Köpa begagnat? Vad ska man tänka på?

goldfish

Active member
Hej!

Vad ska man tänka på när man köper en begagnad espressomaskin. Vad ska jag tänka på och vad ska jag testa för att veta att allt är OK?

Jag tror att min första maskin kommer bli en helautomatisk espressomaskin. Manuell maskin får det ev. bli senare i framtiden :)
 

cango

Well-known member
begagnad manuell/halvautomatisk är nåt jag kan tänka mig (ja, jag köpte ju en så) men helautomatisk....nja. Inbillar mig att det är för mycket elektronik och grejer som kan gå fel. manuella maskiner är mer enkla att reparera, inbillar jag mig. (har själv bytt: pressostat/pump/elektroniklåda/strömbrytare/värmeaggregat samt en pryl till jag inte minns vad den hette. klarar jag det, så klarar nog alla det)

helautomatisk skulle jag bara köpa med garanti och nära till affärn....men jag kanske har fel. Kanske de håller bra, och är lätta att felsöka/fixa själv.
 

Asprilla

Well-known member
fördelen med en begagnad helautomat gentemot en begagnad manuell tycker jag nog är att det är mindre risk för att den tidigare ägaren har skruvat och pillat själv. och sen har ju vissa helautomater funktionen att de räknar antalet gjorda koppar. och då kan du själv avgöra hur använd den är.
 

Tallinn

Well-known member
Jag har varit innanför skalet på båda sorter och medans halvautomater ofta är gjorda för att vara servicevänliga så verkar helautomater vara byggda för att hålla användarna på utsidan.

Däremot så kan man säkert hitta en fräsch helautomat beg, det finns ju två rimliga skäl att sälja en helautomat, antingen att det visade sig att man inte var så intresserad och säljer pga det, eller att man är så intresserad att man vill byta upp sig.

Enklaste sättet att testa är väl att be att bli bjuden på en kopp kaffe? Funkar allt bra så kan man nog förmoda att maskinen är som den ska, strular det så strular det väl ganska konstant...
 

goldfish

Active member
Tack för snabba svar! Jag är ju ny här, så det är kul med responsen!

Min tanke är att köpa en begagnad som är i bra skick. Är det yttre väl behandlat så brukar det ofta även reflektera hur den används. Kanske att jag försöker hålla mig till en maskin som gått max 2500 koppar eller liknande. Det borde vara helt OK för en helautomaskin i bra kvalité, ex. Jura eller motsvarande.

Men redan nu början man ögna åt La Marzocco GS3 :) Men det får bli i framtiden. En helauto för stressade stunder är nog bra att ha ändå!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp