Latte Art filmer

lupoo

Well-known member
Drog en sväng på Youtube för lite latte art inspiration.
Ramlade över dessa holländska filmer (verkar vara från något holländskt mejeri typ)
Fast jag inte fattar så mycket holländska tycker jag att dessa var riktigt infomativa
Här listas de 11 små filmerna upp på Youtube.
Sen är det bara att öva öva öva... ja ni vet.
 

Nickeh

Well-known member
Riktigt bra faktist! Även om man snappade upp det mesta så skulle det vara nice med engelska istället för holländska....
 

GLC

Well-known member
Riktigt nice. Schysst när de hällde jääättesakta, det är riktigt snyggt!


Edit: Ok, vem översätter från holländska till engelska? :)
 

mag

Well-known member
Oouu wat erg leuk, zeg! Ga ik even meteen proberen!! Eerst maar een les nederlands voor zweedse baristas:

(liten parlör)
schuim/en - skum/ma
lucht - luft
volle melk - standardmjölk
schenken - hälla
hart(je) - hjärta (diminutiv)
figuur - mönster (figur)
 
C

cj53x11

Guest
Pot verdikke! Vad sjukt sugen jag blev på att öva efter att ha sett dessa filmklipp! Synd bara att jag inte har någon mjölk hemma....

Här kommer ett användbart ord till: Zebrapad
 

YocaL

Well-known member
Hahah!
..Friche-floffen! Mitt nya nick :p

Bra filmer synd man inte fattar bara.
 

lupoo

Well-known member
Är det ingen som har "språköra" här? Jag tycker jag snappar det mesta:unsure: . Det gäller att ha "ett öppet sinne" och sila bort lite "gluck gluck" ljud.;)
 

treefinger

Well-known member
Man kan säga att a och o är att få till perfekt konsistens på mjölken. Har man bra skummad mjölk så blir det fasen mönster än hur man beter sig. Syns om inte annat på de där videorna holländarna fixade till. De verkade ha koll på skumningen om man säger så.
 

Musicman

Well-known member
skumningskonst

Ja jösses.

Har börjat prova lite nu när shotsen börjar bli stabila. Det jag tycker är svårt är när jag häller i mjölken. Jag lyckas alltid med "konststycket" att få skummet att ligga kvar och mjölken glida under skummet ner i koppen...;)

Dessutom undrar jag i de där sköna holländska filmerna om mjölktemperaturen, de verkar ju ligga över 70 grader? :huh:
Trodde 65 var idealiskt och över 70 grader var lika med välling typ?

Någon som kan reda ut begreppen?

Musicman
 

Bjarne

Well-known member
Prova med olika avstånd från kannan till koppen. Håller du kannan högt så faller mjölken snabbt ner i koppen och kommer in under ytan/creman, men håller du kannan lågt så har mjölken mindre fart och breder mer ut sig ovanpå ytan.

Jag börjar med att hålla kannan lite högre och sänker sen ner den mot ytan för att "försöka" börja få till lite art. Långt ifrån nöjd, men det känns som vägen att gå. Ska träna mer på semestern ;)
 

Faktor

Well-known member
Ja jösses.

Har börjat prova lite nu när shotsen börjar bli stabila. Det jag tycker är svårt är när jag häller i mjölken. Jag lyckas alltid med "konststycket" att få skummet att ligga kvar och mjölken glida under skummet ner i koppen...;)

Dessutom undrar jag i de där sköna holländska filmerna om mjölktemperaturen, de verkar ju ligga över 70 grader? :huh:
Trodde 65 var idealiskt och över 70 grader var lika med välling typ?

Någon som kan reda ut begreppen?

Musicman

Sådär får jag det också... Håller nästan på att slita håret av mig. Speciellt när espressomaskinen är nerpackad pga renovering i lägenheten så man inte kan gå och experimentera.
 

Tobbecarnal

Member
Jag hade stora problem innan jag tog av den sista plastbiten på ångaren till min Gaggia Classic. Efter det blev mjölken betydligt mer homogen och numera händer det att jag får till det riktigt bra. Mina första löv kom igår :D
 

Musicman

Well-known member
Nu ÄNTLIGEN funkar skumningen hjälpligt!

Hallå igen,

Nu kom jag på hur det skall funka - iaf för mig! Hade ju problem att få något mer än rejält skum på toppen och icke skummad mjölk under det. Det jag gjorde var att jag vid 37 grader sänkte ner ångpipen och fortsatte skumningen där istället och vips - så kom det fram ett yoghurtliknande skum som jag nu börjat fixa lite art med.

Vilken känsla!!!:D

Musicman
 

Bjarne

Well-known member
Grattis! Nu är det bara att sätta rutinen i ryggraden så det funkar kl. 7 en måndagmorgon också ;)

Alltid skönt när saker funkar :D
 

Musicman

Well-known member
Tack så mycket!

Jepp - nu är det rutin som gäller....och klockan 7 en måndagmorgon är som gjord för att testa om man funkar under stress....*s*

Fick nästan tårar i ögonen efter det lyckade resultatet - jösses vilken nörd jag blivit....:cool:

Musicman
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp