Göteborgsvarvet!?

knasper

Well-known member
We are T minus 55 hours and counting.....

Forumet är ju fullt av cyklister, ger sig tillkänna i såväl avatarer som inlägg. Hur är det med löpare? Inte lika fräckt, eller:nowink: ?

Vet inte om jag själv kan kategorisera mig som en "riktig" löpare. Inget ultra här, inte. Är man lite för benägen på det lata livet så får man vara nöjd om man ids hålla igång basträningen, vilket återigen inte varit så lätt.

Nu är det då dags igen för årliga Göteborgsvarvet. Tränat för lite givetvis, inget i april pga sjukdom. Får inrikta mig på att ta mig igenom "hedersamt". Hur går det för er andra? Kom igen, ge lite respons, ni finns nog där ute!

Jag vill även har er löpares och givetvis cyklisters uppfattning om kaffeuppladdning. Glöm pasta, hur mycket koffein skall jag ladda upp med? Jag har någon gång sprungit en sväng med espresso i blodet och kännt mig görstark. Någon gång har det bara kluckat besvärat i magen. Det sistnämnda är OK i skogen, INTE i centrala Göteborg :lol:
Fem dubbla espresso till frukost på lördag och gott om tid för toasittning :unsure: ?
 

brengen

Well-known member
En espresso ganska nära start förutsatt att du har haft en bra vätskeuppladdning dagarna innan. Dvs. att du inte dricker en himla massa vatten på morgonen så att du blir pissnödig precis innan start. Nu ska det väl inte bli särskilt varmt till helgen så överdriv inte med vätskeuppladdningen i och med att vatten lagras i muskelcellerna och du blir onödigt tung till loppet.

Kolhydratladdningen skulle jag avstå helt och hållet i och med att loppet är så kort (man blir segstartad med en rejäl kolhydratladdning). Ät normalt bara. Är loppet på lördag så är det ändå försent att starta en kolhydratladdning nu.

Ät normalt och håll en bra vätskebalans i kroppen utan att överdriva vattendrickandet timmarna innan start följt av espresso så nära inpå start som möjligt så kommer det nog gå bra.

Det här är vad som brukar funka för mig om loppet är kortare än 3 timmar.

Lycka till!
 

knasper

Well-known member
Som sagt, jag är inte i storform men mitt lopp kommer inte att vara i 3 timmar, knock on wood :D .

Tack för tipsen, dem ligger i linje med hur jag tänkt. Ingen idé att göra för stort väsen av en liten löptur. Nu har du bara att ge mig ett förslag på bra kaffeställe i Slottskogen :lol:
 

wesaft

Well-known member
Kaffet ska du väl även ha när det är 2-3km kvar, för att ta ut det där lilla extra.
Du får be någon stå med en chefallotermos med en dubbel i mot slutet av slingan :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
De där nedra loppen... De envisas alltid med att dra slingan utanför mitt hus så är jag ute, eller jobbar, kan jag inte komma hem och är jag hemma kan jag inte komma ut. Kan dom inte köra det där ute i skogen någonstans istället? :mad: Dessutom har något coverband fått för sig att stå utanför och spela gubbrock i flera timmar. Folkligt, och alldeles vedervärdigt! :mad:

Är jag hemma när klungan drar förbi ska jag mala upp allt kaffe jag har, med öppet fönster så det luktar ut på gatan, och stå där och smutta på en ristretto. Kanske också försöka överrösta rockbandet med lite riktig musik.
 

arto

Well-known member
Eller så tar du fulkaffe och maler riktigt fint... sen låter vinden sprida det... på dom stackars hålligångarna :)
 

knasper

Well-known member
Hmm, kaffe vid 2-3 km kvar, då är jag ju vid Kaffemaskinen. Cheffalo - kan du inte ha öppet lördag kl 16:24 så kommer jag inom på en kopp?
 

mikaels

Active member
Jag önskar lycka till, själv springer jag Rösjöloppet denna helg (11,6km), så det blir inget varv, men helgen därpå blir det ett litet Stockholmsvarv i form av Kungsholmen halvmara.
Kul att det fanns fler löpare här :)
 

knasper

Well-known member
Själv har jag senaste veckan BARA lyssnat på bra musik: Gary Numan, System Of a Down, diLeva, Ultravox, David Sylvian, Mustasch, Dire Straits, Tracey Thorn, Magnus Uggla :huh: Supertramp .....
 

knasper

Well-known member
Första "gubbrockbandet" stötte jag på vid Mariaplan (tror jag att det heter strax efter Slottskogen). Bor månne Cheffallo i Majorna förstår jag om han har grindat tänderna ikapp med bönorna under dagen. Kände ingen lockande kaffedoft under mitt varv så jag fick klara mig utan.
Vid start gick det i alla fall runt en tjej med en stor termos på rygg och nån typ av bensinpumpshandtag i handen och sålde kaffe. Kul idé men det såg inte ut att vara min sort. På allén såg jag som i dimma diverse kaffehak (har nu ingen aning om vad dem hette) men hade jag ramlat in där i mitt tillstånd så hade jag inte fått kaffe eftersom jag endast kunde betala med blod, svett och tårar. (Ja, ja inte blod då men det lät bra). Har alltså gått en hel dag på förmiddagens dubbla espresso, för ta igen det i morgon :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp