Compak K3 Touch

mrjohan

Well-known member
...och den naturliga frågan är då förstås : Vad kostar den?:unsure:

Finns inte att köpa i Sverige i dagsläget.
Jag testade den på Kontra Coffee i Köpenhamn innan jag bestämde mig för att köpa den. Den finns alltså att köpa i Danmark för motsvarande 4000 SEK.

Sedan går det att via kontakter köpa den från en tysk återförsäljare för dryga 3100 SEK inkl. frakt.

Eftersom att det inte finns några svenska återförsäljare så går det att köpa kvarnen direkt från Compak i Spanien. Då handlar det om 2500 SEK inkl. frakt. Det är helt klart prisvärt för en kvarn med dessa specifikationer.

Många diskuterar att det är bättre att stödja den lokala marknaden vid inköp av produkter. Inte minst för att förenkla vid service och garantier. Det håller jag med om när alternativet finns.
Nu finns som sagt inte kvarnen att köpa från svenska företag, så det föll lite grann där. Det känns inte heller intressant att betala 60% mer för kvarnen för att köpa den i Danmark. Det billigaste alternativet verkar också vara det smidigaste. Direktkontakt med tillverkaren är nog inte helt fel...
 

marran

Well-known member
Hur får man reda på priserna från compaks hemsida, en k10 hade suttit mumma :)
eller kanske en k3 med dosator om den är billigare än k3 auto, då borde den vara ett klipp!
 

Lars

Well-known member
Man mailar till dem och talar om var man bor (land), så att de kan räkna ut ett pris inklusive frakt. Detta tips fick jag av mrjohan. En K10 WBC kostar lite drygt 900 EUR direkt från fabrik. Jag kollade upp detta innan jag slutligen bestämde mig för Santos.
 

mrjohan

Well-known member
Man mailar till dem och talar om var man bor (land), så att de kan räkna ut ett pris inklusive frakt. Detta tips fick jag av mrjohan. En K10 WBC kostar lite drygt 900 EUR direkt från fabrik. Jag kollade upp detta innan jag slutligen bestämde mig för Santos.

Precis. I och med att de egentligen ej säljer direkt till slutkund så finns det inga priser på hemsidan. Dock gör de ett undantag då det inte finns någon återförsäljare i Sverige.

Vad gäller K3 med dosator tror jag att den kostar ungefär lika mycket som K3 Touch, utan dosator.
8700 SEK för K10 WBC är billigare än vad man får ge för andra kvarnar med 68 mm's koniskt malverk.
 

Carsten

Member
Grattis mrjohan !!!

Nu er jag väldig nyfiken hvad du syntes om din K3. Väldig rimelige priser också. Måste nu fundere om igen efter att jag egentlig ville köpa en MazzerMini......
 

mrjohan

Well-known member
Det känns bra! Jag tycker att malkvaliteten är jämnare och att doseringen av samma mängd kaffe från gång till gång blir enklare. Det rinner "bättre" än tidigare. Jag kör just nu med ett kaffe jag inte haft tidigare, så jag kan inte bedöma om det är några smakskillnader. Jag kommer köra ytterligare några nya kaffen, t.ex. DC's kaffe och Kontra Espresso. Därefter går jag nog på Royal (ag vet hur det brukar smaka) och ska försöka köra ett jämförelsetest mellan kvarnarna.

Tack vare PID'n kan jag köra med samma starttemperatur i kokaren. Eliminerar en faktor som påverkar smaken.
 

marran

Well-known member
Nu har det gått en och en halv månad, hur står sig intrycken?
Hur snabba var förresten compak med att svara, jag mailade i mitten på förra veckan och har inte fått nåt svar än :(
 

Lars

Well-known member
Det är säkert semester i Spanien hela augusti precis som i Italien. När jag mailade dem i maj, så svarade de samma dag.
 

marran

Well-known member
Fick faktiskt precis mail, det är precis som du säger, de har semester till den förste september såklart...ibland är man för "Svensk" :)

fick dock priser, k3 med dosator kostar 340€ inkl frakt, jag trodde att den skulle vara billigare än auto, fast det verkar ju inte så...

Någon som vet hur hög k6 är utan hopper förresten, får man in den under ett skåp?
 

mrjohan

Well-known member
Intrycken står sig bra!
Jag är mycket nöjd med kvarnen. Den verkar fortfarande vara mycket (!) prisvärd.

De positiva reaktionerna jag hade från början håller jag fast vid. Det är lite svårt med timer, då det vid föränding av malningsgrad även förändrar mängden kaffe som mals med samma timerinställning. Jag har dock lärt mig att hantera detta. Det är egentligen bara vid bönbyte som det behöver göras lite mer justeringar än vanligt, så byter man bönsort vart 250:nde gram så kan det bli lite jobbigt (det gör jag inte särskilt ofta i alla fall). ;)

Det jag upplever som allra bäst är att malkvaliteten och jämnheten verkar ypperlig. Att kvarnar utan dosator har en tendens att klumpa kaffet är ingen nyhet. Det klumpar sig dock mycket mindre än med Demokan, tack vare att kaffet passerar ett par silikonflärpar som sitter i utloppet från kvarnhuset, och finfördelar klumparna (på t.ex. Mazzer Mini E sitter det ett litet gallernät i utloppet som har motsvarande funktion).

Spillet blir minimalt! Det flyger inte omkring statiskt kaffe i halva köket, då kaffet hamnar där det ska, i filterkorgen. Har under tre dagar malt till cirka 12 dubbla. Under dessa dagar har jag inte behövt städa runt kvarnen! Det ev. lilla spill (kanske 3 gram på 12 dubbla) som förkommer hamnar i spillbrickan som enkelt kan tömmas.


"Negativa" saker:
  • Maler något långsammare än vad jag trodde från början. Mellan 20-25 sekunder för en dubbel. Ändå snabbare än Demokan, som brukade ligga på 25-28 sek. Inget större irritationsmoment i och för sig. Dock hade jag förväntat mig en något snabbare maltid.
  • Kvarnen låter ganska mycket. Jag har inte gjort några jämförelser med andra kvarnar än Demokan. Demokan låter mest som ett tröskverk och Compaken låter mer tjutande (högre varvtal). Detta är egentligen ingenting jag stör mig på.
Att timern sitter på undersidan av kvarnen spelar mig ingen större roll längre. Jag har inga överskåp där kvarnen står idag, så det är enkelt att vinkla kvarnen för åtkomst av vredet till timern.

För 2500:- ...mycket bra köp!

K6:an ser ut så här i förhållande till K3:an. Utan bönbehållare, eller med modifierad sådan ska nog även K6:an kunna komma in under överskåp på standardhöjd. Jag tycker att K3:an ser ganska maffig ut när den står här hemma sidan om maskinen och K6:an är en stor sak i jämförelse! ;)
 

lodfafner

Active member
En allmän fråga:

Kaffebönor gillar ju att ha det mörkt så varför har inte alla malare tonat glas på sina "hoppers"?

Om man inte förbrukar sina bönor så snabbt borde ju detta faktiskt ha en viss betydelse för bönornas hållbarhet i hoppern.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp