Rostaren CR-100 tips

Calobra

Alnö Kaffehus
Den där Behmor,
förutom lite elektrisk styrning är den förvillande lik den campingstugeugn jag köpte för 300 på blocket. Tror jag går vidare på planerna med att installera en trumma i den istället.
Blev lite off-topic i den här tråden nu på slutet. Jag ska öppna en ny tråd och diskutera modifikationerna av den ugnen.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Man vill ju inte vara the party pooper...:(
Asså, CR-100 är en klart prisvärd rostare (nåja, så prisvärt nu något kan bli som t ex en vanlig ugn klarar lika bra, om än omständigare.. Party pooper var det ju inte :)).

Det är dock en hetluftsrostare oavsett hur man modifierar den att blåsa osv. Men man ska komma ihåg att den går mycket bra att rosta med olika snabbt beroende på hur man gör, inom rimliga gränser förståss, ni vet det där med mycket bönor=varm snabbare rostning, mindre bönor=svalare längre rostning.
Dock är en hetluftsrostare en hetluftsrostare och alltid en hetluftsrostare och inte en trumrostare varför den av många anses mindre lämplig som espressorostare. Och det ÄR skillnad i smak på en rostning på full fart i en Gene Café jämfört med en rostning i CR-100. Om det är en bättre eller sämre smak går inte att säga. Det är olika smakspektra som träder fram bara.
Man kan med fog säga att CR-100:an är den mest prisvärda rostaren i Sverige såvitt jag kan bedöma iaf. Den gör ett utmärkt jobb till ett hyffsat pris helt enkelt.:)

För övrigt vill jag bestämt säga att en Gene Café inte bakar kaffet...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp