Compak K3 Touch

Tony

Well-known member
En allmän fråga:

Kaffebönor gillar ju att ha det mörkt så varför har inte alla malare tonat glas på sina "hoppers"?

Om man inte förbrukar sina bönor så snabbt borde ju detta faktiskt ha en viss betydelse för bönornas hållbarhet i hoppern.

Sant, om man håller dom i bönbehållaren i konstant solljus under dagen och inte andvänder kaffet på 2 veckor, då bör man placera om kvarnen där det ej står i direkt solljus.
Annars e det inte så farligt, Santos har ju "dimmade" bönbehållare, men jag antar att tillverkarna resonerar att hemma baristan hinner göra sig av med 250gr på en vecka, och är klippsk nog att inte ha kaffet i direkt solljus.
eller så är det att ALLT ÄR EN JÄTTEKONSPIRATION MELLAN TILLVERKARE OCH ROSTERIER SÅ ATT.... förlåt, där spårade jag ur igen. :)
 

theseal

Kaffeterroristen
hmm, läser denna tråden med stort intresse då jag går i planer att införskaffa en andra kvarn. Har idag en K6 som verkligen är JÄÄÄÄTTTEEEESTOOOR med omoddad hopper. Skulle vilja ha en mindra kvarn utan dosator för "fin-kaffe" eller när man vill prova olika mindre påsar än dom enkilospåsar jag slår i K6:an.
*Hur mycket rymmer hoppern?
*har mrJohan några jämförelser mellan K6:an och K3:an med avseenede på tid och ljudnivå? (K6:an är grissnabb, så jag jag tror det är sillnad, frågan är hur stor.)
 

theseal

Kaffeterroristen
hmm, läst på lite nu och jämfört K3 och K6 och K6:an är helt klart en större och stöddigare kvarn.

Blir man besviken på en "mindre" kvarn om man har haft en "stor" ?
 

mrjohan

Well-known member
Hoppern rymmer ganska mycket. Minst 4-500 gram iaf. Antar att K6:an maler en dubbel på 5-10 sek? K3 maler på 18-25, cirka.

Jag håller dock med marran. Troligtvis blir man besviken på K3:an om man förväntar sig att den ska prestera likt K6:an.
 

Hawthorne

Well-known member
Nu är en Compak K3 touch på ingång.
Jagg uppgraderar från en Isomac Prof Inox till den. Jag kommer inte att ångra mig va?
:)
 

Hawthorne

Well-known member
Det bidde en svart (passar resten av utrustningen o köket bra).
Säljaren på compak ringde mig igår kväll. Beställningen behövdes kompletteras lite. Måste säga att de lägger ner en väldig energi på en liten liten privatkund. Förhoppningsvis skickas paketet nångång under nästa vecka.
 

marran

Well-known member
Det är precis det intrycket jag fått när jag mailat lite fram och tillbaka med frågor om min k3 (som jag köpt beggad här i sverige). Bättre kundservice har jag aldrig stött på faktiskt!
 

Jeepers

Member
Hur mycket fick ni betala med frakt (i euros)? Dom snackar om nån expressfrakt men det kanske bara är optional? Bara så jag vet om jag betala 267 Euros eller 297...
 

Hawthorne

Well-known member
Nu är det nära.
Imorgon bitti kring klockan åtta kommer leveransen. Det blir en svettig fredag med att hitta inställningar. En påse fulkaffe är redan inhandlat :)
 

Hawthorne

Well-known member
Nu här den härliga saken hemma. Men jag fattar verkligen inte hur jag ska göra. det skiljer ljusår i teknik mellan den o prof inox.
I botten finns en skruv, som jag fattar det så styr den doseringen.
Men hur ändrar jag malningsgrad?
Enligt instruktionsboken (som förövrigt är extremt förvirrande eftersom alla modeller beskrivs samtidgt) ska man vrida "där uppe". Men det går ju inte... det går bara att rucka lätt fram och tillbaka ett par millimeter.
Och då har jag testat med både kvarn igång och avstängd (dock utan bönor).

Hjälp mig snääällaaaa :)

Edit: Jag har kommit på det. Den var bara väldigt trög :) Men jag låter ovanstående stå kvar ändå till allas nöje...
 

Hawthorne

Well-known member
okej, här kommer då lite första reflektioner efter cirka 250g kaffe...
+bra malningsnivå (efter ett tag började mussvansarna bli fina)
+inställning med tid känns som en bra grej. Gäller bara att få det rätt
-klumpat kaffe!! Det trodde jag absolut inte efter att ha läst om den.
-Massor av kaffe fastnar i utloppet. det försvårade väldigt när jag försökte hitta rätt nivå, efterosm massa gammalt kaffe trillade i korgen först. Måste man börja med att mala bort lite kaffe först varje gång? Ett stort minus hittills för kvarnen. Där var faktiskt Inoxen tom bättre.

Är det någon (läs: mrjohan) som har lite tips om kvarnen?
De där plastflärparna du talade om i tråden (eller kanske i den andra), hur ser de ut? På min kvarn verkar den högra sitta fast lite bakom en kant, och kan därför inte böjas fram så mycket. Kan det möjligtvis göra så att kaffet klumpar sig lite?
 

marran

Well-known member
Dina reflektioner är väldigt lika det jag kände när jag precis skaffat min k3. Klumparna råder du bot på genom att veva runt med en nål i kaffet i portafiltret innan du tampar, så får du bättre distribution på köpet.

Det lösa kaffet i utloppet pillar jag enkelt ut med fingret ner i portafiltret så jag slipper slösa bort det, tar max 4 sekunder.

Jag har också funderat på att ta bort flärparna så kaffet får mer fart ut ur kvarnen, då borde det inte samlas lika mkt i utloppet, och det borde inte klumpa lika mkt heller, men det kanske blir statiskt? Lättast är väl att prova antar jag, den sitter fast med en torx från insidan, så man får skruva bort övre malskivan först (du skruvar görvre och grövre malning tills du kan lyfta upp hela den grejen du skruvar på, då följer övre malskivan också med)
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp