Nybörjartobbe

Tobbecarnal

Member
Efter ett par månaders snyltläsande tycker jag det är dags att registrera och presentera sig.

Jag är ganska så mycket nybörjare vad gäller kaffe, förlåt - riktigt kaffe. Jag har aldrig riktigt gillat bryggkaffe och min närmaste kontakt med riktigt kaffe tills för c:a 1 år sedan bestod i att njuta av en cappucino direkt efter maten vid eventuella restaurangbesök. För ett år sedan däremot så blev jag serverad en riktigt god cappucino som fick mig riktigt hooked.

Jag började sondera terrängen för att införskaffa mig en maskin hemma. Jag läste en hel del tester och provade många olika maskiner i butiker och på mässor. Det jag snabbt kom fram till var att en helautomatisk maskin inte kunde prestera i närheten av en semi automatisk. Den bästa automatiska maskinen presterade espresso ungefär som den sämsta halvautomatiska. Jag fick förklarat för mig att det hade något med rengöringen om jag inte minns helt fel. Jag pm:ade lite på ett HiFi forum med en "connosör" och blev rekommenderad Gaggia Classic som nybörjarmaskin. Han påpekade också att jag skulle köpa en kvarn av "Burr" typ. För c:a 6 månader sedan så slog jag så till på en Gaggia Classic. Jag väntade med kvarnen och bad butiken mala lite bönor till mig som jag kunde börja experimentera med.

Jag brukar läsa mycket på nätet för at tlära mig saker och ting och hittade mycket bra fakta om hur man brygger espresso och skummar mjölk. Jag har även en riktigt bra bok skriven av två danska "experter" som hjälpt mig på traven. Jag kände mig därför ganska så väl förberedd när jag började brygga min första espresso. Så döm om min förvåning när det tog c:a 10 sekunder att brygga nästan 1dl kaffe (eller blask kanske vi ska kalla det). Något var uppenbarligen helt fel. Jag beslöt mig för att packa kaffet så hårt jag kunde och testade igen. Denna gången tog det nog två hela sekunder till och kaffet smakade fortfarande..........inte kaffe. Efter lite mer PM:ande med min kaffe vän så fick jag reda på att många butiker maler kaffet alldeles för grovt. Han tipsade mig om att köpa färdigmalet Illy kaffe och testa igen...........

Efter ett tiotal misslyckade koppar i bagaget hade jag för vana att packa kaffet väldigt hårt. Koppen efter första försöket blev lätt den bästa jag gjort och jag gjorde en hel del Illy koppar som jag kunde uppskatta. Jag fick ändå packa väldigt hårt samtidigt som bryggtiden fortfarande var kort och med tiden började jag också tycka att kaffet var lite svagt, speciellt till cappucino som är det jag avnjuter oftast. Jag fick fler tips om att prova andra bönor som tex. Lavazza.

Efter ett besök på Verner & Verner i Malmö så kom jag så hem med En burk vars namn jag glömt och ett paket Delizia. Butiksbiträdet påpekade att jag nog behövde packa kaffet i burken lite hårdare. Ok tänkte jag, det är jag ju van vid. På väg hem handlade lite på Ica Maxi och där hittade jag överraskande en burk Lavazza som jag också köpte med mig hem. Väl hemma med tre nya sorters kaffe var det som Julafton igen. Den känslan avbröts dock abrupt då jag öppnade första burken med kaffe (vars namn jag glömt bort). Jag kunde med ögonen se att det var alldeles för grovt malet. Jag testade ändå en gång och mycket riktigt det forsade igenom maskinen. Rätt i slasken med den ! Lavazza kaffet såg lite bättre ut men även det rann igenom alldeles för snabbt. Vid detta laget så började jag misstänka att det var något fel på min maskin eller att just denna modellen var alldeles för känslig vad gäller malningsgraden. Här stod jag och packade allt vad jag kunde - fyra olika kaffesorte och det smakade skit (med undantaget av Illy som smakade ok). Bara en chans kvar.....Delizia.

Mina förhoppningar steg efter att ha öppnat påsen. Bönorna såg väldigt finmalda ut, mycket mer än Illy tom som tidigare gett bäst resultat. Min vana trogen så packade jag fortfarande ganska hårt och resultatet blev kanon. Det droppade lite vilket kanske tyder på att jag packat för hårt men resultatet blev en härlig kopp som exploderade i munnen på mig. Lite för beskt kanske men jag hade ju packat väldigt hårt. Efter ett tag lärde jag mig hur hårt jag skulle packa Delizia bönorna och jag kan nu göra (enligt mig) klart godkända koppar kaffe.

Där står jag idag. Delizia bönorna funkar helt ok och till Cappucino och Latte är de alldeles förträffliga. Jag är ganska säker på att det finns godare bönor därute och framförallt så finns det ju mer att välja på om man har en egen kvarn. Då kan man prova alla typer av bönor och se till att man får rätt malningsgrad hemma. Så just nu lutar det åt att köpa en kvarn. Jag tar mycket gärna emot tips på kvarnar. Min Gaggia är ju en nybörjarmaskin men jag börjar redan bli trött på den. Den gör nästan alltid ett bra resultat vid bryggningen men den har en del andra saker som gör att jag börjat se mig om efter nya Maskiner. Tex så har den problem med att ånga mjölk till mer än 4 Latte, den orkar helt enkelt inte. Sedan är koppvärmaren inte så bra, vilket kanske inte är någon katastrof då jag kan förvärma med vatten istället. Största problemet är att få till en riktigt bra mjölkstruktur. Jag får alldeles för mycket skum som jag verkligen inte gillar. Kan bero på mer än maskinen iofs men jag har testat på massor av sätt utan att riktigt lyckas. Det känns iallafall som att min framtida kvarn kommer att överleva min Gaggia Classic så med tanke på det tar jag som sagt gärna emot tips.

Vad gäller nya Kaffemaskiner så sneglar jag just nu på en Rancilio Epoca. Är det något att ha ?

Salut ! från Tobbe :)
 

mag

Well-known member
Be dem mala kaffet i butiken åt dig så det blir rätt malningsgrad. Färdigmalet är svårt att få bra resultat med, det är oftast malet för moka, dvs lite för grovt för espresso. Eller köp en minimoka, billigare kvarn än så kommer nog göra dig besviken. Eller varför inte en mazzer eller macap om budgeten tillåter. Är du i uppgraderingstagen ska du inte snåla för mycket.
F ö kommer du ju egentligen rätt långt med Gaggian om du gillar oblandad espresso.
 

lupoo

Well-known member
Välkommen!
Skaffa kvarn (en bättre handvevad kan faktiskt duga i början...), du går in i en ny värld...
Men som Lars brukar säga "Kaffe det är en materialsport" ;)

Mjölkskummning: Öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva :)
 

Tobbecarnal

Member
Tack för välkomnandet, det värmer :D

Det blev kanske ett ite väl långt inlägg, så tack för att ni tog er tid att läsa igenom det.
Be dem mala kaffet i butiken åt dig så det blir rätt malningsgrad. Färdigmalet är svårt att få bra resultat med, det är oftast malet för moka, dvs lite för grovt för espresso.

Det första kaffet jag gjorde bad jag butiken att mala till mig och det blev katastrofalt dåligt. Det kan ju vara butiken som gjorde fel helt enkelt och kanske så bör jag pröva igen men jag har bestämt mig för att köpa en kvarn, jag vet bara inte vilken.

Mjölkskummning: Öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva

Fan, jag hoppades på att någon skulle skriva att Gaggian inte går att ånga mjölk så att det blir bra, typ. Jag läste också senare tråden som beskriver hur man bytar ut ångröret på Gaggian mot ett motsvarande från Rancilio. Vilket gav mig hopp om att det var mer fel på maskinen än på mig :D

Nåja tillbaks till kvarnfrågan. Jag är inte rädd för att lägga ut lika mycket på kvarnen som jag lagt ut på maskinen hittills. Jag är rätt säker på att kvarnen kommer att bli mer långlivad än Gaggian så jag vill köpa en riktigt bra kvarn snart. Om jag frågar så här istället: Vilken kvarn köper ni om ni slipper tänka på vad den kostar ?
 

arto

Well-known member
För att få fint skum så kan du bland annat ta bort "hylsan" på plastpipen, alltså att du enbart får 2 cm plast på toppen av ångröret. Då kommer du kunna skapa krämigt skum. Annars så kan du göra o-ringstricket (flytta på gummipackningen som sitter inuti plastpipen ett steg), eller så kan du köpa en Rancilio-rör till din maskinen, finns bl.a. hos Kaffemaskinen.

Annars så: Välkommen :)

(Jag skulle köpa en sån här om jag hade pengar: http://kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=524 )
 

Lars

Well-known member
Det ÄR en material sport!

Jag är mycket nöjd med min Macap även om det blir en uppgradering inom kort. Mazzer Mini är ju ett annat säkert kort. Compak har trevliga kvarnar. Vad har du för budget? När du väl har köpt en bra kvarn och bytt ångrör, så behöver du inte köpa ny maskin för kaffets skull, utan då handlar det mer om kapacitet och att det är kul med ännu bättre grejor.
 

Tobbecarnal

Member
Ha! Där fick man svar på tal. 8K för en kvarn kanske är i grövsta laget. Speciellt för en nybörjare som jag. :blush:

Runt 3-4 tusen kanske är mer lämpligt just nu. Om jag senare köper en finare maskin för strax över 10K så räcker kanske en kvarn för 3-4K till den också. Är det så ni andra resonerar eller ser ni inte det på det sättet ?

Tack för tipset om ångröret. Ska genast testa.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag har en Gaggia Classic som jag satt dit ett Ranciliorör på, ger mycket bättre skum, helt klart värt investeringen! Ånkapaciteten är lite klen på Gaggian men om man tempsurfar (dvs inte väntar att lampan tänds utan startar ångningen något tidigare så är värmen på hela tiden) så skummar man mer än tillräckligt för två koppar. Gjorde ett litet test med skumningen med nya röret och surfning förut, finns i någon tråd ifall du letar.

Kvarn: Är ett måste ifall du verkligen vill ha kanonkaffe. Jag har en Solis Maestro Plus som jag kan rekomendera, har sett att de kostar ca 1700 kr i Sverige men om man tittar i Tyskland går de för ca tusenlappen. De är av typen koniskt malverk. Men se till att du får en uppgraderad version, de tidiga har en miss i designen vilket går att två plastöron går av och då kan man inte justera grovleken på malningen. Men de ska vara åtgärdat sedan något år. Jag är mycket nöjd med min (särskilt sedan jag bytte till de nyare delarna, de finns separat). Den är säkert inte lika bra som en Mazzer, men jag skulle tro att den är minst lika prisvärd. Som sagt, jag är ingen häxmästare på espresso men den fungerar skitbra tillsammans med Classicen jag har.
 

Tobbecarnal

Member
Provade att ta bort den större plasthylsan på ångröret och det blev markant bättre redan på första försöket. Varför har de en sån pryl som bara förstör ? Kanske för att tysta ner ångröret för det var jäkelen vad den tjöt emellenåt. Blir nog en moddning i framtiden för min del...

Det här med kvarnar var mer komplicerat än jag trodde. Vilket är kul. När jag såg diverse grafer på malningsstorlekar på olika kvarnar kände jag att jag antagligen kommer att hamna lika djupt i detta träsket som i HiFi träsket. Termer som Conical Burr och HX är helt plötsligt extremt intressanta.

Tack för alla tips, jag vet hur det kan vara att behöva dra nybörjarvalsar om och om igen.
 

Lars

Well-known member
Det finns ett klart samband mellan HiFi- och kaffeintresse. Själv är jag Naim-entusiast sedan 15 år tillbaka. Jag kan trösta dig med att kaffe är billig hobby i jämförelse...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Verkar vara en kraftig korrelation här... S:A:T Amplix + Cdfix... Egenhändigt byggda Allegro Black Aros högt...
 

Tobbecarnal

Member
Ah, Naim. Härlig Pace och timing.

Allegro känner jag inte till trots att jag arbetar i branschen. SAT däremot är härliga grejer.

Själv har jag en nästan helt ren NuForce setup med Arcam och Toshiba som CD respektive dvd & HDDVD källa.

Jag är tom så nördig att jag lagt upp lite bilder på setupen här.
http://www.minhembio.com/tobbecarnal
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp