Rostaren CR-100 tips

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag har länge tänkt att skriva lite mer utförligt om rostning med rostaren CR-100 då jag vet att ni är flera på forumet som använder denna rostare.

Då det är en väldigt enkel rostare utan någon som helst styrelektronik för vare sig luftflödet eller temperaturen gör små variationer i tillverkningen att rostarna beter sig individuellt vid rostning. Man kan därför indela rostarna i tre kategorier:
  • Heta
  • Normala
  • Blåsiga
Här ska vi fokusera på de heta och blåsiga rostarvarianterna. De är båda naturligtvis bra men de har sina fördelar och nackdelar.
Den heta rostaren har nackdelen att den kan bli så het att smältsäkringen går, vilket är en stor nackdel. Fördelen är att man får ett kaffe med en riktig hetluftsrostarkaraktär, örtigt och bärigt i smaken.
Den blåsiga rostaren har fördelen att den kan rosta en större mängd bönor åt gången jämfört med den heta rostaren. Nackdelen är att rostningen går långsammare vilket kan leda till att kaffet inte får samma karaktäristiska hetluftsrostarkaraktär jämfört med en het rostare. I espressosammanhang skulle nog de flesta anse att det inte är en nackdel, snarare tvärtom. Man ska dock komma ihåg att en hetluftsrostare är en hetluftsrostare som ger en viss smak på kaffet jämfört med de långsammare trumrostarna som ger ett annat smakspektrum på kaffet.

Innan vi går på lösningarna för hur man kompenserar rostningen i de två fallen ovan så tar vi en kort beskrivning av hur rostningen i CR-100 fungerar. Alla nedanstående tider anger hur lång tid det tar att rosta till Full City/Full City+.

Luften cirkulerar delvis inne i rostaren, en del blåser ut genom utblåset. Inne i rostaren sitter ett värmeelement som luften passerar innan den når bönorna och därefter, delvis går till värmeelementet igen och delvis blåser ut. Nu är rostaren enkel, inga sensorer finns vare sig för luftflöde eller temperatur, det är därför vi får variationer på rostarna. Rostningstiden beror på hur het luften som rostar bönorna är och det som påverkar det är dels effekten på värmeelementet och dels luftflödet. Värmeelemetens effekt kan säkert variera lite individuellt men det är ingenting vi dock kan påverka*. Luftflödet kan vi däremot påverka i allra högsta grad. Ett långsamt luftflöde ger mer tid för värmeelementet att hetta upp luften, ett högt flöde ger på motsvarande sätt en kort tid för värmeelementet att värma luften. Snabbt flöde = svalare luft, långsamt flöde = hetare luft. Men vad är det som vi använder för att öka eller minska luftflödet undrar ni? Jo, det är bönorna som ligger i rostningskammaren som bromsar luftflödet. Normaldosen 150-160 gram fungerar bra om man har en normal rostare vilket ger rostningstider vanligen runt 10 minuter +- några minuter. Börjar man komma ned i rostningstider kring 7 minuter har man en het rostare, kommer man upp i uppåt 12-13 minuter har man en blåsig rostare. Då rostningstiden kryper nedåt 7 minuter så ska man tänka på att den intensiva hettan som rostaren har utsätter smältsäkringen för en mycket tung belastning, risken är stor att den smälter vilket leder till att rostaren blir obrukbar tills att smältsäkringen byts. Då rostningstiden blir för lång är det ingen risk för maskinen, däremot blir ju inte bönorna tillräckligt rostade. Vrid dock aldrig upp tiden lite extra, mer än maximala rostningstiden vill säga, då rostarens inre delar riskerar att överhettas och den går sönder i förtid! (Lager och annat smått och gott pajar då de värms upp under för lång tid.)
Alltså:
  • Mycket bönor = hetare luft, snabbare rostning
  • Mindre bönor = svalare luft, långsammare rostning
Normalmängden bönor ligger kring 150-160 gram. Har man en rostare som är het ska man minska mängden bönor så man inte är i närheten av 7** min rostningstid eftersom smältsäkringarna belastas för hårt då. Försök anpassa mängden så att rostningen blir klar på ca 8-9 minuter istället. Det finns förstås en nedre viktgräns men den är individuell och det är när för många bönor blåser ut ur rostningskammaren och hamnar i det löstagbara silverhinnefiltret. Någon böna kan hamna där utan problem, men för många bromsar flödet och det var ju det vi inte ville skulle ske här!
Rostar den för långsamt ska man öka mängden bönor, men maxdosen som rekommenderas av tillverkaren är 190 gram och det rådet bör följas (fast jag förstår personligen inte varför om det nu skulle fungera att rosta mer). För stor mängd bönor gör att de rostas ojämnt.

Slutsatsen:
  • Het rostare = tillsätt mindre bönor
  • Blåsig rostare = tillsätt mer bönor
Då kommer vi till momentet för hur man går tillväga för att hitta sin rostares lämpliga mängd bönor. Här ska vi använda vanliga kaffebönor, inte någon monsooned variant alltså utan "vanliga" gröna bönor.
  1. Väg upp den mängd kaffe du rostade tidigare.
  2. Öka mängden med 10 gram om du har en blåsig rostare, gå ej över 190 gram på inrådan av tillverkaren.
  3. Minska mängden med 10 gram om du har en het rostare. Se dock till att inte det löstagbara silverhinnefiltret fylls med bönor som hoppar ut ur rostningskammaren!
  4. Provrosta.
  5. Minskade rostningstiden tillräckligt? Ökade rostningstiden tillräckligt? Om inte gör om proceduren, gå till punkt 1. Om tiden blev lagom så har du nu hittat mängden bönor som passar just din rostare.
  6. Klart!
Nu har du hittat din rostares ideala mängd bönor för en säker och bra rostning. Efter lång användning kan det hända att rostaren ändrar sig något vilket kan leda till att du får justera mängden igen. Lycka till och kom ihåg att alltid borsta rent gallerfiltren från skal efter varje rostning! (Annars påverkas luftflödet negativt, men det vet ni ju numera...)
Om man inte är rädd för att silverhinnorna skräpar ned lite så får man en bättre kylning ifall man lyfter bort locket då kylningen startar jämfört då man har locket på hela tiden.

Folietricket
Fungerar det fortfarande inte bra med den blåsiga versionen med för långa rostningstider trots att bönkammaren är packad med bönor? Ja, då är det dags för folietricket. Eftersom ni/vi på forumet är händiga och vet att man sabbar sin utrustning om man gör fel så törs jag nog dela med mig av detta tips för blåsiga rostare ändå. Nu räcker det alltså inte med att ha bönor som bromsar luften för att få tillräckligt hög rostningstemperatur. Här krävs det mer! Man tar en bit aluminiumfolie, förslagsvis ugnsfolie, och täcker för utblåset med ca 1/3 till att börja med. Folien sätts alltså i utrymmet där det löstagbara silverhinnefiltret sitter, mot utsidan där utblåsspringorna är. Detta brukar göra susen för rostningstemperaturen. Se till att folien sitter fastklämd ordentligt så att den inte kan lossna. Det brukar inte vara stärre problem att klämma fast folien så den sitter bra. Men var väldigt försiktig med att använda detta trick då du får en rejäl ökning av rostningstemperaturen, smältsäkringen går tveklöst om man är oförsiktig! Återgå till 150 gram bönor när du sedan provar att rosta igen, gör om proceduren med att rosta och väga in mer/mindre bönor för att hitta din nu tweakade rostares ideala bönmängd.
Jag har aldrig behövt täcka mer än hälften av utblåset och då har jag ändå nästan fått rostaren till att bli för het. Man kan också notera att kylningsdelen av rostningen blir något försämrad av detta då mindre del kall luft går genom rostaren. Tipset är att man lyfter på locket då kylningen börjar, men då får man vara beredd på att en hel del silverhinnor sprids ut i köket eller var man nu håller till och rostar.

Så! Frågor, funderingar emottages tacksamt. Jag ska försöka att komplettera/förtydliga denna lilla guide/manual efter era synpunkter.

* allt kan naturligtvis påverkas ifall man vill bygga separat effektreglering till värmeelementet och separat styrning av motorvarvet på fläkten. Men nu tittar vi med "vanliga" konsumentögon på rostaren. För den som vill finns det helt otroliga modifieringar av rostaren som man kan läsa om på webben.

** just tiden 7 minuter är erfarenhetsbaserad, det verkar som att de flesta smältsäkringar är på gränsen till att hålla då. Jag har aldrig prövat en rostare som rostat klart på mindre tid eftersom smältsäkringen då redan hunnit lösa ut...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Tack augusto! Det kanske märks inom vilket område man arbetar... Japp, åsså där spräckes kaffenördnivån i och med inlägg nr 200! Lassekongo är numera officiellt kaffenörd.
 

Emil

Well-known member
Jäkligt bra info Henrik !!

Då är det bara att rosta på :)

Edit:Ö Grattis till 200 ;)
 

Maestro Andreas

Well-known member
Då kanske det var dax att börja skriva lite nördigheter på denna sida, nu när man har 9 veckor semester...

Tänkte dela med mig av min erfarenhet av Imexen så här långt.

Efter att ha rostat kaffe i två år i ungn, så var det med stor spänning jag beställde min imex. Äntligen kom den, packade upp, spänningen total, vägde upp exakt 164 gr etiopisk sidamo, satte igång imexen.
Med ljuvlig ton satte den igång med ett blås av ca 438 hz alltså lite lågt mot ton intervallets praxis 440 hz. Eftersom jag gillar mörkrost bäst så drog jag upp timern på ca 12 min, något förvånad blev jag då det knappt blev mellanrost. Det som hade hänt var att smältsäkringen hade gått. Bytte säkringen efter instruktioner från den eminente Lassekongo.
Efter en smärre humör svängning så var jag på topp igen, äntligen skulle den ju funka. Försökte på nytt och äntligen fick jag min mörkrost. Men ack vad jag bedrog mig, för vid nästa rostning så blåste det kall luft. Återigen skruva isär och byta säkringen. Vad var felet vid första bytet då?
Jo! jag hade glömt att frilägga säkringen från värme-elementet, kanske ett nybörjar fel, säkringen bör vara ca 4-5 mm från elementet.
Vid nästa rostning så valde jag en lätt böna, indian monsooned, jag mätte upp exakt 150 gr och valde en tid på ca 7 min, alltså lite feg nu efter mina misslyckade försök. Rostningen gick bra och bönorna blev mörka så som jag vill ha dem. Nu ligger jag på en rostnings tid mellan 7-8 min rostar inte mer än 150gr åt gången, jag har alltså en het rostare.
Det jag oxå gjort är att justera konen som sitter ovanför värmelementet. När jag fick mitt ex så skramlade konen, den borde då ha suttit lågt i "blåshuset", vilket då oxå borde medfört att luften inte strömmar igenom lika lätt. Jag höjde den och fick då ett högre tryck i luftflödet.

Efter ett samtal med en annan kaffenörd så sa han att man borde kunna sätta in en slags dimmer på värmelementet och på så sätt kunna styra värmen lite mer exakt. Är det någon som har några förslag på hur det skulle kunna gå till..
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jo! jag hade glömt att frilägga säkringen från värme-elementet, kanske ett nybörjar fel, säkringen bör vara ca 4-5 mm från elementet.
Det kan ju vara så att kongo inte talade om detta med ett avstånd smältsäkring - värmeelement också...

Vid nästa rostning så valde jag en lätt böna, indian monsooned, jag mätte upp exakt 150 gr och valde en tid på ca 7 min, alltså lite feg nu efter mina misslyckade försök.
Asså Maestro, när jag nu läser detta med lite piggare ögon mot för sist jag läste inlägget så slår det mig att du kanske missförstått mig här. Det här med att säkringen tenderar att lösa ut vid rostningstider som ger Full City på 7 minuter har ingenting med tiden att göra (njaaauuooo, det har det ... men det är inte orsaken primärt...) utan med hettan. Vi låtsas som att säkringen "tål" hettan som blir då bönorna blir klara på 7 minuter. Skulle man lägga i mer bönor så att flödet bromsas ytterligare vilket ger en hetare luftström pajar inte säkringen efter 6,5 minuter utan den går ganska direkt då rostaren kommit upp i (för het) arbetstemperatur, brukar vara ganska direkt eller inom 1 minut. Så man kan alltså inte "fegrosta" med kortare tid, är rostaren för het så löser säkringen helt enkelt oberoende av tiden.

Det jag oxå gjort är att justera konen som sitter ovanför värmelementet. När jag fick mitt ex så skramlade konen, den borde då ha suttit lågt i "blåshuset", vilket då oxå borde medfört att luften inte strömmar igenom lika lätt. Jag höjde den och fick då ett högre tryck i luftflödet.

Det där är ett bra tips ifall man har en het rostare, men kräver att man klarar att mecka lite. Man skruvar upp de tre skruvarna som är i botten på rostningskammaren, lyfter bort rostningskammaren och ovanför värmelementet sitter in kon som styr in luftflödet mjukt och fint genom hålen i mitten av rostningskammaren. I botten på konen sitter ett slags ben av tunn stålplåt. Dessa ben kan man göra högre genom att böja lite försiktigt. Med konen högre upp gör att man får ett litet kraftigare luftflöde.

Efter ett samtal med en annan kaffenörd så sa han att man borde kunna sätta in en slags dimmer på värmelementet och på så sätt kunna styra värmen lite mer exakt. Är det någon som har några förslag på hur det skulle kunna gå till..
Har du kollat på webben någe? Där finns det helt sanslösa ombyggnationer... Marv verkar annars vara en av de lite mer "eliga" här på forumet (det finns säkert fler...) han kan säkert komma med råd och stöd...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Lade till "folietricket" i tipset ovan. Jag vet ju att de flesta här på forumet är lite fnuliga/tweakiga av sig men ändå ansvarsfulla (eller hur) och skulle aldrig medvetet sabba sin utrustning, särskilt inte då de varnas för de "riskabla/skadliga" momenten...
 

Maestro Andreas

Well-known member
Lassekongo skrev:
Asså Maestro, när jag nu läser detta med lite piggare ögon mot för sist jag läste inlägget så slår det mig att du kanske missförstått mig här. Det här med att säkringen tenderar att lösa ut vid rostningstider som ger Full City på 7 minuter har ingenting med tiden att göra (njaaauuooo, det har det ... men det är inte orsaken primärt...)


Har förstått det nu !
Men varför jag valde en kortare tid var oxå för att kolla om den var så het som du sa. Det var den ju oxå.
Att välja monsoon bönan var kanske det som var det lilla fega i det hela. Lätt böna mer blås, inte lika het.
Nu är det ju så att min Imex är så pass het att skulle jag gå över 8 min så tenderar det att bli nått som liknar zoegas forza och vem vill ha det, det brinner ju inte i mitt hjärta ialla fall.
 

Maestro Andreas

Well-known member
Tar upp denna tråd igen då jag tappade min imex i golvet när jag rostat klart på balkongen. Hur det gick till jo!!
Sladden hängandes bakom mig fastnar i hjulet på barnvagnen som står alldeles utanför in och ut gången. Kraschhhhh glaslocket gick i tusen bitar, där ligger härligt ny rostade yirgacheffe bönor blandade med glas och löv. Kollade maskinen den har klarat sig, men jag behöver dock ett nytt lock är det någon som vet var man kan hitta det? Eller är det någon som har ett till salu?. Gokaffe har ju inte lock som reservdel men kanske kan fixa.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Nåja, nu ska vi ta det lite varligt här Maestro:lol:
Visst, jag kan nog fixa de mest osannolika reservdelarna till en CR-100, så är det nog. Men jag kan knappas anklagas för att vara lyckosam med t ex Gene Café och deras reservdelar och support...
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Kanske en dum fråga men...
vad händer om man sätter en enkel dimmer på elkabeln till rostaren? Kan man tänka sig att på så sätt sänka temperaturen och kontrollera rostningen?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Ok - en dimmer kanske inte riktigt klarar den höga effekten då den mest används till lampor. Då jag sitter och läser SweetMarias text om CR100 finner jag följande ...

"Other Advanced modifications:
Many people on our homeroast email list use the Caffe Rosto connected to a device called a Variac. With this they get total control over the roast. You can manually "profile" the roast with the Variac in a straightforward way - by adjusting the total volts going to the machine you can speed up/ slow down the air flow and turn up/ turn down the heating element. This will allow you to extend the roast times or spped them up as desired, and to achieve a darker roast if your voltage is a bit on the low side. The level of advanced modification and creativity people have shown is amazing, including PID (Programmable Input Device) controls to TRULY profile a roast, and they swear by the results. Join our Homeroast List for more information. We now offer a low cost 20 Amp 2000 Watt Variac too.... "

Ok vart hittar man en VARIAC i sverige? översätts det till variator?
Ok, jag har några år på KTH bakom mig, men ellära... aldrig riktigt min grej. Kan nog närmast översättas till panikångest... Tror jag körde elektrisk mätteknik fem ggr. (I övrigt blev jag färdig på tid)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Asså, jag tror att det är att gå efter ån och hämta vatten. Ska man hålla på och köra Variac på en CR-100 så ska man göra det "för att det går". Annars är det bättre att satsa på en värre rostare direkt typ Gene Café, kommande Behmor eller Hot Top istället. Jag har fått för mig att en Variac är ganska dyr.
 

Wannabe

Well-known member
Asså, jag tror att det är att gå efter ån och hämta vatten. Ska man hålla på och köra Variac på en CR-100 så ska man göra det "för att det går". Annars är det bättre att satsa på en värre rostare direkt typ Gene Café, kommande Behmor eller Hot Top istället. Jag har fått för mig att en Variac är ganska dyr.


Party pooper!

:)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Partypooper - det var exakt min tanke också...
Yirgacheffes kommentar om I-roast var ju dock sann.

När det gäller rostare är det ju lite lustigt kan jag tycka...
CR100 verkar ju funka bra. Lite enkel kanske..
GeneCafe verkar ju vara ett lustigt företag att ha kontakt med.
Behmor - den finns ju inte ens.
Hot Top - den kostar ju 4 ggr så mycket som CR100.

Vad finns det då kvar?
 

Yirgacheffe

Well-known member
Vad finns det då kvar?

Skulle vilja påstå att det beror på vad man skall ha den till. Är det brygg & press så finns inget som kommer i närheten av en iRoast, men är det till espresso & man inte vill betala för en Hottop, så verkar det väl bäst att vänta ett par månader till på att Behmor skall dyka upp i europa.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp