Helautomatisk Siemens

hippokid

Well-known member
Vill man bara ge utrymme åt en viss form av åsikter och idéer blir det ganska tråkigt tycker jag.

Precis. Just därför tycker jag att det är trist när någon frågar om en viss maskin och får svaret att det inte är gott nog, utan att det bara är en typ av maskin som duger... nämligen en sån man själv har hemma.

Det jag tycker är riktigt skoj med forumet är att de flesta inte är som på många andra material-sports-forum (t ex hifi, bilar) och skryter om hur bra deras egna maskiner är, utan kan hjälpas åt och försöka hjälpa en nybörjare. Om man är jättenöjd med sin maskin så är det väl toppen på alla vis, men det innebär ju inte att andra maskiner är dåliga?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Precis. Just därför tycker jag att det är trist när någon frågar om en viss maskin och får svaret att det inte är gott nog, utan att det bara är en typ av maskin som duger... nämligen en sån man själv har hemma.

I den här tråden?

Då har du livligare fantasi än jag, för något sådant kan jag inte hitta i den här tråden.:huh:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
jag har noterat att det finns en rad billigare modeller som, i alla fall till det yttre, ser snarlika ut som den nämnda modellen. Finns t.ex. en på netonet (Siemens TK54001) för ca 5 000 SEK. Gör de lika bra kaffe och skiljer sig mest vad gäller finesser, eller är det olika innanmäte?

Intressant fråga... Jag undrar om det kan vara på samma sätt som med tex videokameror? Att de låser en del funktioner och finesser på billigare modeller och lämnar samma funktioner olåsta på modeller som de tar extra mycket betalt för?

Då skulle man teoretiskt sett kunna köpa en billigare maskin, köra ett hack på firmware och vips så låser man upp deluxfunktionerna som "inte finns" på de billiga modellerna...

Exempel på videofunktioner som kan "hackas fram" ur billiga produkter: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/1104/
 

Asprilla

Well-known member
just TK54001 tycker jag ser helt annorlunda ut än alla andra siemens. jag tycker mig kunna se på en helautomat vilket märke den har, men den hade jag inte prickat in. ser ut att vara byggd på ett annat sätt.
 

petrucci

Active member
Då man inte HÖR utan bara LÄSER vad folk tycker på ett forum så kan en mening tolkas på en massa sätt. vad en annan menar med väl och ifrågasättande kan en annan tycka rentaav vara näsvist och uppkäftigt.

det är som gjort för missförstånd ibland!

Just a thought!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Då man inte HÖR utan bara LÄSER vad folk tycker på ett forum så kan en mening tolkas på en massa sätt. ....det är som gjort för missförstånd ibland!

Helrätt helrätt.
Det är därför jag gillar att berika mina små inlägg med glada gubbar: :lol:

Eller med en cool snubbe: :cool:

Eller en liten "wink" ;)

Fattar jag inte något så är jag undrande... :huh:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
De tycker jag dels är roliga, dels så kan de ge en liten beskrivning av "tonen" i ett inlägg. De kan vara arga ochså :mad:

Trots allt är vi ju alla ute efter en god kopp :coffee: och en trevlig stund i forumet.:D Men man kan ju bli orolig av att surfa här ibland ochså. Ska man behöva köpa sig en spritt ny fritös att slakta nu ochså, bara för att göra en snygg bönkylare av den...:unsure:

Lite trist är deet att man inte får lägga in mer än 4 bilder/smileys per post...



EDIT: Nog offtopic i den här tråden nu tror jag. Vi lägger hela det motsägelsefulla gnabbet bakom oss.... ahh och inga fler glada gubbar får jag skriva heller....
 

hippokid

Well-known member
EDIT: Nog offtopic i den här tråden nu tror jag. Vi lägger hela det motsägelsefulla gnabbet bakom oss.... ahh och inga fler glada gubbar får jag skriva heller...

Men du får en glad kaffegubbe av mig här :lol:
Sen kan jag väl inte låta bli den i mitt tycke finaste gubben: :coffee:

Ha en bra dag alla glada!
 

plind

Well-known member
Efter lite inledande strul är nu maskinen på plats och de första rapporterna säger att kaffet blir gott men jag måste nog göra ett hembesök och kolla så det stämmer, vi har nog inte riktigt samma referensramar;)
 

Tallinn

Well-known member
Hehe, ska bli klart spännande att se vad du tycker! Vore ju kul om det faktiskt var bra!
 

plind

Well-known member
Jag hyser inga tvivel om att det kan bli jättebra bara man hittar rätt inställningar(och har ett bra kaffe förstås...).
 

Mangan

Well-known member
Någon annan som har erfarenheter kring den här maskinen? Den påminner ganska mycket om juramaskinerna, tycker jag. Bryggkammare på 7-14g t.ex.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp