Helautomatisk Siemens

plind

Well-known member
Ja. Vad är det du vill veta?

Gör den gott kaffe?

Finns det många inställningsmöjligheter?

Är den bra på att skumma mjölk?

Fungerar dom automatiska rengöringsprogrammen?

Hur är tanken med de 2 utloppspiparna; singel i en och dubbel i båda?


En jobbarkompis har köpt en....
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
De jobbar hårt på att få till en lång lista med punkter i PDF filen i alla fall... vad sägs om följande motsägelser:

*Alla inställningar görs med vred.
*Användarvänlig dialogdisplay.
*Enkel programmering av alla funktioner med knappfält i displayen.

:lol:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Gör den gott kaffe?

Finns det många inställningsmöjligheter?

Är den bra på att skumma mjölk?

Fungerar dom automatiska rengöringsprogrammen?

Hur är tanken med de 2 utloppspiparna; singel i en och dubbel i båda?


En jobbarkompis har köpt en....

1 Lika gott som någon helautomat.
2 Hade barnsjukdomar i början vad gäller mjölken. Blev inte varmt nog (vid kylskåpskall mjölk).
3 Rengöringen ska funka.
4 Enkel/dubbel ur båda piparna.

..och som vanligt ska Kaffegalningen in och "trolla" i trådar och få folk att känna sig dåliga för att de inte är intresserade av att nörda ner sig.
Det är inga motsägelser KG, det är så den funkar damn it.
(och nej, den finns inte hos oss)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
..och som vanligt ska Kaffegalningen in och "trolla" i trådar och få folk att känna sig dåliga för att de inte är intresserade av att nörda ner sig.

Trolla?
Har jag fått någon att må dåligt så ber jag om ursäkt, det var definitivt inte meningen.

Tyckte bara att det såg lustigt ut med funktioner som "alla inställningar görs med vred" och "knappfält i displayen". Fördelen med vred är väl att man ser vad man vrider de till, och ser direkt vad man ställt in något på utan att behöva displayer med knappfält.

Sheezez, varva ner Cheffie, du blir gammal i förtid av att jaga upp dig sådär. ;):cool:
 

Asprilla

Well-known member
jag kollade en del på siemens innan jag köpte min maskin. som Cheff säger så var det mjölkproblem. det var nog främsta anledningen till att jag inte valde siemens. men samtidigt är denna maskin lite senare modell än det jag kollade på.

om jag inte minns fel var det siemens som en säljare sa till mig tillverkades av jura. "en jura med siemensmärke på".... det får vara hur det vill med den saken. det finns nog med i nån gammal tråd om du söker.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
om jag inte minns fel var det siemens som en säljare sa till mig tillverkades av jura. "en jura med siemensmärke på".... det får vara hur det vill med den saken. det finns nog med i nån gammal tråd om du söker.

Det är ju heller inte direkt sant. Det är som att säga att Skoda och VW Golf är samma bil för att de har samma bottenplatta, osv.

KG, jag behöver inte varva ner. Jag tycker det är synd att du alltid måste göra dig lustig i varenda tråd som handlar om helautomater. Det gör mig lite beklämd. Meningen med det här forumet är att vi ska kunna prata om allt som har med kaffe att göra. Bara för att du inte kan tänka dig att äga en maskin, låt andra prata om den i alla fall utan dina plumpa inlägg.
För din upplysning kan jag nämna att när du vrider på vredet ser du i displayen vad du har valt. Är det så konstigt? Tror det är samma med volymväljaren på din ljudanläggning, t.ex.
 

plind

Well-known member
Tack för alla svar. Det verkar som det kommer att krävas en del experimenterande med malningsgrad,vattenmängd etc. för att hitta det optimala läget trots att den är "helautomatisk".
 

Mangan

Well-known member
Glöm inte att posta och berätta resultatet för oss!

Maskinen ser ju riktigt nice ut! ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
KG, jag behöver inte varva ner.

Jo, det känns som det.

Jag tycker det är synd att du alltid måste göra dig lustig i varenda tråd som handlar om helautomater.

Jaså? Var?

Det enda som var lustigt var det jag uplevde som en motsägelse i PDF filen. Jag har inte sagt ett ord om hur bra eller dålig den är, eller hur automatiska maskiner är överhuvudtaget i den här tråden!

För din upplysning kan jag nämna att när du vrider på vredet ser du i displayen vad du har valt. Är det så konstigt? Tror det är samma med volymväljaren på din ljudanläggning, t.ex.

Tackar för upplysningen.

Ja, det är konstigt, det tar i princip bort vitsen med ett vred tycker jag. Ett vred har fördelen att man ser vad den pekar på med en prick, en pil eller liknande som pekar mot en skala eller mot skriven text på apparaten ifråga (ett traditionellt vred som jag tänker på alltså).

Nej, det är inte samma som i min musikanläggning. Den har ingen display överhuvudtaget i förstärkaren. Den har dock många vred, och alla de pekar med prickar mot det som för tillfället är valt med det vredet.

Kan vi lägga ner det här gnabbandet nu kanske?
 

Thomas

Well-known member
KG: Men allt handlar liksom inte om hur Du uppfattar saker och ting. Jag trodde det här forumet var en plats för att mötas, inte för att basunera ut sina mer eller mindre intressanta åsikter.

Dina inlägg i den här tråden tillför ingenting, och jag misstänker att jag inte är ensam om att tycka det.

SÅ, då fick jag sagt det jag ville, och nu till ämnet för tråden:


Siemens verkar vara vettiga maskiner tycker jag. Jag har själv en Gaggia Helautomat. Det var nära att det blev en Siemens, det var nog mest att jag fick ett väldigt bra pris på en Gaggia Titanium som gjorde att jag inte köpte Siemens. Det jag läst är att folk verkar vara nöjda. Har aldrig smakat något kaffe från en Siemens, så där kan jag tyvärr inte uttala mig. Förmodligen smakar det ungefär som från de flesta bättre helautomatiska maskiner, det vill säga helt ok. Cheffalo brukar prata gott om Jura, och i ärlighetens namn tror jag väl att de maskinerna är snäppet bättre än resten av helautomater på marknaden i dag. Undrar om det inte var du Cheffalo som skrev att Jura-maskinerna går att ställa väldigt fint i malningen. Det är annars ett problem med helautomater har jag märkt. Kaffet rinner ofta igenom för snabbt.

/T

Skriv gärna om hur det gick här i tråden!
 

majkeloak

Well-known member
Jag har labbat lite med två siemens som finns i släkten.
Det lilla jag har labbat, har jag lyckats sådär. Jag har fått rätt god espresso men ingen kalasgod. Jag har dock inte provat så många sorters bönor, men generellt var det för mig svårt/omöjligt att få till en för kort rinntid, även med finaste malningsgraden. Kan dock vara ett annat fall med andra bönor.

Sedan är den inte så konsekvent med mängden i koppen. har ännu inte lyckats tänka ut hur den doserar vattnet, men trots att jag inte ändrar någon parameter så kan mängden färdigt kaffe ändras från dag till dag.
Än en gång så är inte testerna fullständiga eftersom jag inte har apparaten hemma hos mig, och därför inte har lagt tillräcklig tid.

Och det där med skummningen. En äldre modell i "Silver" har rätt låg kapacitet och orkat inte skumma så länge innan det är dags att återhämta sig.
En nyare modell i "pianolack" har jag inte provat att köra själv, ännu.

Men slutligen, om man provar sig fram mer fullständigt än vad jag gjort hittar man säkert kombinationer att bönor och metoder som passar en. De ägare jag känner är nöjda, men de är å andra sidan inte total-insnöade och mixtrar så mycket.

/Mikael
 

Tallinn

Well-known member
KG: Men allt handlar liksom inte om hur Du uppfattar saker och ting. Jag trodde det här forumet var en plats för att mötas, inte för att basunera ut sina mer eller mindre intressanta åsikter.

Hmm, trodde personligen att en väsentlig del av begreppet "möte" var att man utbytte åsikter?

KG kan vara lite bufflig ibland men jag tycker i det här fallet inte han var alls klumpigare eller osmidigare än vad cheff var i sitt "angrepp". Men alla vill vara kompis med kaffemaskinen så där är det igen som klagar...
 

Maglite

Well-known member
Jag har ingen uppfattning om Siemens kaffemaskiner eftersom jag aldrig har ägt någon. Var dock också på väg, men blev övertygad om att Saeco var ett bättre val, av en kompis.

Dock kan jag säga att de andra Siemensprylarna jag har, diskmaskin, induktionshäll, tvättmaskin och damsugare, fungerar utmärkt. Siemens gör bra grejer tycker jag.
 

hippokid

Well-known member
KG kan vara lite bufflig ibland men jag tycker i det här fallet inte han var alls klumpigare eller osmidigare än vad cheff var i sitt "angrepp". Men alla vill vara kompis med kaffemaskinen så där är det igen som klagar...

:lol:

Det faktum att Cheffalo försöker hjälpa till i den aktuella frågan istället för att klanka ned på detaljer som KG gör kanske har med saken att göra mer än att vara kompis med en leverantör?
 

Tallinn

Well-known member
Det är ett forum, olika människor har olika åsikter, vissa är man intresserad av, de andra behöver man inte lägga någon tid på.

Vill man bara ge utrymme åt en viss form av åsikter och idéer blir det ganska tråkigt tycker jag.
 

Mangan

Well-known member
Inte meningen att föra tråden tillbaka till det aktuella ämnet (Helautomatisk Siemens ;)), men jag har noterat att det finns en rad billigare modeller som, i alla fall till det yttre, ser snarlika ut som den nämnda modellen. Finns t.ex. en på netonet (Siemens TK54001) för ca 5 000 SEK. Gör de lika bra kaffe och skiljer sig mest vad gäller finesser, eller är det olika innanmäte?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag förstår ärligt talat inte ens problemet i den här tråden?
Hade jag sagt "Nää, buu, köp en HX. Helautomater är värdelösa och kan inte göra espresso" hade det varit en annan sak.

Det enda jag kommenterade var en (i min livliga fantasi) roligt frmulerad lista i en PDF fil, där man motsäger sig själv. Om så var fallet, om vred är bra eller anus, om displayer i färg är det enda som kan accepteras eller inte har egentligen inget med min ursprungliga post att göra. För jag får väl tycka att något är roligt formulerat som en motsägelse om jag vill?

För jag klagade inte på maskinen ens, jag klagade på PDF filen, eller snarare på texten i filen, eller snarare på den som skrivit texten, eller snarare på den som utformat orden som någon plitade ner på ett tangentbord så att en PDF fil kunde skapas.

Men ingetdera har något att göra med kaffeapparaten ifråga, den har jag inte klagat på. Eller hur?:cool:

Nog om PDF filen nu. Så intressant var den inte...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp