Santos #55

Lars

Well-known member
Jag har läst någonstans att 2007 är "The year of the grinder". Efter besöket på Kahls med HBC bestämde jag mig för att det var dags att haka på den trenden. Det har inget att göra med att jag är missnöjd med min nuvarande kvarn, men efter att att ha stiftat bekantskap med Santos #55, så visste jag att det var dags.

Mer info om kvarnen finns på http://www.santos.fr/55.html

Forumsbroder Stenqvist fanns påpassligt nog på plats hos Mattias på Te & Kaffehuset när jag kom för att hämta pjäsen. Efter ett par enkla var vi mogna för en kort promenad hem till mig för uppackning. Bilder kommer att läggas till efterhand. Det kommer också att dyka upp ett par filmer med malning för enkel och dubbel.

Så här ser det ut på kaffebänken för närvarande:

http://www.flickr.com/photos/28998916@N00/544338459/
 

Lars

Well-known member
Skall också passa på att säga att jag naturligtvis är medveten om att detta går rakt emot alla trender med lågvarviga kvarnar med koniska malverk...
 

Molarin

Well-known member
Skall också passa på att säga att jag naturligtvis är medveten om att detta går rakt emot alla trender med lågvarviga kvarnar med koniska malverk...


Mmmm... Men snabb som en kobra och tyst som en död hallänning är den!

Vad får man ge för en sån?
 

JvD

Well-known member
Öhhhhhh *läser en gång till* öhhhhhhhhh shitpomfritt :eek:hmy:

Tur att man hänger här på forumet, det får en att framstå en en rätt normal kille ;-) Inte för att jag någonsin kommer att köpa en, precis av samma skäl som Molarin förståss ;-) så vore det ju ändå intressant att höra mer om den, i vanlig ordning efterlyser jag lite tester på grövre malning också :)
 

JvD

Well-known member
Aldrig, never, helt klart TRE sekunder ;-) Helt otroligt tyst och snabb, jag lovar att du rätt snabbt sparat in de där kronorna apparaten kostade om några tusen shots :lol:
Verkar ju också onekligen mycket enkel att justera mängd. Grattis, trots det stora utlägget. Klart hög lyx-, nerd-, och prylfaktor.
 

Molarin

Well-known member
För mig som har en Minimoka så är nästa steg en Santos. Att gå via Mazzer/Macap/Anfim är bara onödigt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Sjukt stor och sjukt dyr kvarn! Men snabb är den!
Espressomaskinen ser ju ut som en lite fjuttig leksak bredvid kvarnen som tornar upp!:cool:
 

Axel

Well-known member
De var något av de sjukaste jag har skådat! Var det denna ni disskuterade när jag ringde innan idag? ;)
 

lupoo

Well-known member
"The year of the grinders" ja ja, snarare är nu 13 juni "Kvarnens Dag":D . I alla fall i södra delarna av sverige.
Många kronor offrade på kaffekärlekens altare idag. Frid Bröder;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,657
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp