Barn och kaffe

lupoo

Well-known member
Kaffe tillskrivs även i någon artikel jag sett att motverka Parkinsons sjukdom. Skall kolla upp det om jag hinner...
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Hmmm, vår hobby kanske kan få lite medicinsk tuch!
Istället för att ta en kaffe säger man att man ska ta sin medicin, då skulle det kanske bli lättare att få en riktig espressomaskin på jobbet också. :)
 

Edwin

Active member
Finns både för och nackdelar med kaffe men det verkar inte vara rekomenderat att barn dricker det (i större mängder iaf), det här kommer från en artikel i tidskriften Food science and nutrition.

"The results of epidemiological research suggest that coffee consumption may help prevent several chronic diseases, including type 2 diabetes mellitus, Parkinson's disease and liver disease (cirrhosis and hepatocellular carcinoma). Most prospective cohort studies have not found coffee consumption to be associated with significantly increased cardiovascular disease risk. However, coffee consumption is associated with increases in several cardiovascular disease risk factors, including blood pressure and plasma homocysteine. At present, there is little evidence that coffee consumption increases the risk of cancer. For adults consuming moderate amounts of coffee (3-4 cups/d providing 300-400 mg/d of caffeine), there is little evidence of health risks and some evidence of health benefits. However, some groups, including people with hypertension, children, adolescents, and the elderly, may be more vulnerable to the adverse effects of caffeine. In addition, currently available evidence suggests that it may be prudent for pregnant women to limit coffee consumption to 3 cups/d providing no more than 300 mg/d of caffeine to exclude any increased probability of spontaneous abortion or impaired fetal growth."

Hur skulle man klara sig utan ncbi :)

Vill ni läsa hela artiklen så finns den här
http://www.informaworld.com/smpp/content?content=10.1080/10408390500400009
 

Minghetti

Active member
Intressant tråd! Jag trodde verkligen att det skulle finnas fler "liberaler" här på forumet som gav sina barn kaffe. Min dotter fick smaka på espresso första gången när hon var drygt ett år gammal och hon har fått botten på en espressokopp (ca 0,5 cl kanske) 2-3 ggr i veckan sedan dess (hon är 3,5 år nu). Hon tycker om det och vi tycker om det och jag har aldrig reflekterat över att de mängderna skulle vara skadliga. Kan hon äta lördagsgodis kan hon säkert fortsätta med kaffet också. Hon är ofta med när jag gör kaffet och jag tycker det är kul att hon har samma intresse. Dessutom är hon grym med tampern ;) Jag har även hört att espresso skulle vara nyttigare än bryggkaffe eftersom det extraheras snabbare... i vilket fall som helst kommer vi nog att fortsätta dricka kaffe tillsammans.

Fridens...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp