halva mängden kaffe till enkel jmft med dubbel?

alexanderruas

Well-known member
jag använder för det mesta min dubbel portafilter då jag gör dubbla espresso eller latte på dubbel shot.
nu har jag börjat dricka enkla espresso och har börjat använda min enkel PF. men det verkar inte vara så enkelt att jag ska ha i 7,5 gr då jag har 15 gr för en dubbel...
när jag provat göra så verkar det rinna igenom alldeles för fort. kaffet blir för tunt.

hur gör ni?
är det olika mängd kaffe?
maler ni olika för enkel jämfört med dubbel?

tacksam för svar.

alexander
 

Molarin

Well-known member
Att göra kaffe är ett hantverk. Det finns sällan regler att ta till, mer än generella fingervisningar.

Beroende på maskin, bönor, färskhet, malning så... Ja, det är olika för enkel- och dubbelfiltret. Någon skrev att man skulle mala så grovt som möjligt och dosera så mycket som möjligt, det brukar jag köra på. Sedan är ju "möjligt" väldigt varierande beroende på ovan faktorer.

Slog jag knut på mig själv nu? ;)
 

MrBean

Well-known member
Så "enkelt" är det, generellt kan man säga:
* 6-9gram enkel
* 12-18gram dubbel
Allt beroende på massor av faktorer som t.ex: kaffesort, rostning, "ålder" på kaffet, malning, rådande lufts temp/fuktighet, vattenkvalitet, tampning, bryggtemperatur, maskin, filter...osv osv och konsumentens smakpreferenser!
Det är bland annat dessa "mjuka" parametrar som skiljer en kaffeskvättare vs. en Barista.
Generellt kan man nog säga att det är svårare att göra en enkel, lite grövre malning är ett tips. Sedan verkar filtret spela större roll vid enkel än dubbel, där av att många kör med La Marzoccos enkel-filter.
Sedan kommer det vanliga in: öva, öva, öva... ;)
 

alexanderruas

Well-known member
mina PF som kom med Giotton verkar vara La Marzocco.

får väl testa att fylla på så gott det går i enkla PF och stå och testa tills jag hittar rätt.

men jag byter helst inte malnings grad när jag går från enkel till dubbel. det skulle göra det hela väldigt tidskrävande och jag skulle slösa MYCKET kaffe känns det som.

jag har de sista 4 månaderna använt samma kaffe ( Johan & Nyströms De Sica ) så jag känner att jag har ganska bra koll när det kommer till att göra dubbel.

tack för tips!

alexander
 

fiddlerman

Well-known member
Jag tycker att du ska dosera så mycket att det tar i när du skruvar på portafiltret. I andra ord om du skulle dosera mera skulle det inte gå att få den på. Tampa naturligtvis tillräckligt hårt. Sen med min maskin måste man mala riktigt fint annars rinner det alldeles för fort. Lycka till:D
 

Tallinn

Well-known member
För att återgå till din ursprungliga fråga, åtminstone jag använder mer än halva mängden för att göra en enkel jämfört med vad jag använder till en dubbel. 0,5 - 1 g mer ca.
 

Tallinn

Well-known member
I fallet ovan malde jag upp en enkel i ett dubbelfilter och sedan fyllde jag helt enkelt på med en enkel till innan jag tampade och gjorde allt som vanligt.

Kan tillägga att jag just nu kör Danesi Oro, 9 g i en enkel. Min flickvän och jag är i väntans tider (nej, inte en större maskin...) och hon har plötsligt fått för sig att hon inte vill ha kaffe alls så det blir mest enkla just nu...
 

MrBean

Well-known member
(kom på att mala grövre är ju fel om den rinner för fort...om man inte tampar hårdare vill säga... my bad!)
 

Large

Well-known member
Att det inte vill sig riktigt när man kör enkelfilter kan också bero på att man inte har en riktigt bra teknik när man doserar och tampar kaffet. Puckens tjocklek är ju betydligt mindre än för en dubbel vilket gör att det finns mindre marginal för fel. Så var lite extra noggrann när du gör singlar är mitt tips.
 

Tallinn

Well-known member
Jag har två olika tampers och den mer konvexa funkar bättre när jag kör enkla, antagligen för att det inte blir så tunnt med kaffe ute vid kanten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp