Bara Vara i örebro

Tobias

Well-known member
Verkar som ingen har nämt detta ställe heller så jag skriver en rad.

Ambitiös personal i alla fall syskonen. Tror att det är familjedrivet, En kille och en tjej som har gått beigeutbildning. Man får alltid god espresso av de två men de verkar inte lära upp sin extrapersonal speciellt mycket. Alltid fin art och de ar precis investerat i en Mahlkönig ks nånting!

Har ingen koll på bönorna men ska ta reda på't snart!

Går att få riktigt goda sallader också om man nu vill äta!
 

rainman

Active member
Zoega för hela slanten sist jag kollade, synd att förstöra den ambitionen dom har med det kaffet :\
 

kit_brenner

Well-known member
Han som har det tror jag gick till semi i BC om jag inte missminner mig. Tyckte läsa mig att de hade någon "egen" blend, men det var ett tag sedan jag var där. Dock är det mitt primära ställe downtown Örebro.
 

vanhoffen

Well-known member
Vi får utöva påtryckningar. Sen är det ju det där med alla tillfälligt anställda artonåringarna som inte får någon utbildning. Tror att man lätt kan få upp intresset hos sin personal genom en enkel utbildning och allmänt prat om kaffet.
Jag menar är ägarna utbildade så behöver dom ju inte skicka iväg sina timanställda på utbildning utan kan ju köra en snabbkurs på stället men förtydliga för dom hur viktigt det är kunna servera genomgående bra kaffe.

Bara Vara har bäst bakverk i stan :) och bra kaffe
 

Zalve

Well-known member
Bakverk?
Håller med att de har bra kaffe, men så mycket bakverk har de väl inte ? Några "bit-tårtor" och sen mackor.

Nåja ett bra vattenhål att gå till
 

Tobias

Well-known member
Nya maskiner. Malkhönigen är borta, var troligen ett prov. kvarnen är nu en santos, och maskinen hör och häpna La Marzocco har hittat till örebro. GB/5 tregruppare. Men så länge inget görs åt bönorna så klarar jag inte av att gå dit.

Åt en sallad, gott som vanligt, och avslutade med en dubbel ristretto. Matteus gjorde den. Malde en omgång, blev inget bra så han gjorde om. Maskinen gjorde sitt kvarnen hade gjort sitt och matteus hade gjort det väl. MEN det smakade bara skit. Jag skyller på bönorna jag kan inte se vad annat skulle vara. En kort dubbel ristretto som såg fin ut men som smakade riktigt illa. Kan vara så att maskinen inte är kalibrerad än, men ändå.... Varför satsar man på sådan kvalité när man inte bryr sig om bönorna?

Men ändå kul att få dricka från en marzocco när man är på stan!
 

Tobias

Well-known member
Hmmm

"Nu har vi på bara vara tagit in vårt eget kaffe-espressoblandningen con calma"

Vad ska man tro, ska gå in imorgon och fråga och prova!
 

Joakim

Well-known member
Trots all så är BaraVara ett av de bättre ställena i Örebro.

Om ni tycket BaraVara är sisådär så bör ni undvika Nora, här finns det mycket att lära :(, det mesta smakar riktigt dåligt...

Själv är jag nybörjare inom området, men det är kul att se att det finns fler i Örebro som är intresserade...
 

Tobias

Well-known member
I nora äter man glass inget annat!!!! Det är en mysig stad. Men kaffe det kan dom inte!
 

Zalve

Well-known member
Fast glassen Nora är svårslagen,, Man får nog ge sig till Åhus för att hitta nåti närheten.

kanske skulle titta in till B.V och kolla kaffet nu då.
 

Joakim

Well-known member
Rekommenderar LillAnnas (Örebroglass) nere vid Norasjön, den är godare än Noraglass...
 

vanhoffen

Well-known member
Var på Bara Vara i lördags och tog en dubbel ristretto.
Det var utan tvekan den bästa jag druckit på stan.
Bönorna dom avänder är en egen blandning med 20% indisk robusta.
Vet ej vem som rostar men det är någon i mellansverige, mer kunde dom inte säga:D
 

lupoo

Well-known member
Lite OT men ändå.
Skumt att två "lokala eftersnack" hade samma innehåll i tisdags.

Västerbotten körde med "Hemkomst från fotbolls VM" och "Specialkaffe"(Costas är kung!!!)
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=934987

Örebro körde "Hemkomst från fotbolls VM" och "Specialkaffe"
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=72883&a=930436&lid=puff_889343&lpos=lasMer

Riktigt lustigt blev det när även samma frågor dök upp, "Kan man tävla i kaffe?" Misstänker starkt att svt har en centralt belägen redaktion som skriver manus till alla lokala eftersnack ;).
 

Tobias

Well-known member
Pratade med matteus idag över en enkel och nu händer det grejer. den egna blandningen är ändrad, borttagen är den afrikanska robustan, En ny kvarn uppställd Mazzer mini Ele mod A med johan och nyströms FTO. Till brygg är det sumatra gayo mountain som gäller, ekologiskt. Tydligen så ska de köra med olika bönor i mazzern för de som vill prova lite andra sorter mer fruktiga arabicakaffen, och deras egna con calma i santosen som huskaffe!

Härliga tider! tog såklart FTO:n och den var riktigt fin med en fantastisk vacker crema, trevlig syra och lång eftersmak.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp