Minsta E61 maskinen

Zalve

Well-known member
Minsta E61 maskinen (Numera troligen Simonelli Oscar)

Jo,, det är så att jag tittar på att köpa en bättre maskin,

Som första val ligger en Rancilio Silvia,,, Men efter att ha läst en del så verkar en E61 vara det man SKA ha :)

För att inte ta övertaget i köket, så vill jag ha en som är rätt "nätt"

Höjd mindre än 400mm önskas och sen skumarmen på höger sida

Och vi snackar nedra priskalsserna,, eller beg.


Finns detta, eller bara en dröm jag har ?
 

JvD

Well-known member
Nuova Simonelli "OSCAR", är inte 100% på attd et är E61:a, men tror det. Helt klart är det en kompakt HX, dock skummning på vänster sida.
 

Lars

Well-known member
Oscar är ingen E61, men väl en mycket cool och bra H/X. Sedan beror det ju på hur du tänker använda den. Om du inte bryr dig om mjölken, så är ju t ex BFC Perfetta en mycket bra E61 maskin utan H/X.
 

Tobbe_L

Well-known member
Oscar verar vara en riktigt prisvärd maskin.
Synd att Perfettan inte är en HX borde vara förbjudet att ha ett E-61 huvud o inte HX eller dubbelkokare;)
 

marran

Well-known member
Elektra microcasa semiautomatica är väl ganska liten, och framförallt väldigt snygg!
Den är inte e61 utan elektras eget brygghuvud, men jag tror inte den är sämre för det...hx är den också

Dock svår att hitta beggad :(
 

Tobbe_L

Well-known member
Det är en cool maskin men tror att det är för hög för att Zalve ska vilja ha den ;)

Han vill ha en låg maskin :blush:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
E61-or tenderar att ha ångarm till vänster eftersom levaspaken tenderar att monteras på höger sida.
E61 har ju inget med ångan att göra så visst finns det icke-HX med denna. För kaffets skull.
 

Zalve

Well-known member
Då det dricks en hel del latte hos oss, så är mjölken viktig.
Börjar inse att det är HX/DUbbelkokare som jag behöver.

Hittade att en B.F.C. Perfetta skuller passa rätt bra, tror jag
Får försöka vänja mig vid tanken om att ha skummningen på vänster sida.
 

blomkål

Active member
jag har kikat lite på specifikationerna på en oscar och den är visserligen inte E61 men bryggruppen verkar vara uppbyggd på ett liknande sätt. Värmesyphon (varmt vatten håller jämn temp i brygguppen) och mekanisk preinfusion (jag antar att det innebär att den bygger upp trycket långsamt). Detta låter i mina öron mycket likt en E61.

För övrigt, om enkelkokare är ett alternativ borde väl även Vibiemme Domobar vara ett alternativ, den går att hitta relativt billigt jämfört med perfettan.

Om ni undrar så har tyvärr uppgraderingsångesten grepat tag i mig, vilket har genererat en och annan timma av surfande kring kvalitetsmaskiner i budgetklassen.
 

marran

Well-known member
Hehe, jag kom precis på att en europiccola är som namnet antyder jätteliten, har "steam on demand" och ångröret på högersidan, så egentligen passar den perfekt på kravlistan, det stod ju ingenstans att den skulle vara lättanvänd eller kunna servera kaffe till många eller andra såna petitesser ;)
 

Tallinn

Well-known member
Men det ska kunna presteras latte och där gick den väl bort? Ångkapaciteten på piccolan är väl lagom för macchiati snarare?
 

Zalve

Well-known member
Har kollat runt och fått rucka på mina "krav"
Skummning på vänster är ok,, samt att E61 inte går ihop med tänkt budget.

Alltså lutar det STARKT åt att det blir en Oscar,,
Som första förslaget var,,,
En svart, om jag får bestämma.:)
 

Tobbe_L

Well-known member
Tror att du kommer bli nöjd med en Oscar, den är ju ett jättelyft mot din nuvarande maskin ;)
 

Anders

Well-known member
Ja, den är ju verkligen inte vacker så WAF borde vara tämligen låg. Men något måste man väl få kompromissa på med det priset...
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,702
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp