Pumptryck och channeling

Musicman

Well-known member
Hej vänner,

Håller för fullt på att hala flaggan efter en fantastisk dag ute i solen blandat med en massa goda espresso/cappuccinos...och funderar på om någon vet "sanningen" om hur förhållandet är mellan pumptryck och channeling? Låt oss säga att jag brygger vid ca 10 bar (dvs något högre än rekommenderat) och jag får channelling; skall jag då mala grövre och dosera mer eller mala finare och dosera mer/mindre?


Tack,

Musicman
 

Bjarne

Well-known member
Channeling har jag för mig syns direkt i filtret UTAN att man kastar ut pucken. Ser du kratrar i pucken i filtret också?

EN sidofråga är: Hur knackar du när du ska tampa. Först lägga dit tampern lätt, knacka löst och sen trycka till som bara den (fast RAKT) - eller hur är din teknik? Frågar eftersom en för stark knackning kan slå isär kaffet mellan tampningarna - tror jag (DC skulle säkert kunna speca detta bättre...)
 

ja vadå

Well-known member
Har faktiskt sluta att knacka efter att ha haft problem med channeling. Det har hjälpt mig, jag bara fyller upp jämnar till och tampar och nu har jag ingen mer channeling. :lol:
 

Musicman

Well-known member
Jepp, rätt mycket kratrar har jag. Låter som ett bra tips att knacka lösare eller inte alls. Jag doserar, trycker lätt med tampern, knackar ett ordentligt knack, tampar sedan halvhårt...

Skall prova att strunta i knacket...

Tack :)

Musicman
 

Bjarne

Well-known member
DC lärde mig att endast "dutta till" med tampern, för själva syftet med knackningen är att få kaffe som hänger på kanten att ramla ned i korgen. Själv har jag aldrig sett kratrar i puckarna, jag placerar tampen i PF väldigt lätt, men RAKT först, sen pytteknackning och därefter trycker jag till ordentligt för själva packningen. Blir solida puckar och gott kaffe av det :)
 

Bjarne

Well-known member
Jadå, de är aningens fuktiga på ytan när man tar loss PF efter ett par minuter, men får PF sitta en kvart eller så är PF torrt.

Bankar jag ut pucken direkt efter så håller den iallafall ihop och det syns inga som helst sprickor eller channeling-hål nånstans. Bara solida puckar :)

Jag är inte hundra nöjd med smaken ännu, men det är nog mer malgrad/dosering/tamp som styr det. Har bara lekt i 2 dygn ännu...hehe (Har ju hela sommarn på mig!)

Här är lite krom-porr åt er:

Maskinparken i all sin glans (notera den kortare bönhopparen som får plats under skåpen!)
Vetrano_Mazzer_setup.jpg



och så här blev mina två första cappus med maskinerna (inget badskum, men heller ingen art)
Vetrano_Mazzer_1st_shot.jpg



och slutligen tjejens första extraktion med prylarna (muuuuussvansar!)
Vetrano_Mazzer_GFs_extract.jpg
 

Musicman

Well-known member
Strålande bilder - härligt! Och vilket mjölkskum, imponerande!!!!:)

Krom är vackert....:cool:

Musicman
 

arto

Well-known member
Jag tycker att det känns så som att en ökande tryck under dom första sekunderna ger bäst slutresultat i koppen. Alltså att man inte trampar gasen i botten direkt med sin maskin.

Jag har inte gjort några systematiska tester och har heller ingen naken PF för att kunna detaljgranska om en sakta ökande pumptryck ger mindre/ingen_alls channeling eller om det bara är smakprofilen som blir annorlunda.

Men helt tankemässigt så tycker jag att en varsammare vattentryck i början blöter ner pucken och låter den finna sig till rätta med det blöta. Så som om den påbörjande låga trycket skulle täppa/sammafoga alla möjliga småsprickor och trycka_ihop/expandera pucken mer till en mer tät sådan. Sedan när trycket ökar sakta så pressas den nerblötta pucken samman ännu mer och det blir en så solid massa möjligt.

Ifall trycket direkt skulle stiga till max så tror jag att pucken inte skulle hinna forma till sig med vattnet och då skulle vattnet istället leta efter små och torra sprickor, som i sin tur skulle bara växa med tiden och orsaka en jätteojämn extrahering.

Men alla maskiner är nog något tröga vid uppstarten så att trycket inte Direkt pumpas upp till max antal bar. Men hur snabb det sker kan jag tänka mig har en obestämd med rätt så stor betydelse.

Om maxtrycket efter en exelent tampning och en noggrann pucknerblötning har betydelse är svårare för mig att hjärnsimulera. Men överskrider trycket någon viss gräns så släpper det någonstans tror jag. Men om det är skillnader (mer än smakmässiga, alltså inte channeling-fenomen) mellan säg 9 och 11 bar är någonting som borde testas, och att man skulle testa vid vilket tryck som channeling börjar uppkomma med en perfekt tampning och blötning vore trevligt att veta med.

Men jag tror helt klart att en varsamt påbörjad extrahering hjälper lika mycket som en god tampning till att undvika kanaler. Och att kaffet måste vara av bra kvalitet är nog minst lika viktigt för att få till det bra.
 

Bjarne

Well-known member
Tack Musicman :)

arto: man skulle vilja ha ett PF i glas så man kunde titta närmare på kaffet under extraheringen. Lite Lennart Nilsson-fotografering på det, fast med kaffe i fokus :)
 

Bjarne

Well-known member
Tack arto!

När jag läste din teori om blött kontra torrt kaffe i början av extraheringen slog det mig att Vetranon startar mycket senare än Silvian gjorde. Vet inte varför. Kanske pga att jag nu har E61-grupp mot tidigare Rancilio-grupp. Eller så är det Rotorpumpen som är lugnare än Vibrationspumpen i starten.
 

Lars

Well-known member
Rotorpumpen borde komma upp i tryck fortare än vibrationspumpen i Silvian. Det handlar nog mer om E61 gruppen. Jag är van vid att kunna dra i spaken och sedan börja leta koppar i köksskåpen (om jag inte har några på värming) och ändå hinna få dit dem i tid.
 

Musicman

Well-known member
Rotorpumpen borde komma upp i tryck fortare än vibrationspumpen i Silvian. Det handlar nog mer om E61 gruppen. Jag är van vid att kunna dra i spaken och sedan börja leta koppar i köksskåpen (om jag inte har några på värming) och ändå hinna få dit dem i tid.

På pricken av vad jag upplever. Fördöjningen är perfekt om man glömt att ta fram en ren kopp...:D

Ikväll blir det mindre knack och annan tampteknik...:coffee:

Musicman
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Ville bara säga att jag tog fram en annan böna (som jag brukar använda som "fulkaffe" efter rengöring) och vid samma parametrar fick jag fram en helt perfekt kaffepuck (dock halväcklig espresso). Jag anar att kaffesorten som sådan också spelar in vilken grad av eventuell channeling samt utseende på puck som blir resultatet av extraktionen....:cool: Samt att jag skall sluta titta så mkt på pucken utan istället helt konstatera om det smakar/ser bra ut istället...:D

Det är härligt att det finns så många parametrar att tänka på...:lol:

Musicman
 

JAS

Active member
Jag har märkt en väsentlig skillnad sedan jag bytte till en riktig kvarn för ett par veckor sedan. Jag hade en rätt epig Braun-kvarn som klumpade ihop kaffet och gjorde det statiskt när det var torrt i luften. (Det yrde kaffe i hela köket när jag försökte sleva upp det ur behållaren...)

Med nya lågvarviga Gaggia-kvarnen med doserare är det inget problem längre. Jag trevar fortfarande för att hitta rätt tamptryck och malningsgrad, men simmiga puckar är det slut med.
 

Anders

Well-known member
Bjarne:

Har du gjort ngt review av den där maskinen?

Den ligger på top på min önskelista just nu, e tokigt intresserad av omdömen, intryck, bilder m.m.!

Har du den kopplat den med fast vattenanslutning? Avloppslang till spillbrickan?

Fler bilder (gärna lite från sidan) vore grymt! :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp