Compak K3 Touch

mrjohan

Well-known member
Jag bryter Mazzer- och Macap-dominansen. Compak K3 Touch is in da house! :cool:

Lite fakta!
  • Ingen dosator.
  • Flata, konkava 58 mm's malskivor.
  • Steglös inställning av malningsgrad.
  • Liknande funktion som Mini-E model B, med inställbar dos av kaffe, via timer. Ett tryck = enkel, två tryck = dubbel, eller så maler man efter eget huvud.


Förpackning


Svårtolkad testrapport


Kvarninfo
 

JvD

Well-known member
Spännande, så den på quahwa.dk men har inte hunnit läsa något om den. Vad säger den "allmänna opinionen" om kvarnen i relation till andra konkurenter?
Ser fram emot lite läsning om dina erfarenheter vad gäller malning (gärna lite grövre, tex pressmalet), rengöring, ljudnivå, etc.
 

MrBean

Well-known member
Härlig design, verkligen något som pryder en hem!! att den tillfredställer smaklökarna tvivlar jag inte alls på!!!
 

Massiv

Massivo utan o
fet....hade en k6 hemma över en helg för ett tag sen.....Dom gör feta kvarnar Compak.....Är k3 lika stor som k6?i Höjd....??!!
 

mrjohan

Well-known member
Några snabba reflektioner efter intrimmning och en första dubbel. Jag har min Demoka M-205 som en första referens. I sommar kommer jag bilda mig en mer samlad uppfattning om kvarnens kvaliteter resp. brister. Det kommer även göras jämförelser, av något slag, med kvarnar i K3:ans segment.

  • Mina första reflektioner är positiva.
  • Stabil och välbyggd.
  • Kvarnen är stor. 495 mm hög (dock ganska mycket lägre än Compak K6 som är 635 mm)
  • Gick snabbt att trimma in rätt malningsgrad och dos. Doseringen justeras på ett halvdumt ställe, nämnligen på undersidan av kvarnen.
  • Den är tystare än Demokan. Inte på något sätt ljudlös, men ett behagligt ljud jämfört med Demokan.
  • Det malda kaffet ser bättre ut. Mindre och färre klumpar. Blir inte statiskt och därmed hamnar det inte något kaffe utanför filterkorgen. Detta är ett stort plus om man jämför med Demokan.

Trots sin höjd kan det kanske ändå fungera i ett vanligt kök
utan några modifikationer av bönbehållaren?
 

Massiv

Massivo utan o
cool....jag hade skitsvårt att hitta rätt malningsgrad på k6 men misstänker att det är jag som är helt färsk på den typen av kvarn ( i skillnad mot rockyn)....gick åt typ ett halv kilo bönor innan jag var någotlunda rätt ute....hahaha...!!Malningen gick snabbt och smidigt men jobbigt med dosatorn tyckte jag och ett trevligare ljud än Rockyn! Vet du om Compak och Wega är same,same but different??
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Doseringen justeras på ett halvdumt ställe, nämnligen på undersidan av kvarnen.

Ack så osedvanligt knasigt. Den måste man ju pilla på med jämna mellanrum... Man undrar hur sjutton de har tänkt egentligen.:nowink:


Jag som har som ett mini-irritationsmoment att man behöver en liten skruvmejsel för att justera Minin, det borde vara vred/vingmuttrar eller liknande istället för skruvskallar tycker jag.
 

Lars

Well-known member
Gratulerar till inköpet. Jag tror att det kommer att bli ett klart lyft. Bara att slippa en massa kaffespill är värt en bra slant.
 

mrjohan

Well-known member
Massivo.. Ascaso märkte för några år sedan om Compak-kvarnar.
Wega kör fortfarande med Compak-kvarnar i "sitt eget" kvarnsortiment. It's same same, men det verkar inte som att Wega plockat in de senaste kvarnarna eller kvarnuppdateringarna i sitt modellprogram.

Det gick snabbt att trimma in inställningen tack vare att "fabriksinställningen" inte var långt ifrån vad jag behövde mala vid.

KG.. Man slipper i alla fall skruvmejseln. Det är bara att skruva på... ;) Jag får se om det blir störande i längden eller om jag vänjer mig.
 

lupoo

Well-known member
Snygg sak det där, och stor, men snygg ;) Säkert ett bra lyft för kaffet. Gratulerar.
 

mrjohan

Well-known member
Ja, förhoppningen är ju att det ska bli ett jämnare resultat samt att den maler "bättre" än min tidigare kvarn.

Att kvarnen dessutom är mycket prisvärd gör inte saken sämre. Det förutsätter dock att den presterar likvärdigt med övriga kvarnar med motsvarande prestanda.
 

Fredrik

Well-known member
Trevligt med nytt. Jag kommer strax förbi och spanar in den live! Bara en liten semester (utan vettigt kaffe!!!!) emellan
 

Lars

Well-known member
"Stora förändringar av maskinparken är antågande..."

Det går rykten på stan... Det kan vara något som får nya kvarnar att framstå som en obetydlig investering...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp