Kaffe är guld (Black gold) kl 22.15 i SVT 2

Marv

Well-known member
En film som berörde mig mycket. Det känns trist att odlare slutar med kaffe och börjar odla kat istället.
Får blir rättvisemärkt.

En fråga som filmen dock inte berörde var varför de fick så litet betalt. Om det finns efterfrågan på bra kaffe borde priserna stiga.
 

cango

Well-known member
En fråga som filmen dock inte berörde var varför de fick så litet betalt. Om det finns efterfrågan på bra kaffe borde priserna stiga.


Det var väl just den frågan hela filmen handlade om. Köparna - New York börsen/etc vill inte betala mer. Specialkaffefenomenet är (relativt) ny och berör ett ytterst fåtal - i sammanhanget.
Säg YIRGA till nån och han tror du svär på japanska... Säg Colombia och folk tänker (kanske) på nåt Gevalia-sort (eller annat märke) såna de köpte sist på ICA 4 paket för 69kr. Vanligt folk skulle gå i taket om de skulle köpa kaffet till fikat för 200:- kilot.

Amerikanska/europeiska odlare som får undersöd av staten exporterar sedan sina grödor som "AID" till tredje världen, men om verklig fri handel - ej understödd - skulle finnas, skulle de inte ha överskottet att skicka ner i strupen på Tredje världens folk.


''''''''''''
har denna film sparat (7,3gb - .TS-fil) om nån är intresserad. Måste bara fnula hur jag ska få in den på en skiva bara.
 

knasper

Well-known member
...och jag har filmen sparad på DVDn (low quality) så jag kan bränna den på skiva om nån vill ha ett ex. Jag tror att om jag gör det rätt så bör det gå att köra i vilken DVD som helst.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp