Estate Coffee La Minita

kafei

Well-known member
Köpte en påse på 250g av denna Costa Rica-odlade böna för någon vecka sen och kan inget annat än att verkligen rekommendera den! (Detta är alltså inte espressoblandningen Daterra/Minita utan single estaten.)
I presskanna och Eva solo var den hur god som helst. Riktigt läckert sockersöt (utan att haft i ett enda korn socker! :) ), en lätt men intensiv syrlighet som av citron. Skönt balanserad utan några störande smaker. Mmmm... En av de godaste kopparna jag någonsin druckit.
Det var i press alltså...

MEN när jag skulle göra den som espresso vart den bara sur och citronsyra! Hur jag än försökte med malningsgrad, tampning, tempsurf......så ville den sig inte som espresso. Någon som har liknande erfarenhet?

Googlade lite efter La Minita och på några ställen skrevs det att man aldrig skulle göra espresso av den (som single) utan rekommenderades för press etc. Det va ju "skönt" att höra ;) , men varför går den inte att få till som espresso måntro?
 

kafei

Well-known member
Ja Estate Coffee är riktigt stabila.

---
Var det detta kaffe du menade? Det är inte samma, men kul att det finns fler goda kaffen från Costa Rica!!

---
Har förövrigt en bild som jag tog vid nyöppnad påse. Rätt ljusrostade alltså!
 

Bilagor

  • la_minita.jpg
    la_minita.jpg
    22.1 KB · Visningar: 28

arto

Well-known member
Väldigt ljusa dom där :) Kan tänka mig hur syyyyra dom smakar som espresso :)

Jag rätt-så-mörkrostade Costa Rica från GK, det var supergott och rätt så komplett som espresso, någonting som jag tycker är värt att prova :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Nä, men det är ju två olika skolor vi har med att göra.
Dels rostning, det viktigaste i en av skolorna är ju att det ska vara så torra bönor som möjligt. Dels behöver man inte utesluta den andra skolan bara för att man tycker sig tillhöra den ena.
Ett syrligt kaffe fungerar bäst som brygg, har väl varit den gängse attityden, och den jag håller mig till själv. Kalla mig bakåtsträvare och torr traditionalist.
Extraheringsmetoden espresso är intressant, och vill man så extraherar man ett kaffe som ger en smal, syrlig och spännande smak, eller så vill man ha en spännande komposition av olika kaffesorter som tillsammans harmonierar och bildar en perfekt enhet.
Inga värderingar i detta, man de flesta vet vad jag själv tycker allra bäst om. Kom ihåg att det finns de som tycker La Minita är ett perfekt espressokaffe.
 

zix

Well-known member
För mycket syra i espresso är inte bra, tycker inte jag heller. Men med rostningen kan man styra bort mycket av den där syran - utom i de allra syrligaste sorterna, för då måste man rosta så mörkt att det blir för mörkt, och smakar kol. Kaffe från Kenya är ju traditionellt sett alldeles för syrligt för att funka i espresso, men det finns naturligtvis undantag, särskilt numera då det går att få tag i estate-kaffe även därifrån.
Sen finns det sorter som är mycket mindre syrliga, men ändå har mycket egen karaktär och smak, t.ex. Monsun Malabar, Yemen Mokha Sana'ani, Old Brown Sulawesi m.fl.
Ska man dricka mycket singel-kaffe så är det en stor fördel om man kan rosta själv, då har man möjlighet att pröva sig fram till rätt nivå. Man kan också mota bort syran med hjälp av högre bryggtemperatur, om man har en maskin där sånt går att ställa in någorlunda lätt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp