Stockholm Restauranger med bra kaffe

Coffeehead

Well-known member
Här kommer det några restauranger som jag hittat, där man kan avsluta middagen med en god kopp caffé.

Den gamle och havet - Tulegatan - Moncafé
Fantozzi - Rutger Fush gatan - Biancaffé
Prinsen - Smålandsgatan (dock något ojämn kvalitet) - Lavazza om jag minns rätt
Rosmarin - Hantverkargatan - ?
Kungsholmen - Norr Mälarstrand - Illy

Är det någon som vet fler? vore kul att lista de som trotts allt kan leverera en god avslutning på middagen.
 

desloratadin

Active member
Bohemia by Mancini - Tunnelgatan - Kommer inte ihåg vilken sort det var men riktigt mumsig cappucino fick jag. Maten var helt ok, men jag har ätit bättre för samma pris.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Caffé = Kaffe. Man spar en knapptryckning på att skriva kaffe på svenska utan accent, när resten av inlägget ändå skrivs på svenska...

Men, nu har jag slösat massor med knapptryckningar! Arrghh! :D

Edit, med gravaccent så spar man faktiskt hela två knapptryckningar! è. Skulle bara testa.
 

Coffeehead

Well-known member
Sorry för mitt skrivfel, dock skönt att se reaktionerna. Jag skriver caffè eftersom vi diskuterar italienskt caffè, när jag startar en tråd om svenskt kok eller brygg kaffe så lovar jag skriva KAFFE.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Är det skillnad på italienskt kaffe och svenskt kaffe?
Som jag har förstått det så finns det espresso, cappuccino, moccachino, latte, moka och allt vad det är.

Men vad italienskt kaffe (eller caffé) är vet jag faktiskt inte. :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Sorry för mitt skrivfel, dock skönt att se reaktionerna. Jag skriver caffè eftersom vi diskuterar italienskt caffè, när jag startar en tråd om svenskt kok eller brygg kaffe så lovar jag skriva KAFFE.

Det är lugnt, Coffeehead, jag är bara noga med accenterna :cool: Du behöver inte använda ordet kaffe om du inte vill ;)
 

Coffeehead

Well-known member
Sitter nu på hotelrummet i Milano och tog en snabbis in i datorn.

KG: Mycket diskussion för inget men jag vill hävda att espresso, cappuccino etc ÄR italienskt, kok och brygg är för mig svenskt KAFFE. Om det sen är någon skillnad det är upp till var och en att bedöma.

Cheffalo: Helt OK, det har bara blivit en vana då jag ofta är i italien och här säger man ofta bara caffè när man beställer, det är sällan man diskuterar om det skall vara espresso eller något annat, därmed har jag också börjat skriva detsamma om än med fel accent.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, tja om det är mycket diskussion för inget vet jag inte... Det är inte förrän nu jag förstår att det är espresso du pratar om.

Det är såklart helt OK att du kallar en esprersso för caffé, men du kan nog inte förvänta dig att alla förstår att det är espresso du pratar om... (jag förstod det inte i alla fall).

:coffee:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Coffeehead, det var inte meningen att det skulle bli så mycket skrivet om detta. Du förstår, jag är lite petig med att man sätter accenten åt rätt håll. Skriver man Caffé uttalas det på ett annat vis än om man skriver det korrekta, dvs Caffè. Sen om det finns de som inte ser skillnad på dessa två, vad kan jag göra. Be dem gå om högstadiet? :D
Jag är helt med dig på allt du säger, vi delar uppfattning. Jag brukar själv skriva/säga Caffè. Jag tror de flesta är med oss på den punkten.

Nu kan vi bli On Topic här tycker jag.
 

Coffeehead

Well-known member
Ok tillbaka till ämnet, tillbaka från en superb middag även om detta tipps inte berör Stockholm så måste jag rekomendera denna restaurang här i Milano. Da Ilia på via Lecco 1, otrolig pasta och en perfekt CAFFÈ efteråt, till pastan en flaska Chanti och till efterrätten en grappa från Nonino. Kan inte bli bättre.

Imorgon flyger vi vidare till Sicilien, ska testa åtminstonde en restaurang där med innan vi kliver på båten.
 

Coffeehead

Well-known member
Äntligen....

Var ikväll på restaurang Kungsholmen på Norr Mälarstrand efter en mycket välsmakande middag beställde vi in (med viss tvekan sedan tidigare besök) en cappu och en enkel. Till vår glädje fick vi in en i mina ögon näst intill perfekt cappu som dessutom smakade mycket bra dessutom var min enkla mycket fin med en fin crema och precis lagom i storlek något som inte alltid varit självklart tidigare. De serverade Illy som jag personligen inte tycker är bland de bättre och som jag sällan lyckats få serverad så här bra.

Tummen upp för servitrisen och vi hoppas på fortsatt bra caffè.:D
 
Topp