Vilken kvarn ska jag välja?

Axel

Well-known member
Hej alla vänner!
Nu har jag ett dilemma igen.. Jag vet verkligen inte vilken kvarn jag ska köpa. Jag och systern är som sagt i uppstartningsfasen av ett litet Caffé i Helsingborg och har allting klart förutom kvarn. Vår maskin är en Elektra Barlume av Classisc modell men vi har som sagt ingen kvarn ännu.
Jag har sökt runt lite och frågat Stenqvist m.fl. angående kvarnar men vet ännu inte säkert.
Så jag tänkte de var lika bra att fråga kaffeeliten om vad ni hade valt.
Jag söker som sagt en passande kvarn till ett mindre Caffé med runt 15 sittplatser. Pamela som min skönhet heter (Elektran med dem fina rattarna :D ) måste som sagt hitta en passande partner!

Berätta nu varför just vilken kvarn ni hade valt och varför, döp honom gärna också!

Blir Pamela och jag nöjda med era förslag får vinnaren självfallet ett pris av något slag!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kanske en Mahlkönig K 30 ES? http://www.mahlkoenig.com/machines/cf-k30es.htm

EDIT, skum länk men det borde gå att hitta fram till kvarnen...

Jag skulle välja den för att den maler "on demand" (på ett café kanske det spelar mindre roll iofs...), för att den är snabb (under 2 sekunder för en enkel) och för att den ska vara rätt bra.

Vill du ha fler sorters kaffe så borde det vara en fördel att de maler "on demand" så slipper du ha färdigmalet i dosatorn av den sorten som det går åt minst av.
 

marran

Well-known member
Mazzer är ju en klassiker om man tittar på barer i Italien, t.ex. jolly är nog inte dum

Costas på News kör med en Eureka, tillverkas av Conti Valerio, den tror jag är bra. Lättjobbad, låg ljudnivå, mikrometerinställning och fräck design. Han har den fyrkantiga, men till en Barlume skulle den här modellen passa som handen i handsken: http://www.contivalerio.com/PDF/coffee/MDML_scheda.pdf

kapacitet på 20kg i timmen borde väl räcka, borde väl motsvara runt 200 enkla espresso i timmen...

Helena skulle jag nog kalla henne, ett klassiskt namn, rimmar på Pamela också, iaf på norska :)
 

andcar

Well-known member
Efter vårt besök hos Kahls så lägger jag min röst på Santos "Silent espresso coffee grinder n°55", finns här! :)
Den är grymt snabb och tyst. Lätt att justera doseringen mm. Köp!
 

Axel

Well-known member
Tack för alla förslag, för tillfället är jag mest intresserad av en Mazzer Super Jolly och undrar därför om någon av er vet vart jag kan köpa en sådan, omgående! Bråskande bråskande! Helena grinds pamela håller jag nog endå fast vid ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp