Hej hej

Biscottina

Member
Mitt ganska så färskt intresse för kaffe väcktes då jag för ca ett halvår sedan började extraknäcka på ett café i Örebro. Chefen visade mig grunderna och strax därefter gick hela personalen en grundutbildning i kaffe. En hel kaffevärld öppnade sig för mig och jag har de senaste månaderna försökt att läsa på och i praktiken experimentera mig fram till den goda espresson och mikroskummen.

Från att i början ha varit överlycklig över de gångerna jag fick till bra skum har jag nu äntligen börjat förstå helheten bakom kaffekonsten. Och hur glad var inte jag att jag har kommit ifrån den bubbliga cappuccinon och skedslevandet! Säkert våra kaffegäster också;)

Jag är här för att mingla om kaffe och lära mig mer om makanismerna bakom konsten. Jag vill också veta mer om hårdvaran och inte minst om den, vad jag har förstått, avgörande bönan.

Så hej hej till alla er kaffeälskare, hoppas ni välkomnar en frågvis Biscottina. :coffee:
 

Tobbecarnal

Member
Trevligt med tjejer på forumet, det ser man minsann inte på HiFI forumen. Dra nu bara hit dina väninnor också så att vi får lite jämlikhet.

Välkommen :D
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Underbart! Snart kan man beställa kaffe ute på café utan att vara nervös. Konsten sprider sig! Välkommen! Glöm inte att inspirera kollegor och andra du känner!
 

Biscottina

Member
Tack för välkomnandet.
Jag är alltid för jämlikhet,vi får se till att sprida forumet bland tjejerna också. Själv råkade jag länka mig fram hit via en kaffeblogg.

Molarin, det är klart mer mystik över din ansiktsuttryck där:) . Blir kul att se en somrig bild också.

Så vad brukar ni kaffekännare göra när ni får taskigt kaffe på fik? Brukar ni reagera på något sätt?
 

Tobbecarnal

Member
Tyvärr så är jag typiskt Svensk där tror jag. Jag brukar bara konstatera för mig själv att det inte var något vidare och inte återkomma.

Mitt tips till dig skulle nog vara att leda dina kunder till att ge dig ett utlåtande och kanske lämna lite konstruktiv kritik.
 

arto

Well-known member
Välkommen hit :D

Jag kan nästan garantera dig att du kommer lära en hel del om maskinteknik här på forumet. Det gör vi alla, oavsett om vi vill eller inte :) Det är alltid bra för då kan man rätta till fel som man tycker känna smaken av på mer logiska sätt än att bara chansa fram.

Desto intressantare tycker jag är läran om kaffebönorna. Där gäller det att prova massor och filosofera om smakerna :) Otroligt trevligt är det.

En duktig barista tycker jag kan gott och väl fråga kunderna hur kaffet smakade eller bara börja allmän kaffesnack, det kan underlätta för en diskussion :) Men lika lätt så ska kunden kunna börja diskutera med baristan, så det gäller för henne att se inbjudande ut för diskussion.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Taskigt kaffe? Då brukar jag göra en skandal: Jag springer åt alla håll (i cirklar), skrikande och snyftande, som en dåre. "Jag dör, jag dör! :lol:

Kom till Borlänge/Falun så kan vi göra en långfilm.... :lol:

Välkommen till Forumet Biscottina, hoppas att du hittar något lärorikt här annars är det bara att slänga ut en fråga så har du svar samma dag (oftast samma timme).

Gör annars som Tobbecarnal oftast, om killen/tjejjen/gubben/tanten obs ej baristan(finns ej här) frågar svarar jag helt ärligt vad jag tycker.
 

Biscottina

Member
Tyvärr så är jag typiskt Svensk där tror jag. Jag brukar bara konstatera för mig själv att det inte var något vidare och inte återkomma.

Mitt tips till dig skulle nog vara att leda dina kunder till att ge dig ett utlåtande och kanske lämna lite konstruktiv kritik.


Du har rätt,det roligaste och bästa sättet att lära sig är genom feedback från gästerna. Det blir en hel del kaffeprat på jobbet också, men oftast handlar det mest om att jag som sitter med kunskap ska förklara och rekommendera. Har fått för mig att den gemene mannen ännu inte vet så mycket om kaffe? Den eviga frågan är den VERKLIGA skillnaden mellan cappuccino o latte- folk blir så glada när de får förklaringen.

Jag har däremot inte fått någon utskällning ännu (hade säkert varit på sin plats vid något tillfälle), men då har säkert kaffekännarna liksom du suttit och muttrat för sig själva;)
 

Biscottina

Member
Tack arto o linken, känns verkligen roligt att jag äntligen kan få svar på alla mina frågor av folk som kan.
Jag har redan skrivit ut skumningsskolan från forumet så att vi personalen och inte minst våra sommarjobbare kan felsöka på rätt sätt när man itne vet vad man gör för fel.

Augusto, sådan drama skulle jag verkligen vilja se, dock inte under mitt arbetspass:D Kaffemisshandelanmälan kanske:coffee: ?
 

lupoo

Well-known member
OK är det här alla är och skiver idag:unsure: Kan det bero på att det dök upp en trevlig avatar?:blush:

Väkommen Biscottina!

Hur jag reagerar på dåligt kaffe? Första knepet är ju att undvika dåligt kaffe. Finns ju några "säkra" idikatorer på vad stället kan erbjuda

- Portafiltret på plats i maskin
- Avtorkat och rent ångrör
- Halvfull dosator på kvarnen (varning för ej färskmalet kaffe)
- Personen bakom disken kan redogöra vad det är för bönor som finns i kvarnen.

Men visst kan man sitta där med sitt dåliga kaffe (nä jag hemfaller inte åt agustos "dödsdans"), utan kanske tar fram kameramobilen och dokumenterar eländet. På en direkt fråga så svarar jag vad jag tyckte om det. Kan däremot gå fram och berömma för "Gott kaffe", är mycket lättare att göra folk glada med "ros".

Fanns ju en idé om att RiktigtKaffe skulle tillhandahålla små "omdömmeslappar" som medlemarna kunde fylla i och lämna på bordet. Vad hände med den idéen som jag tycker var ganska bra. Ett steg i "Korståget för kaffets väl".

Som sagt välkommen!
 

Zalve

Well-known member
Biscottina: Jobbar du kvar på Kaffet ? Isf på vilken gata ligger det ?

Välkommen hit!
 

mag

Well-known member
Taskigt kaffe? Då brukar jag göra en skandal: Jag springer åt alla håll (i cirklar), skrikande och snyftande, som en dåre. "Jag dör, jag dör! :lol:

Akta dig augusto, så du inte blir utesluten härifrån - självdistans är ju ett riktigt brott bland nördar! ;)
 

augusto

Well-known member
Akta dig augusto, så du inte blir utesluten härifrån - självdistans är ju ett riktigt brott bland nördar! ;)

Jag förstå inte vad som är fel. Jag förstår inte kritiken.

"brott" "blir utesluten härifrån". Ska jag ta det som en hotelse? Eller vill du bara skoja? Jag vill förstå, men :unsure:
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp