Robustatest. Att robusta eller inte robusta, det är frågan...

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Då har man knäckt oskulden på att både rosta och testa olika robustor.
Jag har Kamerunsk robusta och Monsooned robusta.

Kvarnen rengjordes såklart mellan de olika sorterna och "överskottsbönor" maldes bort till en liten slatt-kanna.

Det gäller att hålla reda på de olika bönsorterna...



Vad kom jag då fram till?
Jo, Kamerunsk robusta smakar som bränt gummi, kraftigt bränt gummi. (100% robustashot)

Monsooned robusta smakar som lite mildare bränt gummi. Det är onekligen samma smak, men i en lite mer acceptabel form. Definitivt inte god! (100% robustashot)

Den bättre av robustorna i en 20% mix med Classic Italian blend då? Tja... lite kärv smak, inte alls så god faktiskt. Kanske blir bättre med mindre robusta i, men vete sjutton om det är något att sträva efter...:nowink:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jepp, den är fin! :D

Arto, du är ju en robustaman minns jag. Vad brukar du ha för fördelning av robusta i dina hopkok? Jag tror inte att jag ska ha mer än 10%, men det beror väl såklart på vad det ska blandas ner i.

Vid närmare eftertanke så är det ju lite robusta i Classic Italian till att börja med... så vad det blev för procentsats "på riktigt" vet jag ju inte...:blush:

Ehrmmm, man kan ju inte tänka på allt!:lol:
 

arto

Well-known member
Det är lite olika och beror på vad jag känner för. Nu har jag runt 1/4 och det är indisk robusta (o-monsoon) och lite lite Ugandisk robusta från GK. Jag tycker robustan ger mjukhet till en blend, men vi har ju olika smaker så mina siffror behöver inte betyda någonting :) Ska man ha robustan obemärkt i blenden (jag vet inte varför man skulle vilja det) så är det nog max 1/10 som kan pasera mina smaklökar.
Dom godaste kaffena jag smakat, typ Mauro De Luxe har ju mer robusta i sig. Vet inte hur det är med De Sica, den var himla god med. Vad tycker du om dom färdigrostade kaffena? Föredrar du robustafria då med?
Jag ahr aldrig smakat helt ren robusta, med typ 9/10, och det var helt klart gott som kort :)
Prova att pressa shotten hårdare, ristretto från dubbelfiltret, alltså starkare n vanlig ristretto, det är så jag tycker robustorna smakar som bäst. När dom blir dryga så smakar robustablenden blask för mig.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Alla skyltar ju inte så fint med hur mycket robusta de har i, så det är lite svårt att veta... Och mitt lilla test saboterades till viss del av att jag blandade ner robusta i en blandning med robusta i. Hmmm...

Jag hade kört Classic Italian med 20% Monsooner Malabar i ett par svängar, så jag tänkte att byta ut Malabaren mot robusta var en smart grej. Kanske inte då.

Jag får testa mer, i helt egna blandningar där man har mer kontroll över vad som är i. :coffee:
 

augusto

Well-known member
Kamerunsk robusta är inte ett fantastiskt kaffe, definitivt. :nowink:

Då det smakar som kraftigt bränt gummi. Ussh!!! :nowink: :huh:
 

niad

Well-known member
Jag gjorde en jättegod blandning på en tredjedel av varje Brasiliansk Santos, Monsooned Malabar och Kamerunsk Robusta. Smakade mycket syditalien, den tänker jag rosta igen. Jag rostade allt tillsammans dock. Som jag fattat det så är inte Robusta något som gör sig som ensam böna men bra i blandningar.
 

Boris

Well-known member
Jag har testat att köra rent (100%) av ugandisk robusta (GoKaffe). Jag hade förväntat mig att det knappt skulle vara drickbart, men inte var det så tokigt. Visst, en bra blandning är ju godare, men det spöade många espresso man beställt på kafeer.

Fast jag är ju oxå en robustaman... :D
 

RuneL

Well-known member
Jeg tested også et 100% rent robusta-shot forleden, brygget på 14g monsoon malabar robusta. Drikbart, men ikke nogen stor oplevelse. Ingen speciel syrlighed, men kraftig tekstur og "fylde" eller "tyngde" i munden, tycker jeg. Det har helt klart sin fordel i mix med nogen finere arabicaer der mangler lidt tyngde.
 

