Billigt Kaffe from Ethiopia

fiddlerman

Well-known member
Från GoKaffe.se Läs detta

Man kan säga att råkaffe som lagras korrekt klarar att ligga väldigt länge, ungefär 10 år.
Rostat kaffe har en hållbarhet på bara 1 vecka, max 10 dagar.
Malt kaffe håller sig enligt vissa endast i 2 minuter, därefter har för mycket flyktiga aromämnen stuckit...........
 

MrBean

Well-known member
Vet inte men jag tänka mig att lot size e minst 60kg säck...
Jag är helt klart på! å så vill jag åka ned och hälsa på i Etiopien!
 

kafei

Well-known member
Riktigt bra initiativ!!

Jag är gärna med på några (flera) kilon!!

Hörde nån gång att orostat kaffe är tullfritt...!(?). Ska försöka hitta stället jag läste det på och kolla om det verkligen stämmer.
 

Tobias

Well-known member
I'm on! Ger en skjuts mot rostköp. Hehe köpte min tamper 3 veckor innan maskinen bara för att!
 

JvD

Well-known member
Man kanske skall skaffa sig en i-Rost 2 i alla fall, så slipper man baka dom i ugnen, i popcornmaskinen eller under varmluftspistolen ;-) Hur är det med "lukten" Mr träfinger, undkommer man den något? Bra att veta för hemfridesns skull :-D
Ser fram emot mer information ang kvantitet och kostnader.
 

kafei

Well-known member
Såhär svarade tullverket mig:

"Orostat koffeinhaltigt kaffe går till varukod 0901 11 00 00 och är tullfritt, momsen på 12% tillkommer och beräknas på tullvärdet =varans värde + frakt- + transportförsäkringskostnader till första EU-gräns ort.

Om kaffet importeras för försäljninng, bör du kontakta Livsmedelsaverket.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen."
 

treefinger

Well-known member
Man kanske skall skaffa sig en i-Rost 2 i alla fall, så slipper man baka dom i ugnen, i popcornmaskinen eller under varmluftspistolen ;-) Hur är det med "lukten" Mr träfinger, undkommer man den något? Bra att veta för hemfridesns skull :-D
Ser fram emot mer information ang kvantitet och kostnader.

Lukten är svårt att komma undan helt, men ställer man rosten under köksfläkten så ventilerar den bort rätt mycket.

Annars så kan jag meddela att det luktar inte speciellt illa, tycker det luktar mys, blandning mellan nybakat o kaffe.
 

kaleii

Well-known member
Jag kan tänka mig att köpa 5 kilo, lätt. En träff i Stockholmstrakten (eller Uppsala) funkar alldeles utmärkt... Beroende på fraktkostnaden kan jag tänka mig 10 kilo, men vi får se.

Nu är det bara att övertala frugan att man ska börja rosta kaffe i köket.
 

arto

Well-known member
Vad använder man för fraktfirma? Måste få upp en totalkostnad för en säck så vi kan börja splitta upp den :)
 

cango

Well-known member
kanske man borde fixa två (eller fler?) regionala "dumpställen"
kanske beroende var medlemmarna bor - typ, om vi har 7 från uppsala/stockholmstrakten så bör nån/några säckar sändas direkt ditt, likaså till Malmö samt göteborg etc etc. Bördan att splitta upp säcken samt tillkommen frakt undviks något.

Jag kan tänka mig en 50?/60 kilos säck harrar, och att frakta den från malmö (till Tyresö) dyrar upp det hela.
Bara en tanke.
 

HeMo

Well-known member
Man kan säga att råkaffe som lagras korrekt klarar att ligga väldigt länge, ungefär 10 år.

Inom 10 år bör man väl ha kommit igång med egen rostning.... Jag testar gärna några kilo, typ 5. Kostnaden är oviktig i detta fall, den goda saken är det viktiga.
Kanonbra initiativ fiddlerman!
 

lupoo

Well-known member
Även jag kan tänka mig att var med på några kg. Har man 10 år på sig att börja rosta så.
Känns helt rätt och Respekt till "fiddel-felar mannen";)
 

fiddlerman

Well-known member
Hela det där värker vara överdrivet. Men om det är bara lite sant då är det bäst att rosta hemma eller hur:D
Själv har jag bara försökt i ugn men håller på undersöka olika rostare.:coffee:
 

baz

Member
Jag köper gärna några kilo. Känns sjysstare att handla direkt från odlare och hoppa över några mellanhänder på den tillsynes orättvisa kaffemarknaden. Jag betalar gärna "10 birr" per kilo och hjälper på så sätt de etiopiska bönderna i deras situation. Då får mitt kaffeintresset ytterliggare en dimension och kaffet smakar ännu godare :)

Skulle man kunna starta en FÖRENING eller KOOPERATIV för den här typen av köp? Att hitta volontärer bör inte vara något problem då intresset för den här typen av köp verkar vara väldigt stort här. Hoppas det blir av!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp