sublim chokladbit/kaffekopp idag...

zix

Well-known member
På en liten smycke-/inrednings-/kaffe-/chokladbutik på norra älvstranden på lunchen... nam-namgod dubbel espresso och choklad!
Det var nåt från Ecuador tror jag, chokladen. Och espresson var en lyckad dubbel, av deras vanliga sort (en arcaffé). Men blandningen var helt suverän! Det kom fram en hel liten hasselnöt mellan kaffet och chokladen... smaken alltså. Räddade fredagseftermiddagen.

Nån gång innan den tar slut får jag väl fota av den där chokladen och dela med mig av den. Senare ikväll alltså.
Ska testa den hemma också och se om det blir lika lyckat med mitt kaffe eller om det var just arcaffé-espresson som var så bra.
 

zix

Well-known member
OK, kaffet var Arcaffé Roma, jag hade bara tillfällig minnesförlust, det är klart att det var Roma. Ovanligt lyckad sådan. Och chokladen heter "Stainer", Ecuador Floreate Dulce. 70% kakao.
Och hemmakaffet (den nya, annars goda, ekologiska från Kaffemaskinen) passade inte alls lika bra, som jag misstänkte. Roman var ganska mjuk men ändå kryddig och gick upp i en högre enhet tillsammans med chokladens smaker. Men visst var det gott, hemma också!
 

zix

Well-known member
Här är bilderna på chokladen. Bra balanserad smak tycker jag, men som sagt - det var ännu bättre med en god espresso, och Roman passade utmärkt.
 

Bilagor

  • andrea_stainer_fram.jpg
    andrea_stainer_fram.jpg
    50.1 KB · Visningar: 44
  • andrea_stainer_bak.jpg
    andrea_stainer_bak.jpg
    49.6 KB · Visningar: 32

svartvest

Well-known member
Kaffe och choklad kan var fantastiskt, J&N Hafusa i aeropress till detta kaffe så en chokladbit från Madagaskar en äkta choklad som tillverkas där. www.menakao.com mörk choklad 80% köpt i Uppsala på saluhallen på kaffestället där.

Frågan är var man kan mer köpa den?
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp