Jönköping

jope

Well-known member
Dax för Jönköping att få en egen tråd :)

Nå, vad händer på Salotto, vem hinner först?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Idag hade Salotto öppet och jag gjorde självklart ett besök. Tomt i lokalen och portafilterhandtaget på diskbänken är inget bra tecken... men ville gärna prova stället.

Jag beställde en enkel espresso och flickvännen en cappuccino. Bakom maskinen stod en högst ovan kvinna i 50 årsåldern. Lite grovt uppskattat tog espressons extraktion ca 3-4 sekunder. Jag påpekar att det gick lite väl snabbt och får en ny. Samma resultat. Cappuccinon gjordes på en dubbel (10 sekunder kanske...) och mjölkskummen gick väldigt skakigt. Resultatet blev en ljummen, men mot all förmodan, en drickbar cappuccino... utan något direkt skum.

Hoppas vi hade otur och att den riktiga baristan hade ledigt just idag. Men det var ju definitivt ingen bra start på ägarbytet...
 

niad

Well-known member
Jag är inte förvånad att det blev drickbart då mjölk i kaffet säkert döljer misstag med extraktionen. Att det såg ut som du beskriver och gick till på det viset är dock inte bra. Var ligger Salotto? Jag är inte ofta i Jönköping men skall dit i nästa vecka, det har talats om att äta "vid piren", har någon tips på bra ställen i Jönköping? Skall kolla in på Salotto om jag får tillfälle och se om det verkar vara standard med den stilen du beskriver.

Det är inte lätt med kaffekunnandet. Jag får fortfarande en STOR cappucino ibland när jag beställer en Macchiato i LKPG, och det kan vara olika beroende på vem som står bakom disken på samma ställe från gång till gång. De har det för bra tydligen kaféägarna då de inte behöver lära sig hantverket ordentligt men ändå får det att gå runt på sina ställen.

Det brister alltså både hos kunder och kaféer. Är min slutsats.
 

Molarin

Well-known member
Salotto - Macchiato på Mehari. Extraktionsid ca 11 sek. Smaken påminner om gammal disktrasa. Varför är jag så svensk att jag inte säger till?

Delikatessaffären Nygatan/Smålandsgatan - Cappuccino på Mauro DeLuxe. Helt ok, kanske lite överextraherad för min smak. Bubblig mjölk.
 

YocaL

Well-known member
Stället har bytt ägare helt o hållet, men han var noga o påpeka att de ska köra samma stil, med samma maskin o samma kaffe, jag var dock snabb o kontra med att - ja, men det viktigaste är nog hantverket.

Jag tror att de nya ägarna har ambitioner, och de är hemskt trevliga, så jag tror defenitivt att de gärna tar emot lite tips.
Så varför inte ta o dela med sig lite av dom? Jag tror ju inte ni blir utslängda precis ;)
 

Kaffeskallen

Active member
Mycket tråkigt att killarna på Salotto har dragit vidare. Där kunde man faktiskt få uppleva lite latte-art. Det verkar inte vara läget nu direkt. Var tog de vägen.
 

Kaffeskallen

Active member
Ja det är märkligt att killarna försvann på det viset. Lite X-files över det hela. Det stället skilde ut sig en del från övriga ställen i stan. Riktigt kalt och bra med osköna stolar som inbjuder till att man drar i sig kaffet innan det kallnat. Ingen soffa där man sitter och geggar. Jag har faktiskt inte varit där med de nya ägarna. Har de fått igång hantverket eller är det alltid fredag den 13:de där inne?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Som jag nämnde i den andra jkpg tråden så tycker jag att Salotto verkligen har utvecklats sedan dagen de öppnade. När jag var där i augusti smakade kaffet riktigt bra! Och som sagt... priserna är också riktigt bra!
 

jope

Well-known member
Håller med, nu är det några veckor sedan jag var där men helt klart vill de servera bra kaffe. Snacka lite med personalen när du kommer dit så märker du att det finns ett intresse, har du något tips så är min erfarenhet att de lyssnar.
Jag tvekar inte på att ta en omväg för att köpa en kopp när jag är i närheten

Med andra ord, de når inte upp till tidigare nivå MEN de har intresse och ligger redan nu bland topp tre....men de säger ju som bekant inte mycket ;)
 

YocaL

Well-known member
Jag får nog lov att såhär i efterhand säga tvärtom..
Kaffet blir ju bara sämre och sämre. Sist jag fick mitt kaffe så var mjölken farligt nära
kokpunkten och det gick inte att dricka förräns efter 20min.
Visst personalen är trevlig och de verkar väl ha ett visst intresse för det men, nä...

Brukade älska att stanna till där på dagtid och dra med sig en kaffe i bilen, en välförtjänt paus i jobbet helt enkelt.
Och att dömma av folkmängd där inne så luktar det konkurs lång väg, det är ju aldrig folk där nu mer. eller har jag fel.. ?
 

Kaffeskallen

Active member
"Sist jag fick mitt kaffe så var mjölken farligt nära
kokpunkten och det gick inte att dricka förräns efter 20min." Det var inte så att du beställt en dubbel kokkaffe då?
 

YocaL

Well-known member
Kaffeskallen
Hah! jo, det var nästa så jag började undra..

jope
Är det inte dendär chokladbutiken bredvid mackmakeriet tro?
 

linlasj

Member
Salotto - Macchiato på Mehari. Extraktionsid ca 11 sek. Smaken påminner om gammal disktrasa. Varför är jag så svensk att jag inte säger till?
Skåningar säger till, var på Wayne's i Helsingborg, den espresson var så lång att man kunde ta den för jag-vet-inte-vad...han sköt koppen mot personalen och sade vänligt men bestämt "det där är ingen espresso". Vilket som var felet med den överlät han till dem tror jag...

Han fick en ny, så klart.:)

Så säg till!
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Salotto

Läste på ankdamm.se att Salotto har blivit köpta av ägarna till Åtta Glas. Eftersom jag inte bor i jkpg längre har jag dålig koll på vad som händer, men tydligen bygger de om för fullt i lokalen.

Min gissning är att det inte blir speciellt Italienskt eller bättre kaffe... men vem vet.
 

josef

Well-known member
ja. Jag är åter i jkpg på fredag och ett par veckor framöver. Kommer nog dra förbi där en sväng också.

Btw, är det någon som vet vad "Olgas Mumma" är för något? Ska ligga på Klostergatan 52. De är J&N's enda återförsäljare i jkpg, kanske de har kärlek till kaffet också?
 

jope

Well-known member
Pratade lite med en av ägarna innan det var dax att stänga, problemet var att man hade omsättning för en men jobb för två. Blev tillslut för tufft att ta hand om allt från servering till disk på en person. Antar att det inte är ett speciellt ovanligt problem i branschen…

Var ett tag sedan jag var på Olgas, det ligger bredvid Nyströms ”bokhandel”
Olgas på Hitta.se
Men jag har inte försökt igen, kunskapen var inte helt på topp-då
...och salotto har fört mitt favvo kaffe - Passalacqua
 

jope

Well-known member
...men jag är sugen på att hoppa på tåget till Värnamo och besöka Arabusta...det är värt resan - gott kaffe, stort urval i butiken och trevlig personal!

Några som är sugna på en Arabusta träff - sitta och snacka skit och dricka kaffe.
Jonny - vist går det väll ordna med en timmes extra öppettid om vi blir några stycken???
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp