Hjälp ang. droppande silvia

Hej hittade det här forumet för ett tag sen och har smygläst en massa en massa roliga trådar och inlägg. Jag är en espressomaskin-nybörjare och har just uppgraderat mig från en mokkabryggare till en rancilio silvia. Har en fråga ang. bryggningen, "När jag brygger så rinner det ut vatten från maskinen, altså det blir 2 strålar espresso som det ska, men imellan dom droppar det det ut vatten, espresson rinner också igenom för snabbt, vad gör jag för fel?:unsure:
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Det där hände mig några gånger också och för mig hjälpte det oftast att helt enkelt dra åt portafiltret lite hårdare. Vad beträffande för snabb genomrinning är det bara att börja experimentera med finare malning och annan tampning...Prova, prova och prova är mitt recept....
 
Oh ja. Drog åt den ordentligt, och det funkade! Då var det väl bara det där med tamping, får testa vidare. Tack för tipset!
 

Molarin

Well-known member
Du köper inte färdigmalet kaffe, va? Det är malt för mokabryggare och således för grovt för "riktiga" espressomaskiner. Mal själv eller köp i din kaffehandel.
 
Nej, har en gammal isomac prof inox kvarn, nu när jag tittar runt här på forument får jag känslan av att det kanske är kvarnen som är problemet, då jag maler på det finaste läget verkar det ändå bli för grovmalet
 

Musicman

Well-known member
Känner inte till din kvarn men jag fick raskt lära om i huvudet (precis som alla sa här) och skaffa en ordentlig kvarn. Hade en Krups innan och malde på finaste läget. Extraheringen varade i ca 5 sekunder och sämre resultat får man leta efter. Håller numera med om att kvarnen kanske tom är viktigare än själva espressomaskinen....

Lycka till!

Musicman
 

arto

Well-known member
Isomac Prof Inox kan mala bra/fint nog för en Gaggia Classic & Isomac Giada. Jag vet inte hur den beter sig med Silvia.

Men om du kan få extraheringstider runt 30 sekunder så är den iaf bra nog för att börja med :)
 

Bjarne

Well-known member