Köphjälp: Kvarn!

fekki

Active member
Tjena första posten i detta forum. Grymt forum!

Jag har precis investerat i en moccamaster och kommer inom kort investera i en espressomaskin. Jag måste också ha en kvarn. Jag känner mig inte så hemma på kvarnar (jag har en grym handjagare men det blir lite trist i längden:) ) så jag behöver tips på en kvarn som funkar bra för båda bryggmalet och espresso. Enkelhet är ledordet!
 

Tobias

Well-known member
Det som brukar krävas för svar till sådana här inlägg är en prisbild sen kommer svaren drösa in!
 

Bjarne

Well-known member
;) Jo, man vågar lixom inte föreslå nå't som kanske chockar mer än hjälper...
 

svartvest

Well-known member
Amfin, snabbt att ställa om mellan olika malningar. Jag är helnöjd med min. Och börjar längta till den.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Skulle också rekomendera Anfim KS. Dosator blir väl lite bängligt om man ska ha kvarnen till både espresso och brygg?
 

Tobias

Well-known member
Anfimen är bra, utan dosator skulle jag rekommendera, blir så mycket meck med att städa. och att inte ha steglöst om man ska växla mellan brygg och espresso är smidigt som attans. Har blivit tydligt när man gick över till steglöst, mycket omkalibreringar!´det perfekta är två kvarnar.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag undrar när de nya grymma kvarnarna kommer ut i butikerna? De där som visades på SCAA. Det borde påverka prisbilden på dagens utbud... :coffee:
 

Jemo

Well-known member
jag gillar demokan, men det är alldeles för bökigt att ställa om mellan brygg och espresso. så i ditt fall skulle jag välja något annat. jag kör dock nästan bara espresso och då är den perfekt.
 

Marv

Well-known member
jag gillar demokan, men det är alldeles för bökigt att ställa om mellan brygg och espresso. så i ditt fall skulle jag välja något annat. jag kör dock nästan bara espresso och då är den perfekt.


Pröva att utrusta demokan med den skala jag har gjort det borde lösa dina problem.
 

Jemo

Well-known member
problemet är inte att hitta rätt mellan inställningarna, problemet är att det är jobbigt att skruva så många varv på ratten.
 

Bjarne

Well-known member
Jemo: kanske en liten vev på kvarn-ratten skulle hjälpa? Jag tänker på en sån däringa lös vev som man använder till gitarrer då man strängar av/på och inte orkar sida och vrida skruvarna för hand. Kanske en moddad vev skulle göra livet roligare?

(Den über-nördiga versionen är förstås att montera en stegmotor på axeln till inställningsskruven och styra den från en kontrolldosa likt PID där man kan ha färdiga snabbval för olika malningsgrader. Nå'n som vill bygga & blogga? ;) )
 

fekki

Active member

Vore det inte bättre med en Rocky med dosator eftersom jag ska använda den till brygg också?


(Den über-nördiga versionen är förstås att montera en stegmotor på axeln till inställningsskruven och styra den från en kontrolldosa likt PID där man kan ha färdiga snabbval för olika malningsgrader. Nå'n som vill bygga & blogga? ;) )

Ännu nördigare vore ju att koppla den till en databas som innehåller malningsgrader för olika bönor och maskiner. Så matar man bara in bönan och så maler den.....eller så kan man ju köpa en helautomatisk :D
 

Bjarne

Well-known member
Kvarn med USB - the next big thing! :D

Om man tar bort metallbygeln på doserless Rocky så går det lätt att hålla en bytta eller ett mått under för att sen hälla i kaffefiltret. Ev. får hela filtret plats också - har inte testat själv.
(Byglen gör det förresten svårare att dosera med under malningen)

Rocky är väldigt lätt att hitta lägen på då man byter ofta, men visst. Steglöst är skönt då man tweakar sin espresso ;)
 

Jemo

Well-known member
Jemo: kanske en liten vev på kvarn-ratten skulle hjälpa? Jag tänker på en sån däringa lös vev som man använder till gitarrer då man strängar av/på och inte orkar sida och vrida skruvarna för hand. Kanske en moddad vev skulle göra livet roligare?

lysande idé! om man fortfarande kunnat ge en sån där grön plutt, och om jag vetat hur man gjorde, så hade du fått det.

försökte göra en "tummen upp" men det funkade inte heller.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp