen http://www.monteriva.se/images/product/original/1013.jpg står det "solo un buon caffè" (dvs rätt) men på hemsidan står det "solo un buon caffé" (dvs fel).
 

Satyricon

Well-known member
Är Monteriva svenskt? Det kan ju i så fall förklara det vacklandet accentbruket.

Annars är regeln i italienska att öppet e-ljud (som i caffè) markeras med grav accent, slutet e-ljud med akut (som i perché).
 

Coffeehead

Well-known member
Monteriva är svenskt, grundat av Peter Specht(fd Mazzarini i ga Stan) det började på Bergstrands kaffe tror jag där av namnet. Att felet ligger i typsnittet kan jag tänka mig och i så fall är nog Monterivakopparna drabbade av detta med eftersom de görs i Italien skulle jag kunna tänka mig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp