Billigt Kaffe from Ethiopia

fiddlerman

Well-known member
Hej,

Jag fick ett svar från Kooperativet i Ethiopia angående att köpa direkt. På så vis kan vi hjälpa folket samtidigt som vi hjälper oss själva. Det visade sig vara riktigt bra. Frågan är vad det kommer kosta i porto och hur många som är intresserade?
Jag uppskattar att priset utan frakt är runt 25:- kilo.

Här kan ni se vad jag fick för pris och olika val.
Limu 2,165usc/lb ,Sidamo 4 145usc/lb, Jimma 5 140usc/lb, Nekemte 4 140usc/lb ,Harar 4 175usc/lb. We have finished washed sidamo 2 and Yirgachffee 2 .

Den dyraste kostade 1,75 dollar per pound, ca 26,4 sek per kilo
 

inline

Well-known member
Jag antar att det är råkaffe då?
Jag är intresserad :)

Kostar det bara 25kr/kg kan man ju tänka sig att köpa en si sådär 10kg utan problem. Sen kommer väl frakten bli rätt saftig om man köper mycket...

/Johan
 

arto

Well-known member
Jag kan tänka mig att betala upp mot 50-60 kr per kg inkl alla avgifter. Intresserad av 10 kg.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Frakten kommer att bli billigare per kilo om man beställer mycket. JAg är helt klart intresserad. :D

Jag tror att frakten inom sverige (för att fördela det mellan alla som vill vara med) nästan kommer att bli dyrare än frakten till sverige. Vi kan ju ta det till en adress i Uppsala tex, och någon får stå för göteborgsbunten, osv.

Så kan alla hämta sitt kaffe från närmaste riktigtkaffe-dealer. ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Något som är tänkvärt är att kolla hur mycket det är "per enhet" (säck). Jag misstänker att de helst inte delar upp sina stora säckar till småförpackningar.

Det är bättre om vi anpassar beställningen efter säckarna.
 

blomkål

Active member
Jag kan utan tvekan tänka mig någr kilo. Det hade för övrigt varit trevligt om någon driven person kunde tänka sig att rosta och koppa prover av de olika sorterna (om kooperativet kan tänka sig att skicka prover vill säga). Det kunde bli en trevlig liten sammankomst och skulle ge lite mer info. Om jag inte förstått det fel så kan olika yirgor harrarer osv skilja sig mycket från varandra.

Ett fantastiskt initiativ för övrigt!
 

fiddlerman

Well-known member
Kul att så många är intresserade! De visste inte vad frakten skulle bli utan bad mig ta reda på det här.
Måste skaffa en bra våg och massor av påsar och kartonger om jag skall skicka ut till alla.
Funderade med 100 pounds till att börja med. Blir runt 45 kilo.
Det är råkaffe nästan säkert.:lol: :D :lol:
 

arto

Well-known member
Glömde säga. Det är enbart råkaffe jag är intresserad utav :p

Det blir nog tull och skatt på priserna. Eller det kanske kan sändas som "gåva" eller nåt? Vet inte hur sånt funkar riktigt :) Hämtar UPS från Afrika?
 

augusto

Well-known member
Vi borde importera en säck (60 kg) av Yirgacheffe, till exempel, för att lära oss hur allt fungerar. En enda sort, en enda säck. Enklast... :blush:
 
C

cj53x11

Guest
Drake ett sånt fint initiativ! Det finns alltså hopp om mänskligheten trots allt?! :eek:hmy: Hade lätt varit på om jag hade haft en rost... Eventuellt kan jag vara med och stödköpa lite ändå!
 

Mike å

Member
Efter som jag nu har haft min espressomaskin i en månad så är nog nästa naturliga steg att börja handla råkaffe direkt från bönderna:D

Hur länge kan man förvara råkaffe?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp