HT/armaflex 13mm isolering

Tobbe_L

Well-known member
Hej på er!

Finns det något intresse att isolera kokaren på era maskiner.

Jag funderar nämligen på att köpa en hel rulle 13mm HT/armaflex.
Då är den 1m bred o 8m lång o så mycket behöver inte jag.
Den tål upp till 150grader i medeltemperatur så det är inga problem får vår del....

Priser kommer att hamna på ca 27:-/dm +- några kronor...
Vem har sagt att det är billigt med isolering:(
 

MrBean

Well-known member
Synd man inte är i 08regionen... jag har försökt hitta stuvbitar av HT men det verkar vara väldigt lite omsättning på den.
Vilken grossist gick du till?
 

Tobbe_L

Well-known member
Det är är från en lokal isoleringsfirma här i Södertälje.

De hade inte HT varianten som kunde fixa en hel rulle om jag ville ha det.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Köp den vanliga rörisoleringen istället med klisterkant, då kan du lättare montera den runt anslutningar m.m. Eftersom den ligger på 2m längd som standard räcker den gott och väl till en större HX kokare om man tar en lite större diameter på armaflexen.
 

MrBean

Well-known member
Vanlig? den med gullfiber/stenull? som är ca 20-30mm isolering? finns det någon variant jag missat?
Jag har "snöat" in på Armaflexen för att den inte dammar, verkar vara lätt att jobba i, bygger inte så mycket(13mm) och tål som sagt yttemperatur på +120C
När man frågar på isoleringsfirmor tittar de på en med "jaha... en hembrännare..."ögonen. ;)
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
När jag jobbade som rörmontör och det var mindre isoleringsjobb samtidigt använde vi sådana som är avsedda för olika rördimensioner och har en klisterremsa för förslutning (Armaflex).
Ni kan koll på dom/ev köpa här:
http://www.rinkabyror.se/
och sök på:5386
Där har dom den typen som jag menar upp till 54 mm i rördiameter.
 

Pac

Maskindoktorn
Mina kokare är samtliga större än 170mm i diameter. Det finns tyvärr inte färdig Armaflex HT rörisolering som passar. Synd för det hade varit både enklare och billigare.
Jag använde 13mm armaflex på rulle och limmade den på kokaren med armaflex kontaktlim. Det var lite pyssligt, men det går. :)

Edit: vilken rackarns god machiato jag fick till idag :)
 

wesaft

Well-known member
Isolering är verkligen ett hett ämne, speciellt nu under sommaren.
Den där enklare rörisoleringen lät inte dumt.

Jag kan tänka mig lite spillbitar till min lilla 2dl kokare :)

Pac: du kanske kan klistra ihop 4 stycken i varandra som "kvartar" det kanske kan funka?
 

Tobbe_L

Well-known member
Jag ska jaga vidare o försöka hitta en mindre bit.
Har även sett att det finns HT/armaflex tape men den är tunnare bara 3mm men då kan man lägga fler lager.

Att försöka räta ut rörisolering tror jag är svårt men det kanske går..
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Nix, inte alls svårt. Har vid ett flertal gånger tagit det man haft och skarvat, den är så pass följsam att det funkar helt ok. =)

För att visa att jag inte bara jiddrar och tror tog jag ficklampan och gick ut i bra att ha boden och hittade en 1/2 meter 22 mm Armaflex som jag klippte i 5 st 1 dm långa bitar och satte ihop. Sedan virade jag dessa runt ett 6" rör (168,3mm), tyvärr skulle jag haft en bit till för att komma varvet runt men som ni ser på bilderna så funkar det att äta ut 22 mm isolering till ett 168 mm rör.
Nu blev bilderna inte dom bästa ivärlden, men ni ser nog hur pass bra det blir i alla fall.
 

Bilagor

  • PICT3119_2.JPG
    PICT3119_2.JPG
    50.6 KB · Visningar: 88
  • PICT3120_2.JPG
    PICT3120_2.JPG
    47.3 KB · Visningar: 62
  • PICT3121_2.JPG
    PICT3121_2.JPG
    57.7 KB · Visningar: 71

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jag använde 13mm armaflex på rulle och limmade den på kokaren med armaflex kontaktlim.

Löstes inte Armaflexen upp? Den brukar göra det av limprodukter. :unsure:
(Den brukar se ut som den smält.)

Ahh, såg inte att du använt Armaflex kontaktlim. :blush:
 

MrBean

Well-known member
Det är precis så jag vill ha det i min maskin. Isolerat runt kokaren och sedan tänkte jag lämna gavlarna halvisolerade så man kan värma lite koppar/glas över dessa.
Tack för tipset linken!!
 

beijnoff

Member
Den där lösningen tyckte jag mycket om. Verkar ju himla smidigt att sätta ihop flera bitar. Nu skall jag ta tag i det här med isolering igen.

Men då undrar jag om det här med temperatur. Måste det vara HT Armaflex?
Det som du länkar till på Rinkabyrör Linken, vet du vad det är för temperaturområde på det?
Kan det kanske räcka med vanlig AF Armaflex om det är lättare att komma över?

mvh
Johan
 

mrjohan

Well-known member
Men då undrar jag om det här med temperatur. Måste det vara HT Armaflex?
Det som du länkar till på Rinkabyrör Linken, vet du vad det är för temperaturområde på det?
Kan det kanske räcka med vanlig AF Armaflex om det är lättare att komma över?

mvh
Johan

"Vanlig" SH/Armaflex av den typen som Rinkabyrör säljer skall ha en maximal medietemperatur (vattnets temp i kokaren) på 105°C.
För min egen del ligger jag alltid på maxtemperaturen för Armaflexen när maskinen är i bryggläge, och mellan 130-150°C i ångläge. En HX som är igång ligger konstant över 105°C, upp till cirka 125°C, ibland mer, beroende på inställt tryck i kokaren.

Vet dock ej vad som händer med SH/Armaflexen då den utsetts för högre temperaturer än den ska tåla!?
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Har inte riktigt koll på detta jag heller, men fjärrvärmen brukar vara en bra bit över 100 grader och där funkar det fint.
 

mrjohan

Well-known member
Har inte riktigt koll på detta jag heller, men fjärrvärmen brukar vara en bra bit över 100 grader och där funkar det fint.

I Malmö ligger fjärrvärmetemperaturerna på mellan 70-100°C, förutom vid rikigt kalla (sällsynta) dagar. Då är det inga problem med SH/Armaflex i alla fall.
 

MrBean

Well-known member
Agenten för Armaflex sa definitivt HT till mig om yttemperaturen var runt+120C, lite marginal är inte fel ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp