Brewtus II - Från kartong till bänk

integrity

Well-known member
Sex dagar efter beställning så ringde UPS på dörren. Äntligen så dök min Brewtus II upp i en stor trälåda med spännband runt.

Flickvännen skrattade när jag började ta kort på den och uppackningsproceduren... De förstår inte riktigt det där. : )

I alla fall var den fint packad och inga skador alls på varken lådan eller innehållet. Det här skulle vara ett demo ex men vete tusan hur dem demonstrats då. Det fanns inga skador, repor eller ens fingeravtryck på den. Det enda jag kunde hitta var en skruv som inte var helt inskruvad under plåtlocket och att muttern som håller emblemet inte var åtdragen helt. Det var enkelt fixat.

Min Brewtus skiljer sig lite från KGs maskin tror jag.
Det sitter en vanlig svensk jordad elkabel på maskinen och i en påse kommer ett fristående skal med inbyggd säkring som skruvas på för att konvertera den till brittisk kontaktstandard.

Packade upp och ställde den på plats.
Fyllde på vatten och drog i gång den. Pumpen startade och började fylla på kokarna. Flushade lite och spolade igenom några deciliter.
Efter 10 minuter var temperaturen runt 60 grader och lite senare var den uppe i 95. Trycket visade 0,9-1,0 bar.

Malde lite bönor, packade, häller upp mjölk, monterar handtaget och drar igång ångan samtidigt som jag kör en dubbel espresso. Allt går perfekt för utom som de flesta redan vet vid det här laget - att ångan tappar farten snabbt, fruktansvärt snabbt.

Så det blir till att skruva upp trycket och leta ett annat munstycke som är lite mera restriktivt i flödet.

Här kommer lite snabba bilder.

35 kg låda


Fyllningsmaterial


Vi börjar närma oss


Produktdeklarationen
 
Senast ändrad:

integrity

Well-known member
Några fler bilder


Manual och följesedlar


Kromen tittar fram


Ute ur lådan


På plats och varm

Kanske det är dags att se över kvarnen också : )
 
Senast ändrad:
S

Slane

Guest
Fasen vad alla handlar! Man blir ju inget annat än jättesugen på nya prylar. Grattis får jag säga.
 

Tallinn

Well-known member
Uppgraderingsfeber, skulle nästan kalla det UPPACKNINGSFEBER!

Det är nåt väldigt speciellt att packa upp nya/nytillkomna grejor!

Grattis!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Grattis! Coolt!

Enda sättet att få på ett nytt munstycke är att få tag i en sådan här adapter: http://www.chriscoffee.com/products/home/parts/adaptor

Jag misstänker att vi får fiska efter någon i USA som kan agera mellanhand. Chriscoffee säljer inte till kunder i europa och här har jag inte hittat någon som har adapters i lager. Kaffemaskinen har jag frågat för X antal veckor/månader sedan men de verkar inte kunna få fram några.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kan kan man väl om man har en metallsvarv och vet hur man använder en sådan. Det är väl någon som gör de i USA ochså.

Men jag misstänker att om man går till något företag som tillverkar diverse maskindelar osv och beställer en adapter så blir den inte billig...:unsure:

EDIT: Jag specialbeställde en pryl till en 16mm projektor, den var nog i storleken av en sådan här adapter. Inga gängor på den, och jag lämnade en mall åt dem i plast. Det kostade strax över 1000:- lappen om jag inte minns helt fel.
 

integrity

Well-known member
Tack alla.
Claudette sa att BB inte skulle få in några en-håls munstycken på ett bra tag. Så på något sätt får jag leta någon annanstans.

Först ska jag dock öka på ångtrycket lite, kolla off-set värdet på temp displayen och beställa hem mera Danesi Oro bönor.
 

Marv

Well-known member
Grattis! Coolt!

Enda sättet att få på ett nytt munstycke är att få tag i en sådan här adapter: http://www.chriscoffee.com/products/home/parts/adaptor

Jag misstänker att vi får fiska efter någon i USA som kan agera mellanhand. Chriscoffee säljer inte till kunder i europa och här har jag inte hittat någon som har adapters i lager. Kaffemaskinen har jag frågat för X antal veckor/månader sedan men de verkar inte kunna få fram några.

Skall det vara metrisk gänga eller tumgänga ?
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp