Naken extraktion

mrjohan

Well-known member
Lekte lite med nakna portafiltret i helgen. Det ser allt läckert ut och det smakar ännu lite bättre, faktiskt..! :D
Gran Miscela från Montano.

naked03.jpg


naked04.jpg


Inte lätt att ta skarpa bilder, men det blev väl rätt bra ändå.
 

Lars

Well-known member
Hyfsad kon tycker jag! Vadå kaffenörd...

Det blev lite Montano igår hos Aldo faktiskt. Alltid trevligt!
 

arto

Well-known member
Fina krejer

Hur är det med de här med bättre smak. Finns det förklarningar? Hur smakar det bättre? Jag är intresserad, för har dubbla handtag så skulle kunna såga den ena. Men det vore roligt att veta mer innan :)
 

mrjohan

Well-known member
Mina smakpreferenser är väl inga att skryta med, men jag tycker oftast att espresson får färre "bismaker" vid användade av nakenfiltret. Detta kan t.ex. ha att göra med att ett vanligt filterhandtag ger lite smak till espresson, trots att det rengörs ofta.
Sen ska man ju inte glömma att det är så många andra parametrar som spelar in vad gäller smaken på espresson. Tror nog att nakenfiltrets "smakfördel" har ganska ringa betydelse i förhållande till övriga parametrar.
 

arto

Well-known member
:) kanske kan vara så att man lättare ser om extraktionen blir "perfekt" och på det sättet kasserar allt som är ens lite fel, så man får enbart smaka dom godaste möjliga?

fina bilder har den givit dig iaf.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Det är riktigt snyggt! Måste nog skaffa mig ett nakenfilter jag också, eller så får jag kapar ett annat.
 

Molarin

Well-known member
För mig skvätter och stänker det för mycket. Jag vill ha rena inre väggar i koppen. Gör jag fel eller är det något man får leva med?
 

lupoo

Well-known member
För mig skvätter och stänker det för mycket. Jag vill ha rena inre väggar i koppen. Gör jag fel eller är det något man får leva med?
Lite misslyckad tampning kan ge den effekten har jag märkt. Är tampningen helt misslyckad så skvätter det på mer ställen än koppens iner vägg, jag lovar:D
Om det är "fallhöjden" som gör att det skvätter i koppen kan Du ju alltid minska fallhöjden genom att höja upp koppen med något under.
Tycker själv att det just nu är kul med naket;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Visst är det kul, men visst stänker det mer. Inte med varje shot, men det kan ju bli någon liten stänkstril ibland. Ibland mer. Maskinen och kopparna osv håller sig klart snyggare om man kör med spout.

Men det är coolt med naket. Jag måste kapa mig ett portafilter snart, saknar nuditeten.:(
 

Tallinn

Well-known member
Ja KG, men så är ju jag berikad istället. När du saknar det som mest kan du ju tänka på att hade det inte varit för dig så hade Estland antagligen inte haft ett naket pf!
 

mrjohan

Well-known member
Som lupoo skriver. En halvbra tampning kan ge massa stänk. Börjar filterkorgen dessutom bli sliten (ja, de små hålen i filterkorgen blir faktiskt större) så kan det spruta och stänka ännu mer...

Framförallt är det mest nördigt kul att använda the naked one! :)
 

Joakim C

Well-known member
Jag skaffade också ett naket i början av veckan och det är ju bara så vackert att titta på när det rinner genom. Sen inbillar jag mig också att eftersom det såg så snyggt ut så smakar det säkert bättre också, det måste det ju bara göra.
 

Bjarne

Well-known member
Nå'n med naket PF som vill ha denna text på en T-shirt?

Just 'cause I brewed nude - won't make me into a crude dude!

Savvy? ;)
 

Maglite

Well-known member
:lol:

Det går att spinna hur mycket som helst på det här temat:

I like a tiger when shooting nude!

Kan kanske misstolkas om man inte är nerd :).




 

wesaft

Well-known member
I´m like a tiger in the nude.

"Ska du hänga med hem på lite naken extrahering?"
 

Bjarne

Well-known member
"Vill du ha en kaffe? Jag kan göra en sån där...vahetere...öööh...vahetere"....SMACK! :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp