Billigt Kaffe from Ethiopia

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Funderar på om vi bara jiddrar och att det rinner ut i sanden. :eek:hmy:

Tar någon tag i att kolla fraktkostnaderna och vilka eventuella sorter som kan vara aktuella.
Mitt intresse är helt beroende på vad det blir för sorts kaffe och ett ca:totalpris.
 

Jemo

Well-known member
väldigt bra (och roligt) initiativ. om någon organiserar upp detta så är jag definitivt med. mitt intresse är inte så väldigt beroende av kaffesort och totalpris, jag är gärna med och finansierar en god sak (fast helst god i dubbel bemärkelse då såklart).

jag har precis tänkt börja lära mig rosta, och om jag inte lyckas så bra med rostningen i början så kan jag ju i alla fall glädja mig åt att jag bidrar till att göra livet lite lättare för bonden.

jag håller dock med om att denna fråga kanske bör "formaliseras" på något sätt, t ex att den som tar ansvar för det hela etablerar någon form av direktkontakt med de som är intresserade och får någon sorts garanti för att folk inte hoppar av när det börjar dra ihop sig.

man kan ju helt enkelt göra så att den som tar reda på hur proceduren går till, vad totalkostnaden blir osv (fiddlerman verkar ju vara på god väg med detta) får lite mer att säga till om beträffande valet av kaffesort (vi kan nog knappast räkna med att köpa olika sorter). eller kanske ordna en omröstning här? när de praktiska sakerna väl är på plats får man anmäla sig till organisatören (som vi kan kalla "direktören för det hele") och säga hur mycket man vill ha. därefter räknar direktören ut vad var och ens köp kostar och man betalar i förväg (man bör då också vara medveten om att det kan dyka upp oväntade kostnader och vara beredd att dela dessa solidariskt).

beträffande leverensadress så tror jag det är bäst att allt skickas till ett ställe, t ex den stad där direktören finns, och sedan distribuera därifrån. det går alltid bilar och bussar kors och tvärs över landet, så det borde inte bli särskilt dyrt att skicka en säck från malmö till tyresö.
 

blouis

Active member
Kanongrej, jag är definitivt intresserad av att köpa ett par kilo.

Vad är det för kooperativ i Etiopien? Har det något att göra med kooperativen i Black Gold-filmen?
 

fiddlerman

Well-known member
:D Jag har tänkt att vi börjar med att prova Yirgachffee eller Harar med antagligen 60 kilo. Väntar för svar om storleken osv.
De där med bilar och bussar som kors och tvärs över landet låter bra:D
 

Brölar

Well-known member
Låter fint! Skynda långsamt som man säger. Sen kan man ju alltid skaffa mera när man har lite praktisk erfarenhet kring priser och logistik. Blir nästan sugen på att köpa lite jag också fastän jag inte ens har en maskin ännu! Man rycks med liksom i all entusiasm. :coffee:

Jag kommer definitivt att vilja vara med längre fram när jag äntligen har maskin och om dessa första importförsök faller ut väl.
 

cango

Well-known member
Då kan vi väl börja med att lista upp vad folk vill ha och hur mycket. Endast då får vi ett hum om hur mycket det kan handla om att få hit.

Jag tycker också att vi som är intresserade bör överväga att förskottsbetala den som ansvarar för köpet, så denne inte står utan pengar när lasset kommer, eller folk backar ur i sista stund.
Detta exklusive vad frakten må kosta sen det kommer till sverige.

Finns det nåt forumfunktion där man kan lista upp användarnamn parat med kilo/sort ? (om vi gör det i denna tråd kan det lätt bli plottrigt att hålla reda på.)
 

MrBean

Well-known member
Vi kan starta en tråd där var och en som är intresserat skriver i "sitt enda inlägg" med all data/info etc
Ett inlägg per person borde bli hyffsat överskådligt.
 

fiddlerman

Well-known member
Dom har Harrar färdigt att sända för ca 33:-/kg - 1 säck=60kg
Jag väntar på fraktpriser. Har kontaktat DHL för priser. Tullen få vi se. Kanske någon som vet?
Tullverkets kalkylatorn är värdelös
Tack för allt engagemang från alla. Massa bra idéer. Jag tar emot all hjälp.:D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fan vad coolt. Min senaste Harrarvända blev mycket jämnare rostad och smakade helt OK om man inte rensade bort något (för övrigt var den så jämnt rostad att det knappt fanns något att rensa bort).

Oslagbart pris, ska bli kul att se vad det blir för fraktkostnad. :coffee:
 

Marv

Well-known member
Det blir till att sätta fart på kafferostprojektet igen.
Bra ide med förkottsbetalning och en egen tråd med alla data.
 

kafei

Well-known member
Som sagt, råkaffe = TULLFRITT:

Såhär svarade tullverket mig:

"Orostat koffeinhaltigt kaffe går till varukod 0901 11 00 00 och är tullfritt, momsen på 12% tillkommer och beräknas på tullvärdet =varans värde + frakt- + transportförsäkringskostnader till första EU-gräns ort.

Om kaffet importeras för försäljninng, bör du kontakta Livsmedelsaverket.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen."
fiddlerman -> maila tullverket om du vill ha exakta besked. de va jättesnabba på att svara!

Låter jättebra med alla idéer om förskottsbetalning osv, är verkligen på!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp