Äntligen, Espresso Coffee The Science of Good Quality

Nickeh

Well-known member
Efter många många månaders velande och funderande så blev det en bäställning på vad som verkar vara den ultimata boken om espresso.

Fick betala 570 kr från Amazon.com inklusive Frakt (Valde den något snabbare och bara någon dollar dyrare varianten av frakt)

Betydligt billigare än när jag först började kolla efter boken på internet då den låg kring 600-700 utan frakt.

Nu är det bara att gå och vänta på att sommarläsningen skall anlända.

Någon som redan lagt vantarna på boken som kan uttala sig om dess inehåll? Har som hastigast bläddrat i den som pappers kopia och kikat igenom det som fanns på amazons hemsida och det verkar riktigt nice.
 

Marv

Well-known member
En bok som står på önskelistan helt klart ! Återkom gärna med en recension. Har du läst Espresso Coffee: Professional Techniques av David Schomer ?
 

MrBean

Well-known member
Kanske kunde bli ett pris till den som vinner Månadens nominering ;)
Den e grymt vetenskapligt orienterad... samtidigt som man undrar varför det bara finns en Illy-sort i Sverige, eller har jag fel?
 

treefinger

Well-known member
Det där med att det bara finns så få (två?) illysorter i sverige har jag också funderat över.


Illy ska tydligen vara rätt bra grejer ändå, om man får tag på en nyrostad rackare.
 

lupoo

Well-known member
Det där med att det bara finns så få (två?) illysorter i sverige har jag också funderat över.


Illy ska tydligen vara rätt bra grejer ändå, om man får tag på en nyrostad rackare.
Lite OT men:blush: . Visst Illy kan vara riktigt fin och jag har då fått fram bra kaffe ur den lilla burken med rött lock. Har även fått "bra" :unsure: kaffe från Illy pods ute på lokal.
 

Nickeh

Well-known member
Idag när jag kom hem så blev jag något förvånad över att se ett paket fastklämt i brevinkastet. Förstod efter ett tag att boken hade kommit. Enligt amazon.com skulle den vara här ca den 21:a, vilket iofs. är beräknat på längsta leveranstiden men mina tidigare erfarenheter med beställningar inom Sverige är att man lägger på 2-3 dagar på beräknad tid.

Har bara bläddrat lite hastigt hittils och första intrycket är att boken svänger väldigt mycket åt det vetenskapliga och därav lever upp till sin titel vilket upskattas!
Efter att ha läst några sidor där författarna definierar termen kvalitet så vet man att målet när boken skrevs var att inte utelämna några detaljer. Allting skall brytas ned på låg nivå och undersökas in i det sista, ännu mer pluspoäng.

Blir spännande att se om man kommer att känna behov utav mer förkunskap inom fysik och kemi för att helt smälta bokens innehåll eller om de lyckas förklara de relevantadelarna på ett sånt sätt att man förstår med någolunda baskunskaper. Det börjar bli ett tag sedan man läste Fysik B och Kemi A i gymnasiet så det blir kul att se. Kan ju även vara intressant för de som tvekar på att köpa boken hur pass svårsmält den är.

Ang. Illy så tycker jag att de ligger på en normal nivå kvalitéts mässigt. Inte bra, inte dålig utan normal.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,663
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp