Någon som fattar mer än jag om el?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, jag tyckte jag hade hittat en fin liten trafo att driva 12V fläktar med. De får ström, men de snurrar inte. Är jag helt ute och cyklar... varför fungerar det inte???



Det står att de är "bara" till för halogenbelysning, men 12V borde väl vara 12V för en fläkt med... Kan det vara någon mystisk mjukstart som sabbar det hela?
 

Molusk

Active member
El kan vara av två slag: Lik- eller växelström. Transformatorn är av växelströmstyp och om fläkten är avsedd för likström så fungerar det inte. Likaså är transformatorn i detta fallet försedd med skyddskrets både för kortslutning och öppen strömkrets och det verkar som om belastningen ska vara mellan 20 till 70 Watt. Om fläkten är liten kanske den inte drar 20 Watt.
Hoppas att pedagogiken fungerar. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ah, lik- och växel fuckup med andra ord... :(
Misstänkte det men det står ingenstans att den ger ut växel efter derväxlingen i volt. Men det kanske anses självklart...

Tackar, då får jag rota vidare då....:):(
 

wesaft

Well-known member
Instruktionsmanualen ligger efter lilla blind och det är rätt uppenbart att manualen bluffar och försöker sno potten.

edit: om du nöjer dig med 5 eller 7 v kan du ev slakta en gammal mobilladdare.
Annars hitta ett gammalt nätagg från en dator, eller köp en riktig tranformator på claes ohlsson
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
:lol:

Lilla blinden hade faktiskt en uppgift i det hela. Den behövdes för att tjyvkoppla bort en säkerhetsspärr för att få på elen utan att delarna satt på plats. ;)

JAg tog med den på bilden för att se om någon reagerade... :)
 

Maglite

Well-known member
Det står "Sec: 11,6V~rms", vilket innebär att det är växelspänning. "~" används för att indikera detta, likaså rms (root mean square och inte Richard Stallman) vilket berättar hur man beräknar spänningen när det är växelspänning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp