Pyser till Italien

S

Slane

Guest
Åker till Florens och Rom i 10 dagar på fredag. Någon som har några "sista minuten tips" att dela med sig av?
Kommer hyra bil så det blir till att se en del. Får hoppas kaffet är lika bra som alla säger! :)
 

Tallinn

Well-known member
I Rom gillar jag att äta och dricka i Trastevereområdet, massor av mysiga restauranger och barer. Ett av ställena som är hyggligt lätta att hitta är il Moro, precis i början av den stora restauranggatan som börjar vid det lilla torget vid floden. Vag beskrivning men det blir ganska uppenbart när man är på plats, hoppas jag...
 

Coffeehead

Well-known member
Välkommen ner, befinner mig för stunden Italien. Har bilat från Sverige(se annan tråd), och varit här i snart 2 veckor och skall vara kvar ytterligare någon vecka innan jag flyger hem. Travestere området i Rom kan jag också rekomendera, har dock inga exakta tips på barer eller restauranger men jag kan garantera att kaffet här nere ytterst sällan inte är bra.
 

Tallinn

Well-known member
Jag åker själv ner om ganska precis en vecka men till Ligurien. Vill ni ha tips runt Lévanto och 5 Terre så får ni gärna höra av er men bered er på att det kan bli ett mångordigt svar...
 

egt077t

Member
Ok,

Som jag sagt i andra trådar, mat äter du bäst lite utanför Rom...mat i turistområden är riktigt trist jämfört med övriga väst-europeiska länder och bör verkligen undvikas.....
Kaffe dricker du stående, då är maxpriset en euro, sitter du ner kan det bli avsevärt dyrare
Vin är avsevärt svårare men röda prisvärda viner finns det gott om, speciellt de lite dyrare vinerna håller en oerhört god kvalitet: Barolo och Amarone har en genomgående kvalitet som enligt mitt tyckande bara slås av Champagne, det finns helt enkelt inte dåliga viner med sådana etiketter...

CIAO
 

mag

Well-known member
Områdena Trastevere och Testaccio (lite mindre turister) är schyssta. Finns en trevlig bar i Trastevere som heter Freni e Frezioni (kopplingar o bromsar, fd bilverkstad) som bjuder på aperitivo om kvällarna. Kolla DNs restips annars. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=254&a=&sb236i0=0_0&sb236i1=2_254
Det berömda cafeet Tazza d'oro nära pantheon är väl ett mål om man inte bara vill chansa, det brukar väl dock inte vara särskilt riskfyllt i detta härliga land.
Testa även delikatessbutiken Roscoli där man kan äta schyssta luncher.
Klassiska glassbaren Giolitti har jag också besökt samt ett litet hål i väggen nära Peterskyrkan som jag inte kommer ihåg namnet på, men där var glassen helt vanvettigt smaskig.
Trevlig resa!
 

Tallinn

Well-known member
DET hålet i väggen har jag också ätit glass från! Det är precis bredvid entrén till Hotel Columbus, kanske 100 meter ner från kyrkan på höger sida, om vi pratar om samma ställe?
 
S

Slane

Guest
Välkommen ner, befinner mig för stunden Italien. Har bilat från Sverige(se annan tråd), och varit här i snart 2 veckor och skall vara kvar ytterligare någon vecka innan jag flyger hem. Travestere området i Rom kan jag också rekomendera, har dock inga exakta tips på barer eller restauranger men jag kan garantera att kaffet här nere ytterst sällan inte är bra.

Tack alla för tipsen. Kul att så många rekomenderar Travestere för där har jag bokat rum för alla nätter i Rom.

Har just laddat min GPS med italien, får hoppas att jag slipper snurra med kartor för att istället njuta av ladskapet och bli navigerad till rätt adress.
 
S

Slane

Guest
Då var man hemma igen, 6 dagar runt i Toscana och 4,5 dagar i Rom. Sett de flesta ställerna i Toscana; Florens, Siena, Chianti, Pisa och Volterra. Och självklart det man ska se i Rom.

På allt gott i Italien hade jag höga förväntningar, särskilt på maten. Har tyvärr hamnat på allt för många turistfällor, tråkig pizza och smaklös pasta! Det behövdes en restaurang* med stjärna i Guide Michelin för att göra mig riktigt nöjd. Och de serverade den godaste och smakrikaste maten jag någonsin ätit.

Självklart blev det en hel del kaffe, shotsen höll alltid en bra kvalitet dock gjorde de flesta barena inga underverk. De som var riktigt bra gick jag gärna och ofta tillbaka till.
Härlig känsla att knalla in och beställa "Un Caffe" till ett pris av 6-8kr, några snabba svep stående och man var belåten! Dock kan man diskutera deras teknik när de tillredde kaffet, minimal tampning på kvarnens tamper oftast helt snett (10-30 grader). Endast två barer använde en tampteknik utöver en nästan obefintlig på kvarnen och då användes en plast-tamper.

Då en av de barer jag verkligen uppskattade espresson från, använde de minimalt med teknik för att tillverka sitt kaffe slås man av hur insnöade vi kanske är på hur kaffet ska tillredas. Herrgud, jag är i Italien och ingen gör som vi diskuterar på detta forum.
Deras shot föll mig i smaken med en intensiv smak, lätt sötma och en lång eftersmak av bitter choklad. Baristan blev alltid lika glad av att se hur jag njöt av kaffet!

Cappuccino hoppade jag efter några prov över helt, ingen av de ställen jag var på lyckades med att få ett skum som såg och smakade som det ska. Men jag gick förbi några ställen där andra gäster serverats riktigt fina koppar.


* http://www.albergacciocast.com
 

Bilagor

  • kaffe1.JPG
    kaffe1.JPG
    34.5 KB · Visningar: 30
  • kaffe2.JPG
    kaffe2.JPG
    32.5 KB · Visningar: 28
  • bar_volterra.JPG
    bar_volterra.JPG
    84.1 KB · Visningar: 29
  • Pecorino och vin.JPG
    Pecorino och vin.JPG
    83.5 KB · Visningar: 30

Molarin

Well-known member
Baristan ser ut som snubbarna som körar i Electric Banana Band.

Fan, måste lära mig italienska...
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp