Kaffe är guld (Black gold) kl 22.15 i SVT 2

Marv

Well-known member
27/5 visar SVT kaffe är guld.
"Kaffe är guld
Brittisk dokumentär från 2006. Alla västerlänningar vet vad kaffe är men känner kanske inte till den krassa verkligheten bakom varje kopp. Filmarbröderna Nick och Mark Francis besökte regionen Harar i södra Etiopien där världens finaste kaffebönor odlas. De frågar hur en så högklassig produkt produceras av människor som måste leva nära svältgränsen - "det svarta guldet" är inte guld för de svarta. Eng prod, USA-distributör "Andrew Herwitz" "
 

MrBean

Well-known member
Ta en med någon av de där "töntiga" extramärkningarna på....så smakar det okej ändå ;)
 

HeMo

Well-known member
Mycket tänkvärd! Alltid nyttigt med en påminnelse om orättvisorna i världen. Känner att jag har varit dålig på att köpa rättvisemärkt sista tiden. Får bli skärpning!
 

majk

Well-known member
Där fick man sig helt klart en tankeställare. Vi nördar bör väl om några gå i första ledet och köpa RVM.
 

fiddlerman

Well-known member
Kanske vi kan tillsammans köpa ett stort antal bönor direkt från Ethiopia. Ge dom en bra marknadspris.
 

vanhoffen

Well-known member
Det skulle vara sjysst.
Vad fick dom!? typ 8 cent för ett kilo harrar och vi köper det för typ 200kr kilot (rostat) .. nån håvar in mycket pengar och det är f*n inte producenterna!!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Rostat kaffe går det ju åt lite mer till, förpackningar, rostning, personal. Men om man jämför med råkaffe så kommer man närmare ett "jämförbart" pris.

Det enda någon behöver göra då är hälla över något kilo i en påse, snabbt gjort.

Sedan kostar frakt och lagerhållning en del såklart, men jag kan tänka mig att det sitter grossister i melllanledet som bara jäser av pengar...
 

Johan

Well-known member
Lyckades missa den! Skit. Någon som vet något om eventuell repris eller dyligt?

--Johan
 

kaleii

Well-known member
Var inne på Tvålpalatset idag, och Oscar var lite sugen på att köpa in rättvisemärkt harrar, som den som profileras i filmen. Vilka leverantörer/importörer finns det i Sverige?
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp