När är ni noga med kvalitet förutom när det gäller kaffe?

Form

Well-known member
De flesta här är noga när det gäller val av kaffe-prylar. Men vilka andra saker lägger ni ner möda på när ni väljer. Menar där kvalitet får kosta ganska mycket.

En del här är förutom kaffenördar även hifinördar. Vad finns det mer för andra områden som får kosta?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Knivar, köksprylar, husrenovering, datorer, vapen (hittils bara paintball och luftpistol, ska börja med "riktig" skytte). Tja, allt som är intressant kan man väl sammanfatta det med egentligen.
 

Form

Well-known member
Allt som jag köper är kanske inte av den yppersta kvaliten men köpet är noga genomtänkt. Köper oftast bra kvalitet på saker.

Saker som får kosta är, inrednings- och köksprylar, elektronik och kläder.

Just nu läggs pengarna på saker till huset. Bara att välja vattenslang är ett projekt i sig när det finns 10-20 olika modeller och kvalitéer att välja på.
 

kit_brenner

Well-known member
Frilufts- och sportprylar. Löparskor, skidkläder m.m. Är tråkigt när man är ute i bushen och något pajar bara för att man har snålat. När det händer svär jag åt mig själv..;)
 

Molarin

Well-known member
Jag lägger alltid ner lite tid i diverse forum då jag ska köpa något som kostar fyrsiffrigt eller mer. Inte för att hitta det bästa utan för att hitta den rätta balansen, mest "bang for the bucks".

Internetforum is the shit!
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Maskiner är viktigt, särskillt när man har ett STORT renoveringsobjekt som jag har.
Med andra ord kaffe och maskiner är högprioriterade, eller det mesta brukar jag köpa av lite bättre kvalite för man har lärt sig att det billiga blir dyrare i längden....
 

treefinger

Well-known member
Som norrlänning lägger jag ner lite extra vikt på att hemkockejos'n ska smaka bra. Men även julmust är viktigt, där duger endast Zeunerts.
 

lupoo

Well-known member
Men även julmust är viktigt, där duger endast Zeunerts.
Där sa Du nått! Kom ihåg att starta en julmust-tråd när säsongen närmar sig, ibland dyker det upp nya märken som smaker riktigt bra.

Det verkar som kaffenördar har en sund inställning till kavlite. "Billigt smakar alltid surt (till slut)".
 

Coffeehead

Well-known member
Vin såklart, kaffe prylar får alltid kosta, likaså resor och mina tidigare bilar. När man bor i stockholms innerstad så kostar även boendet en hel del, jag har nyligen köpt och renoverat en 95 kvm lägenhet på Kungsholmen för mer pengar än vad mina föräldrar någonsin betalt för våra villor på landet. Vinkällaren som jag skall bygga till hösten kommer förmodligen att kosta 6 siffrigt.
 

martook

Well-known member
Rakhyvlar är viktiga!

Så sant! Riktiga män rakar sig med hyvel och inget elektriskt tjaffs, och för att vara extra manlig ska man naturligtvis använda en hyvel utan plastdetaljer. Och en bonus då är att bladen inte kostar en förmögenhet att byta ut. Så även om det ser dyrt ut, så lönar det sig snabbt.


Kör med Merkur Futur hyveln själv, helt underbar kvalitet!
http://www.gents.se/products/Merkur-Futur-700-dubbelbladshyvel.htm

Sen måste man naturligtvis ha en riktig borste med grävlingshår...
http://www.gents.se/products/Edwin-Jagger-Shave-Kit-Ebony.htm


Rekommenderad läsning för hugade nybörjare inom kvalitets-rakning bör läsa den här sidan:
http://www.msnbc.msn.com/id/6886845


Lycka till! ;)
 

Joakim C

Well-known member
Gillar goda viner även om jag inte har någon speciell samling. Sedan är jag fanatisk på allt som genererar ettor och nollor. Cyklar är också kul (har fem stycken i varierande skick). Sedan ungefär 1,5min har jag också beslutat att det är dags att slänga min gamla Gilette Mach3 och skaffa en Merkur Futur 700 istället.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har funderat på att skaffa mig en riktig rakkniv. Det vore coolt.
Inte för att jag har så värst våldsam skäggväxt, och inte för att jag "måste" ha perfekt rakning (är ganska lat på det...) utan bara för att det vore en kul grej. :cool:
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp