Eva vs Mocca vs Aeropress vs Presso

Maglite

Well-known member
Jag har ju en helautomat idag och förhoppningsvis får jag en halvautomat snart. Och det kommer att göra mig väldigt nöjd. Men alla blir inte lika nöjda. Den andra halvan säger:
"Åhh, va krångligt, jag kommer aldrig att lära mig det där med att mala, trycka på kaffet och så där."

Så då kommer frågan: Vad ska man tänka sig för alternativ som ger bra kaffe?

Kriteriet ska vara att det ska vara gott, lätt att göra, och helst ska det inte vara alltför jobbigt att ställa om kvarnen (en Macap M4 steglös) och använda kaffet i den för att göra alternativet.

Vad finns det då för för och nackdelar med respektive variant? Går det att ställa om kvarnen utan att man bli nipprig? Går det att använda espressokaffe, eller vill man ha andra bönor och annan rostning.

Eva Solo - ser ju snygg ut. Verkar göra bra kaffe.
Mocca - Har hittils gått bort då jag har haft en induktionshäll, men såg att det fanns rostfria nu också. Samma fundering här.
Aeropress - Verkar få mycket bra kritik.
Presso - Verkar enklast, eller?

Fördelen med Eva Solon, Aeropressen och Presson är ju att det går att ta varmvatten från espressomaskinen.

Finns det några andra alternativ? Nej, inte vanlig bryggare, det har jag en redan. Problemet är att det inte får finnas fler maskiner på diskbänken så det måste gå att stuva undan och vara enkelt att plocka fram också.

Finns det någon som har erfarenheter av alla varianterna så fram med fakta nu! :)
 

Tallinn

Well-known member
Precis som jag så har du ju en steglös kvarn, vilket gör att det blir en ganska stor prioritet att slippa ställa om kvarnen och där går väl både Presso och Eva Solo bort? Däremot så kanske Aeropress funkar men jag vet inte om någon har försthandserfarenhet här?
 

Maglite

Well-known member
Jag har i och för sig en gammal Solis kvarn också. Om framställningsmetoden inte har så höga krav på kvarn så går det ju kanske att använda den...
 

arto

Well-known member
Mocca, spisbubblaren bruakr jag köra med espressomalet, bara man inte packar den så går det bra. Dock lyckas jag inte alls varje gång, så jag tycker metoden är rätt svår.

Men har du en till kvarn så är press den godaste storvolymliga kaffedrycken tycker jag.
 

treefinger

Well-known member
Jag röstar för att du kör pressmalet kaffe i din gamla kvarn och och att du låter din steglösa enbart pyssla med espressomalet kaffe.

Som bryggare måste jag nästan säga Eva Solon då den är så fin. Har en press själv hemma så jag säger det inte högt, så den inte ska bli bitter.
 

Tobias

Well-known member
Jag har en stor eva solo och en liten bodum presskanna, Solon är snygg men den är för stor och jag har aldrig riktigt exprimenterat med den, men det finns en mindre variant som är smidigare. Lilla presskannan är perfekt och billigare.


Gillar presskannan då den trycker bort sumpen, på solon tycker jag sumpen åker med upp och täpper till så det inte flödar ut kaffe så bra.
 

vanhoffen

Well-known member
Moka är grymt och inte så svårt att bemästra. Jag har en G.A.T Splendida som funkar på induktionshäll och desutom är riktigt snygg med trähandtag och knopp.
Använd varmvattnet från maskinen i den också så går det på ett kick att koka upp på plattan sen.
Borde gå bra med Solisen till den eftersom du maler lite grövre än espresso.

Jag tycker om moka som bryggningsmetod då man får väldigt runda och lena smaker men samtidigt fylliga.

Kan inte hålla med arto om att det är svårt och funderar på om han inte maler för fint.
Testa fullt filter, lite grövre malning än espresso och bara utjämning inget pressande. jag ska nog dock hem och testa espressomalet till kannan och se om det funkar, har aldrig testat med så finmalet.
 

kafei

Well-known member
Jag har en Eva Solo (1 liter) och en Bodum press (0,3 liter). Är väldigt nöjd med båda men har använt pressen mer, just för att den är avsedd för mindre kapacitet och lättare att kontrolera mängden kaffe osv. Eva Solon är dock en hit om man vill göra kaffe till många på ett enkelt och snabbt sätt, det blir riktigt gott! Och så hälls kaffet väldigt snyggt ur en EvaSolo;)
 

JvD

Well-known member
Tillhör också skaran som har det mesta FÖRUTOM en blank och frustande espressomaskin ;-) Så JA, jag har efrarenhet av samtliga de du räknar upp.
Först och främst så är det en smaksak vilken du anser ger godast kaffe SAMT att jag tycker de fyller lite olika funktion. Tex Aeropress gör ju grymt gott kaffe men är ju knappast något man tar fram när man har flera gäster. ÄR man uter efter gott vanligt kaffe och som jag är intresserad av kaffe som "mjukvara" så är både pressen och Solon mycket bra och man kan få ut mycket smakar från kaffet, man kan liksom komma väldigt "nära" kaffets smakegenskaper. Solon är ju så nära koppning (sveng) man kan komma. Nackdelen är att kaffet inte kan stå särskilt länge, efter 15 min är det bara att kasta. Pressen kan i bästa fall lite stå länge (inget kaffe förtjänar att stå länge och surna). Mokan är också gott och kommer fram någon gång då och då men för min egen del så är det lite begränsande då jag bara ha minder varianter. SÅ när jag skjälv skall ta mig en kopp så passar ju Aeropressen och mokan bra. När vi är fler här kommer bistropressen eller solokannorna fram. Smakmässikt skiljer dom på sig något där Moka och Aeropress ligger närmare varandra (tycker doch att Aeropress ger bättrre kaffe) medan Solo och press är rätt nära varandra MEN skiljer sig ändå något, svårt att sätta fingret på det (skall göra en blindtest mellan dessa snart) MEN så bygger dom ju också på motsvarande "extraktionsmetod", skillnaden är att pressen silar undan kaffet medan det är i konstant kontakt med kaffet i Solon. Såväl Solon som Bistropress är mycket enkla att sköta och rengöra. Personligen tycker jag nog att alla kaffenördar skall ha en press hemma, samt en våg och möjligen en klocka.

Tillägg: Ang kvarn. Jag hade en Minimoka förrut och det utmärkt att använda den, jag hade en sk "Marvskala" så jag visste ju UNGEFÄR vart jag skulle någonstans men var tvunget att testa att mala lite för att komma rätt. Har bytt ut den till en kvarn med steg coh visst är det någon enklare.
 

arto

Well-known member
Moka är grymt och inte så svårt att bemästra. Jag har en G.A.T Splendida som funkar på induktionshäll och desutom är riktigt snygg med trähandtag och knopp.
Använd varmvattnet från maskinen i den också så går det på ett kick att koka upp på plattan sen.
Borde gå bra med Solisen till den eftersom du maler lite grövre än espresso.

Jag tycker om moka som bryggningsmetod då man får väldigt runda och lena smaker men samtidigt fylliga.

Kan inte hålla med arto om att det är svårt och funderar på om han inte maler för fint.
Testa fullt filter, lite grövre malning än espresso och bara utjämning inget pressande. jag ska nog dock hem och testa espressomalet till kannan och se om det funkar, har aldrig testat med så finmalet.

Kan vara det att jag använder för finmalet men vad jag kan minnas så har det varit såhär för mig sedan från början. Tycker att dom goda är riktigt goda men får inte sådana så ofta. Kan vara att jag avbryter för sent när det gäller dom sämre gångerna. Men det går helt klart att få jättegott moka bara man har skilsen :)
 

vanhoffen

Well-known member
Kan vara det att jag använder för finmalet men vad jag kan minnas så har det varit såhär för mig sedan från början. Tycker att dom goda är riktigt goda men får inte sådana så ofta. Kan vara att jag avbryter för sent när det gäller dom sämre gångerna. Men det går helt klart att få jättegott moka bara man har skilsen :)

Mmm... Håller med om att det är lite svårt att lyfta bort kannan från pannan (hihi) i rätt ögonblick men efter ett tag sitter det i ryggmärgen. Fast det skiter sig lätt om tex sambon börjar prata med en och man släpper kannan med blicken för några ögonblick.
 

zix

Well-known member
Aeropressen är nog inte så bra att ha för att bjuda flera gäster på kaffe, framförallt för att det blir lite opraktiskt att göra flera omgångar... en omgång aeropress räcker väl ungefär till två pers. I och för sig är den väldigt "renlig" av sig, du trycker bara ut kaffepucken i återvinningen direkt. Gör du flera omgångar på raken så behöver du inte ens skölja av den emellan, den lämnar inget kaffepulver efter sig på röret. Smidigare och mindre spill än med presskanna enligt min uppfattning. Men ändå... det blir en del möckel ialafall.

Den skojigaste kannan jag har hemma för gäst-kaffe är utan tvekan Cona, vacuumbryggarkannan. Jag har C-storleken (nej, inte BH...) och det räcker gott och väl till fyra personer, då får man påtår också. Kaffet är riktigt, riktigt bra. Närmsta motsvarighet som finns att få tag på i svenska butiker är Bodum.
 

treefinger

Well-known member
Zix, har funderat på temperaturen med Cona. Är inte vattnet/ångan för varmt när det passerar kaffet i och med att det åker upp som.. ja just ånga?

Med reservation för att jag kraftfullt missförstått funktionaliteten hos Cona :)
 

egt077t

Member
Har kört både presso samt moka...kan inte säga att jag tycker mokan är speciellt svår men det är starkt beroende på kvaliteten på kannan (den ska väga tungt)....men nu är min sönder efter mer än tio års användning och jag har inte kommit mig för att köpa en ny, nåja nog om detta

Så enkel som presson är dock inte mokabryggaren, man kokar upp vattnet i vattenkokaren, mal kaffet och sen är det bara att samanföra och vänta ett tag, speciellt praktiskt är det om man har gäster på besök som föredrar te framför kaffe och man ändå måste pilla med vattenkokaren

*t
 

marran

Well-known member
fungerar inte en cona så att vattnet ångas upp i övre behållaren, och sen sugs tillbaka ner (genom kaffet denna gången) av undertrycket i undre behållaren, när man tagit av denna från spisen?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nästan. vattnet förångas inte, den vandrar genom ett glasrör upp i den övre behållaren där kaffet finns (eller dit kaffet sedan hälls). När man släcker elden/tar av från kokplattan så bildas det undertryck i den undre behållaren och vatnet sugs tillbaka. Men sumpen blir kvar i den övre behållaren.
 

JvD

Well-known member
Hur stor är smakskillnaden på kaffet från en cona och en gammal hederlig Bodum Santos? Ni som vet? Hur lång tid tar det att värma upp vattnet?
 

majkeloak

Well-known member
Det måste väl vara enklare att kontrollera den exakta bryggtiden i Solo/bistro/aeropress än i Conan.

En annan grej med Conan(nackdel?) är väl att det första vattnet som kommer i kontakt med kaffet lär ha lägre temp än det som kommer upp i slutet.
Bra eller dåligt? bara det första vattnet inte är för kallt och det sista vattnet är för varmt.

med som Show lär det vara snyggt!!!

/Mikael
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Man behöver ju inte ha i kaffet innan vattnet är på väg upp, eller redan "är uppe" så att säga. Den övre behållaren är ju öppen uppåt. ;)

Coolt är det, men man måste förvärma vattnet i en vattenkokare, den lilla fjuttlågan tarväl en livstid på sig att värma en hel kanna annars...
 

majkeloak

Well-known member
aha!

Alltså. bubbla upp vattnet, tillsätt kaffe i övre behållaren, rör om (?), låt dra, släck lågan och låt kaffet sugas ned till undre kannan.

låter lite mer kontrollerat än vad jag trodde :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp