Stänger ni av era espressomaskiner?

fiddlerman

Well-known member
Undrar om ni stänger av strömmen på era espressomaskiner emellanåt?
Förkorta man maskinens livstid mycket om man inte gör det? Finns det någon fördelar att lämna strömmen på? Beror det på vad man har för maskin? Det skulle kännas bra att bara kunna fixa en shot precis när som helst och inte behöver vänta 10 minuter.
 

Marv

Well-known member
Använder en timer som ser till att maskien är varm på morgonen när jag vaknar och stänger av när jag går hemifrån.
 
C

cj53x11

Guest
Om vi européer stängde av våra elektroniska apparater, istället för att låta dem stå på standby, så skulle man kunna bomma igen tre kärnkraftverk...... Tål att tänkas på ;)

Källa: Martin Timell
 

Björn

Well-known member
Om vi européer stängde av våra elektroniska apparater, istället för att låta dem stå på standby, så skulle man kunna bomma igen tre kärnkraftverk...... Tål att tänkas på ;)

Källa: Martin Timell

Det vete fan om jag tror på den siffran. Men hur som helst så är en espressomaksin som står på inte att jämföra med ett standbyläge på en TV eller så. Espressomaskinen håller både vatten och maskin varm, och drar rejält mer än ett standbyläge. I synnerhet maskiner som tar lång tid att värma upp.
 

jb

Well-known member
förutom timer-tråden så kan man säga rent generellt att en konsumentmaskin inte är tillverkad för att stå påslagen dygnet runt och att det sannolikt åldrar maskinen snabbare... t.ex. så står ju den ganska lilla pressostaten på en konsument-H/X och slår från och till och den har inte oändlig livslängd...
 

Tobbe_L

Well-known member
Självklart stänger jag av maskinen.
På helgerna så kanske den går en hel dag eller så.
Men annars så är det bara några timmar på kvällen.
 

augusto

Well-known member
Det måste vara i Landet Bhutan (på språket dzongkha: "Druk-Yul", Åskdrakens land. 46 600 km² ) vars huvdstad är Thimphu (20 000 invånare). Där fanns året 2001, 12 bilar (8 bussar och 4 taxi).
 

Boris

Well-known member
förutom timer-tråden så kan man säga rent generellt att en konsumentmaskin inte är tillverkad för att stå påslagen dygnet runt och att det sannolikt åldrar maskinen snabbare... t.ex. så står ju den ganska lilla pressostaten på en konsument-H/X och slår från och till och den har inte oändlig livslängd...


Se där. Ett bra argument att stänga maskinen om inte miljöaspekten är tillräcklig. ;)
 

Gringubben

Well-known member
Det finns ju flera aspekter för utom miljön.
Elräkningsaspekten, till exempel.
Man vill ju gärna vara färdig att få sitt kaffe omgående, men en maskin som står på 24/7 lär ju öka på elräkningen rätt avsevärt.
Någon räknekunnig kanske fixar en grov uträkning på en maskin på 1300W?
 

mts

Well-known member
härligt att du livar upp fyra år gamla trådar :)
Nån som hade satt elmätare på sin silvia sa att uppvärmningskostnaden blir större än varmhållningen om du använder den mer än två ggr/dag, men det är helt beroende på maskin, isolering etc.
köp en elmätare på din närmaste clas/kjell/jula/rusta eller motsvarande och testa själv!
 

Gringubben

Well-known member
härligt att du livar upp fyra år gamla trådar :)
Nån som hade satt elmätare på sin silvia sa att uppvärmningskostnaden blir större än varmhållningen om du använder den mer än två ggr/dag, men det är helt beroende på maskin, isolering etc.
köp en elmätare på din närmaste clas/kjell/jula/rusta eller motsvarande och testa själv!

Inte vet jag om det är bättre att starta ny tråd. Grejen är bara att jag kom på att det kan finnas skäl till att inte ha maskinen stand by hela dagen. Nuförtiden garvar man ju inte när elräkningen kommer, och lika väl som att springa runt och rycka ur telefonladdare, etc, kanske det är större idé att planera kaffedrickandet en smula.
Om vi antar att man pröjsar 1,50 per kilowattimme i runda slängar, så skulle det innebära 36 spänn om dagen om maskinen är på jämt och man förbrukar 1000W i timmen.
Nu tror jag ju inte att en maskin på 1300W ligger konstant på den effekten, men om vi räknar med hälften över tid, (650W), så blir ju det runt 25 spänn per dag om den står på dygnet runt. Det räcker till mycket kaffe.
 
Topp