Bello

Member
Då har man knäckt oskulden på att både rosta och testa olika robustor.
Jag har Kamerunsk robusta och Monsooned robusta.

Kvarnen rengjordes såklart mellan de olika sorterna och "överskottsbönor" maldes bort till en liten slatt-kanna.

Det gäller att hålla reda på de olika bönsorterna...



Vad kom jag då fram till?
Jo, Kamerunsk robusta smakar som bränt gummi, kraftigt bränt gummi. (100% robustashot)

Monsooned robusta smakar som lite mildare bränt gummi. Det är onekligen samma smak, men i en lite mer acceptabel form. Definitivt inte god! (100% robustashot)

Den bättre av robustorna i en 20% mix med Classic Italian blend då? Tja... lite kärv smak, inte alls så god faktiskt. Kanske blir bättre med mindre robusta i, men vete sjutton om det är något att sträva efter...:nowink:

Seriöst elle? Sicken superkoll alltså.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Sicken superkoll alltså.

Nej, superkoll har jag aldrig tänkt att jag skulle få av ett så futtigt test heller.
Jag antar att det blir lite missvisande, början till mitt test finns i en annan tråd från igår:

" Ska bli intressant att testa, jag ska nog köra med följande test:

80% Classic Italian + 20% Monsooned Robusta
80% Classic Italian + 20% Kamerun Robusta
100% Kamerun Robusta
100% Monsooned Robusta

Då borde jag kunna komma fram till vilken av robustorna passar mig bäst.


Om jag sedan vill ha robusta alls är en annan fråga. Det kan man testa sig fram till med mildare doser, typ 10% av favorit-robustan i en blandning. "

Så poängen var att komma fram till lite om skillnaden mellan robustorna, och det tycker jag att jag har fått fram. Sedan är det klart att man kan fiffla vidare med temperaturer och malningsgrad, rostningsgrad, %-sats i blandningen osv.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Som jag fattat det så är inte Robusta något som gör sig som ensam böna men bra i blandningar.

Så har jag ochså fattat det hela. Skälet till att jag körde 100% robusta-shots var just att jag hade två olika sorter och ville känna skillnaden.

Man kanske ska cuppa robustorna? Hmmm, det ska jag fanimig göra tror jag. Jag tror inte att det blir gott, men det blir i alla fall lite lärorikt (och förbrukar lite av robustorna... :D )
 

hippokid

Well-known member
Kan du inte för sakens skull göra ett test med 80/20 eller nåt sånt med mest robusta?
Jag har smakat ett par kaffeblandningar med liknande proportioner som faktiskt smakade riktigt smaskigt, däremot 100% robusta med enligt uppgift samma bönor som i blandningen smakade uäh.
Blir allt lite sugen på att testa hemrostning nu, om jag bara hade en bättre fläkt så skulle jag nog testa att ugnsrosta en sats.
 

knasper

Well-known member
hippokid: Rosta i stekpanna under köksfläkten så går det bra. Det blir inte stora satserna, 100-150 gr, men det funkar. Bra att som nyrostare när man inte vet hur ihärdig man kommer att vara att inte dra på sig för stora startkostnader. Stekpanna har du kanske redan ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kan du inte för sakens skull göra ett test med 80/20 eller nåt sånt med mest robusta?

Det var tanken, jag hade kört med 80/20 med Classic Italian och Monsooned Malabar.
Så jag gjorde robustablandningar med 80/20 Classic Italian och robusta, men det var ingen hit.

Eftersom det redan finns robusta i Classic Italian så vet jag inte vilken andel det blev till slut... Kanske hade jag typ 30%-40% av robusta (det beror på andelen i Classic Italian) och det var ingen hit.:cool:
 

hippokid

Well-known member
hippokid: Rosta i stekpanna under köksfläkten så går det bra. Det blir inte stora satserna, 100-150 gr, men det funkar. Bra att som nyrostare när man inte vet hur ihärdig man kommer att vara att inte dra på sig för stora startkostnader. Stekpanna har du kanske redan ;)

Tackar och bockar, ska testas nästa gång sambon är bortrest, för säkerhets skull... Jo jag har både stekpanna, ugn och spisfläkt, men den sistnämnda är inte jätteeffektiv.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Börja med en 100 grammare. Bättre att bli överraskad av att den ineffektiva fläkten räcker till, än att bli överraskad åt det andra hållet...:lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp