Hej hej

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Han skojar bara, du vet när man säger en sak men menar precis tvärtom. det kan vara svårt att känna "tonen" på rösten när man läser allt som text.

Hans ;) var menat som ett förtydligande att det var ett skämt.

:cool:

(har jag fel så halshugg mig omedelbart!)
 

lupoo

Well-known member
Han skojar bara, du vet när man säger en sak men menar precis tvärtom. det kan vara svårt att känna "tonen" på rösten när man läser allt som text.
Och har man inte svenskan (som i detta fall) som modersmål så är det väldigt svårt att förstå nyanser. Har stött på detta flera gånger med kompisar som inte har svenskan som modersmål men som vad jag trodde behärskade svenskan mycket bra. Men när det har blivit nyanser att tolka och "ordvrängeri" så har det blivit problem. Lite OT men va fa*!;)
 

Biscottina

Member
Mag: jag vill också veta allt om hierarkin på forumet;) om jag nu förstod dig rätt

Jag tycker definitivt att vi tar vara Augustos känsla för drama och filmar - jag vill också vara med:coffee:

Zalve: jag jobbar på Vardagsrummet, ett relativt nytt ställe på Ekersgatan med café/restaurangstuk, väldigt uppskattat för god mat och kreativt fika och kaffebiten jobbar vi bevisligen aktivt på:cool:
 

augusto

Well-known member
Tack för förklaring!

Tyvärr är inte alla satiriska skämt underhållande för mig, när jag inte förstå ironiet med skämtet.
 

Biscottina

Member
OK är det här alla är och skiver idag:unsure: Kan det bero på att det dök upp en trevlig avatar?:blush:

Väkommen Biscottina!

Hur jag reagerar på dåligt kaffe? Första knepet är ju att undvika dåligt kaffe. Finns ju några "säkra" idikatorer på vad stället kan erbjuda

- Portafiltret på plats i maskin
- Avtorkat och rent ångrör
- Halvfull dosator på kvarnen (varning för ej färskmalet kaffe)
- Personen bakom disken kan redogöra vad det är för bönor som finns i kvarnen.

Men visst kan man sitta där med sitt dåliga kaffe (nä jag hemfaller inte åt agustos "dödsdans"), utan kanske tar fram kameramobilen och dokumenterar eländet. På en direkt fråga så svarar jag vad jag tyckte om det. Kan däremot gå fram och berömma för "Gott kaffe", är mycket lättare att göra folk glada med "ros".

Fanns ju en idé om att RiktigtKaffe skulle tillhandahålla små "omdömmeslappar" som medlemarna kunde fylla i och lämna på bordet. Vad hände med den idéen som jag tycker var ganska bra. Ett steg i "Korståget för kaffets väl".

Som sagt välkommen!

Tack lupoo!

Jag chekar av dina kriterier här och läget ser helt okej ut. Har dock inte haft så mycket koll på kvarnen, men det ska jag tänka på i fortsättningen. Jag vill ju inte hamna på undviklistan:cool:

Omdömeslappar tycker jag är jättebra idé, det skulle man ju kunna ta initiativ även som personal.
Kanske även små lappar med www.riktigtkaffe.com med någon intresseväckande fras skulle funka, i syfte att få andra att upptäcka forumet ?
 

lupoo

Well-known member
Kanske även små lappar med www.riktigtkaffe.com med någon intresseväckande fras skulle funka, i syfte att få andra att upptäcka forumet ?
Det har funnits sådana "flyers" den bästa var/är
"Kaffet uppfanns inte i Gävle.
Välkommen till RiktigtKaffe.se"​
Oj vad mina Gevalia dyrkande kompisar "tänder" på den;)

Vi skickar frågan vidare till marknadsförningsavdelningen.
 

Zalve

Well-known member
Omdömeslappar tycker jag är jättebra idé, det skulle man ju kunna ta initiativ även som personal.
Kanske även små lappar med www.riktigtkaffe.com med någon intresseväckande fras skulle funka, i syfte att få andra att upptäcka forumet ?

Tänker du starta en konkurerande site, elller en uppmaning till Molarin att fixa ett domännamn ditt ? :D
(http://www.riktigtkaffe.se/)

Mellan Victoira och Skidshoppen - Vet vart det ligger,,, Polarna brukar fika där nån onsdag i månaden
 

Tobias

Well-known member
Vilket Café jobbar du på, som visar sådana ambitioner och skickar personal på utbildning? Det finns hopp för oss örebroare nu alltså?
 

Tobias

Well-known member
OK såg att du hade svarat på det, dåligt av mig :). Så då får man palla sig dit för en espresso vilka bönor ligger i kvarnen? Mellan Victoria och skidshoppen, men det är på väster eller? bort mot ekershallen?
 

wesaft

Well-known member
jo, gör man en kass kopp så kommer det stå om baristan här inne sen.
Då är man med på riktigtkaffe.se :)
 

Biscottina

Member
Tänker du starta en konkurerande site, elller en uppmaning till Molarin att fixa ett domännamn ditt ? :D
(http://www.riktigtkaffe.se/)

Mellan Victoira och Skidshoppen - Vet vart det ligger,,, Polarna brukar fika där nån onsdag i månaden



:blush: en liten felskrivning där, det är inget tal om konukurerande ambitioner här:)

Stämmer bra om Vardagsrummet, nuförtiden jobbar jag där mestadels på helgerna, men trivs riktigt bra.
 

Biscottina

Member
OK såg att du hade svarat på det, dåligt av mig :). Så då får man palla sig dit för en espresso vilka bönor ligger i kvarnen? Mellan Victoria och skidshoppen, men det är på väster eller? bort mot ekershallen?

Ja, du är välkommen. Vi är nog överrens på Vardagsrummet att vi borde satsa mer på kaffet, pratade om forumet och det idag faktiskt. Alla synpunkter tas tacksamt emot.

En del av personalen gick kaffeutbildningen, nu har vi nytt folk så det vore nog på sin plats att skapa en liten manual om grunderna inom kaffekonsten att ha på cafét. Såg att någon hade det som förslag på någon annan tråd..
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp