Stockholm Vreten/Solna/Sundbyberg

Wasse

Well-known member
Som jag skrev i min presentationstråd så letar jag efter ett schysst ställe så nära Vreten som möjligt. Har inte hittat något öht än. Nån annan som jobbar eller vistas härute i ingenmansland ;) som vet om det finns nåt schysst ställe? :)

Om inte, var är "närmsta" bra ställe där man kan gå och få sin fika-latte :blush:
 

HeMo

Well-known member
Som jag skrev i min presentationstråd så letar jag efter ett schysst ställe så nära Vreten som möjligt. Har inte hittat något öht än. Nån annan som jobbar eller vistas härute i ingenmansland ;) som vet om det finns nåt schysst ställe? :)

Om inte, var är "närmsta" bra ställe där man kan gå och få sin fika-latte :blush:

Tycker tyvärr det är lite dåligt med bra kaffeställen i Solna (Sumpan har jag inte koll på). Om du bara ska ha en snabb espresso eller kaffe att ta med är nog kaffehandeln inne i Solna centrum bästa stället. De har dock inga sittplatser. Relativt nyligen öppnade även Espresso House i Solna Centrum, men jag har inte testat det än. Det blir inte så ofta man går ut och dricker kaffe i hemtrakterna när det är så kul att göra själv hemma....
 

Wasse

Well-known member
Ja det ser sannerligen tunt ut här, jag får nöja mig med Thelins konditori bredvid skatteverket :D
 

cat

New member
Kaffebutiken i solna är rena katastrofen. Man får "äggviteskum" på en överhettad latte. Inte kul. I skivaffären i Sundbyberg finns det en liten hörna där dom serverar kaffe. J&N om jag inte minns fel. Har dock inte testat det själv men det kan ju va värt ett försök..
 

Wasse

Well-known member
Skivbutiken i Sundbyberg? Var hittar jag den?

Att den ligger i Sundbyberg förstod jag iofs, men kanske lite närmare beskrivning :)
Måste ju testas, jag är ju desperat nu ;)
 

Coffeehead

Well-known member
Den ligger i början av "huvudgatan" på vänster sida när du kör mot centrum, espresson var ok när jag råkade hamna där i våras med en skiv tokig polare.
 

Lattemannen

Active member
Hej

Här recenserar jag Tre med café i Sumpan.

http://lattekollen.blogspot.com/2007/03/lgprislatte-p-tre-med-caf.html

Mitt intryck är att dom blandar bra och mindre bra lattes. Det var nån barista som gick till semi i Barista cup, så det är säkert det bästa stället i Solna/Sundbyberg/Vreten. En av dom som driver stället har kommenterat på min blogg och dom verkar ha rätt attityd att vilja utveckla sitt kaffekunnande. Detta gillar jag skarpt och dessa ställen ska uppmuntras.
 

HeMo

Well-known member
Kaffebutiken i solna är rena katastrofen. Man får "äggviteskum" på en överhettad latte. Inte kul. I skivaffären i Sundbyberg finns det en liten hörna där dom serverar kaffe. J&N om jag inte minns fel. Har dock inte testat det själv men det kan ju va värt ett försök..

Har inte provat latte på kaffebutiken i Solna så det kan jag inte uttala mig om, men espresson vill jag definitivt inte beskriva som en katastrof. Vad var det för barista när du var där? Vet att det ibland står några yngre tjejer där som verkar ha dålig koll, i alla fall om man ställer frågor om bönor etc. Kan tänka mig att de inte har så bra koll på hantverket heller, men det är bara en gissning. De gångerna jag har tagit en espresso där har det varit den yngre killen (tror han är son till ägaren) och han har bra koll på grejerna.

F ö har jag nu provat Espresso House i Solna, en latte "to go" som var för varm.
 

Wasse

Well-known member
Testade en latte på skivcentrum igår och den var väl helt okej, inget att gå i taket över men bättre än Thelins i Vreten iaf ;)
Lite blaskig och kanske aningens för varm. Dock helt klart bäst jag fått hitills.

Ska prova det där tre med cafe som ni pratade om. Hittade dock inte stället när jag sökte på hitta.se???

Tack för tipsen hur som helst :)
 

Lattemannen

Active member
Adressen är Tre med Cafe - Fredsgatan 6 i Sundbyberg och alltså inte Fredsgatan i Sthlms innerstad. Jag letade förgäves där....
 

Wasse

Well-known member
Se där, då har jag nån nytt att prova då :)

Får se om jag hinner med det på lunchen idag, man måste kanske jobba lite också :D
 

confuzed

Well-known member
Tar upp en gammal tråd här.
Har två dagar i rad denna vecka varit på kurs på SJ Service Academy i Råsunda och i deras lokaler har de ett kafé där de serverar espresso och riktigt god mat. De har J&N FTO i kvarnen(on demand), köpte en espresso som var helt ok (inte det bästa jag druckit men helt klart inom godkäntsegmentet). Om det fortfarande är någon som vill kunna fika i Solnatrakterna så kan jag kolla om det är öppet för allmänheten(lokalerna är ju öppna så annars är det väl bara att vandra in och låtsas att man hör hemma där).
 

abbejaco

Member
faema urania 1956

hej hej.
nybliven ägare till en faema urania anno 1956. jag är osäker på hur mekaniken fungerar på den här typen av leva(?) maskin. hur skall handtaget hanteras? manual saknas givetvis och jag har fått veta att man drar ner handtaget i botten , väntar tills det rinner lite och så höjer det till översta läget. men det ger ensnabb espresso med halvdålig crema. är det någon som har koll på handhavandet?? mvh alberto
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp