För mycket kaffe i filtret?

Mike å

Member
Har man för mycket kaffe när det blir ett avtryck av brygghusfiltret och skruvskallen som på bilden?
 

Bilagor

  • DSC00345.JPG
    DSC00345.JPG
    57.8 KB · Visningar: 81

Tallinn

Well-known member
Ja, idealiskt så blir det inga avtryck. Finare malning och mindre kaffe alltså!
 

hippokid

Well-known member
Teoretiskt är svaret ja, du har för mycket kaffe. Min empiriska erfarenhet med Silvia säger nej, du har inte för mycket kaffe. Det bästa kaffet jag druckit ur Silvia har undantagslöst varit överdoserat så att skruven ger avtryck i pucken. Jag brukar läsa på så mycket jag kan, testa olika alternativ, och sen ta det som blir godast ;)
 

MrBean

Well-known member
Jag undrar om inte det är så att under själva bryggning så är inte kaffet inte uppe och emot duschspridaren utan det kommer upp när trycket minskar och pucken kan expandera. Du kan ju testa att sätta i en laddning utan att köra den och sedan ta loss den och kolla om du fått avtryck.
En fundering, har inte testat själv...än :)
 

Bjarne

Well-known member
Mina puckar har alltid märke från skruven i sig. Har provat att överdosera mer, men då fick jag inte ens in handtaget i maskinen :(

SÅ, du ska helt enkelt se ett märke. Jag fyller malt kaffe fullt upp, drar jämns med kanten med fingret och tampar hårt. Kaffet packas ned till linjen inuti dubbelfiltret då.

Det smakar gott och pucken är så gott som torr, så jag kör på med märke i pucken. Blir godast så ;)
 

knasper

Well-known member
Har just tömt Grindenstein i potatislandet så jag kan inte kolla tillbaka på mina gamla puckar. Har Silvia som Mike å och jag får ibland skruvmärke, ibland inte. Aldrig att jag överdoserar så att kaffet tar i brygghuvudet innan extraktion, det blir för överdoserat då filtren är rätt djupa. Hippokid har rätt, kaffet expanderar så det är rätt naturligt at det ser ut som i ditt filter.

Smakar det bra är det bra!

Hur potatisen blir återkommer jag till om et par månader...:D
 

Kahve

Member
Jag skulle säga att ett märke från skruvskallen är ok, men försök undvik att få ett märke av brygghusfiltret. Bifogar några bilder som jag tycker styrker detta.

Visa bilaga 352
Vikt utan kaffe.

Visa bilaga 353
Mängd kaffe. Försök att inte komma över skåran i dubbelfiltret.

Visa bilaga 354
Vikt med kaffe. Vilket innebär 15g kaffe.

Visa bilaga 355
Skruvskallen har lämnat ett märke efter att jag testat att fästa handtaget i maskinen.


Dessa förutsättningar resulterade i 50ml på 27s.
 

Bilagor

  • 21.JPG
    21.JPG
    82.8 KB · Visningar: 70
  • 22.jpg
    22.jpg
    69 KB · Visningar: 86
  • 23.jpg
    23.jpg
    73.7 KB · Visningar: 73
  • 24.jpg
    24.jpg
    67.6 KB · Visningar: 97

Mike å

Member
Mina puckar har alltid märke från skruven i sig. Har provat att överdosera mer, men då fick jag inte ens in handtaget i maskinen :(

SÅ, du ska helt enkelt se ett märke. Jag fyller malt kaffe fullt upp, drar jämns med kanten med fingret och tampar hårt. Kaffet packas ned till linjen inuti dubbelfiltret då.

Det smakar gott och pucken är så gott som torr, så jag kör på med märke i pucken. Blir godast så ;)

Precis så har jag gjort och då har det blivit bra.
Den här gången (då bilden blev) blev det nog lite mer en vad det brukar vara och det tillsammans med ett desperat försök att använda nya tampern gjorde att det blev lite trångt.
Men då kan jag fortsätta som tidigare med gott samvete:D
 

Bjarne

Well-known member
Sov gott och tryggt i natt då :)

Lämnar över till nattugglorna nu, I need me some shut-eye
 

kafei

Well-known member
Kahve: Snyggt!!

---
För mig blir det också i stort sett alltid avtryck från skruven/spridarfiltret. Men gott blir det i alla fall!

Har dock tänkt på detta jag också och undrat om man ändå inte vill ha kaffet helt slätt (som efter tampningen) när man brygger det?!? Kan inte det att skruven trycks ner i pucken eventuellt orsaka channeling...?

Någon som testat med trippelt filter till Silvian?
 

Bjarne

Well-known member
Jag tror att chansen för channeling är minimal. Större är nog chansen för det om man knackar för mycket med tampern. Enda syftet är ju att skaka ned kaffe från kanten som jag förstått det, så ytterst lite knack gäller.

Om pucken lätt skulle dela sig på mitten kanske skruven är boven, men jag tvivlar...
 

knasper

Well-known member
kafei: Jag har trippel på Silvian, följde med nakna filterhållaren jag köpte på Kaffemaskinen. Det funkar bra att göra tripplar, skall man ha en bautalatte som min fru vill skadar det inte med 20 gr torrt/1 dl färdigt. Tyvärr är filtret för djupt för att passa i Ranciliohandtaget så tänk på att kolla pf i handtaget innan du köper ett.
 

MrBean

Well-known member
Pros/cons:(gissar jag)
+ Rätt mängd för den bönan/malningen

- Risk för channeling, tanken med slät yta är ju att kaffet skall passera jämt genom hela pucken. Vatten följer onekligen minsta motståndets lag.
- Mer "guck" att tvätta bort

Å Kahve, Respect! ;)
 

Joakim C

Well-known member
Jag har tidigare provat större filter till Silvian utan att de passade men när jag förra veckan beställde ett naket filterhållare från kaffe-agenterne.dk beställde jag också ett 14grams som turligt nog också passar i orginalfilterhållaren. Nu är allt så mycket lättare, puckarna blir lite blötare men på det stora hela är resultatet mer konsekvent. Orginalfiltret ger också kanonshots men man måste dosera helt precist för att det ska lyckats.

ps. Tack till Rune L som tipsade mig om kaffe-agenterne.dk

EDIT: Såg precis på Silvias specs att filtret som följer med orginal är på 12g.
 

Kahve

Member
Efter att jag sökt efter mer info om Silvian, så verkar det som att dom medföljande filtren är avsedda för 6 och 12 gram. Hittade en sprängskiss på www.coffeeparts.com där det framgår att det finns passande filter för 7 och 14 gram. Dessa filter använder jag nu och resultatet är att jag kan använda samma mängd kaffe som tidigare, men slipper märket efter skruvskallen. Filtren beställde jag från ALRp. Skillnaden i storlek på filtren kan ni se nedan.

Visa bilaga 439
Dubbelfilter (original till vänster).

Visa bilaga 440
Enkelfilter (original till vänster).

Visa bilaga 441
Sprängskiss


Artikelnumren hos ALRp var samma som i sprängskissen ovan.
 

Bilagor

  • 27.jpg
    27.jpg
    79.8 KB · Visningar: 35
  • 28.jpg
    28.jpg
    76.9 KB · Visningar: 20
  • 29.jpg
    29.jpg
    129 KB · Visningar: 23

Tallinn

Well-known member
Och skillnaden i smak Kahve? Det är ju det mest spännande! Har du samma erfarenheter som Joakim?
 

RuneL

Well-known member
Halløjsa,

jeg har både et 12g og et 14g filter til min silvia, som jeg har eksperimenteret en del med.
Jeg oplever ikke den store (ingen?) forskel i smagen, men jeg syntes det er en del lettere at dosere kaffen i 14g filteret. Jeg har ikke vejet hvor meget jeg kommer i, men det virker som om mine skud er mere konsistente, så noget har ændret sig.
Ang. skruemærket i pucken, så har jeg leget lidt med det også. Så længe at kaffen ikke kommer op og berører shower-screen og pucken dermed forstörs, så oplever jeg ikke at det giver anledning til channeling. Det ses ret tydeligt nede fra med et naked-handle.
Derimod vil jeg sige at en konveks tamper hjælper en del. Med den flade tamper så jeg ofte at kaffen først kom i en cirkel langs periferien på filteret, for derefter at samles ind mod midten. Med den konvekse tamper kommer kaffen samtidigt på hele filteret.

Et naked-handle er altså et suverænt diagnose værktøj!
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp